Hae tästä blogista

keskiviikko 20. maaliskuuta 2019

Marjo Niemi: Kaikkien menetysten äiti



 


Marjo Niemi: ”Kaikkien menetysten äiti”
Kustannusosakeyhtiö Teos  2017
203 sivua

Marjo Niemen  kirja ”Kaikkien menetysten äiti”  on  teos jonka jokainen  lukee  hiukan  eri  tavalla. Se on  pääosin  yhtä pitkää monologia, jota ajoittain  katkaisevat  yhteydet  todellisuuteen  ja  ne  samalla  taustoittavat  monologia. Todellisuuden ja kuvitelmien  rajapinnat  ovat  häilyviä, juuri  niin kuin ne   vahvan  traumaattisessa tilanteessa  ovatkin. Alusta  alkaen  lukijalle  syntyy  tunne, että tässä puretaan itsellekin  tärkeää  asiaa.

Kirjan päähenkilö Mona on traumatisoitunut mutta  työssään hän  on onnistunut  piilottamaan  sen  arkisten  rutiinien  taakse. Hän  on päässyt työhön  työpaikkansa  varastoon,  jossa  työ  on yllätyksetöntä  ja  hän  pääsee  hetkittäin  pakenemaan  piilopaikkaansa -  makaamaan  sikiöasennoissa  laatikoiden  välissä  olevassa  kolossa. Kaikki alkaa purkautua  kun  hän  kuulee  kovaäänisestä:

”Mona, tulisitko keskukseen, Mona tulisitko keskukseen.”

Mona pelästyy ja todellisuus  katoaa

”Ei perse. Nyt se tapahtuu. Ne on nähnyt tän mitä mä teen. Menee ihan pimeeks ja vatsassa on lyijyä, verisuonisto jäätyy. Ne on näny mun läpi jo kauan, mut nyt ne irtisanoo mut kun ne on seurannu mua ja nähny tän miten mä meen tälleen pieneksi ja –”

Mona on  pimeässä  ja  alkaa kömpiä  pois  kunnes  saapuu valoalueen, eräänlaisen  näyttämön  reunalle.

”Oon siis pimeessä ja nyt valoalueen reunalla. Valo valasee alueen tästä loputtomasta  mustasta paikasta ja mä siinä reunalla seison. Valoalueella ei oo muutaku yks esine ja se on erikoinen. No jaa, varasto tää ilmeisesti ei oo. Viereen ollaan rakentamas lisäosaa, mut ku mä en kävelly siihen suuntaan, enkä mä törmänny yhteenkään hyllyriviin, koska hyllyrivejä ei  nyt vaan yksinkertaisesti enää ilmeisesti  ole.
Valossa seisoo hökötys, joka ensi tuumailun jälkeen  vaikuttais pyörälliseltä kärryltä. Sen  päällä on valkonen lakana. lakanan alla on muodosta päätellen ruumis. Jumalauta.”

Kärryillä  oleva  ruumis  on Monan äiti ja siitä  alkaa Monan pitkä  monologi. Hän  pitää tilanteensa  perussyynä  kosketuksellisen  hellyyden  puutetta.  Hän  kaipaa kosketusta, nimenomaan ihokosketusta  ja se on johtanut hänet  ihmissuhteissakin  hankaliin  tilanteisiin. Tätä, kosketuksen  puutetta ja sen  syitä puretaan  sitten  monologissa hyvin eri tavoin.

”Pojista tuli miehii, musta tuli nainen, mut edelleen olin se vauva jota ei oltu koskettu ja joka ei kyenny uskomaan omaan selviytymiseensä. Ja mulla oli pohjaton nälkä. Onneks oli miehii. Oon lähtökohtaisesti ihan tosi kiitollinen miehille siitä, et ne koski.”

Riittämättömyyden  tunne  johtaa  yhä kasvavaan  häpeään:

”Ja mä häpeen  täällä kaiken aikaa. Mä hengitän häpeetä ja sykin häpeetä, eikä tällaista ihmistä voi viedä mihinkään missä on  ihmisiä.”

Kaiken aikaa Mona pelkää, että hänen traumaattinen olonsa on peräisin  äidiltä  ja että  se periytyisi  myös  hänen tyttärelleen.

”…Se kaikki muu vanhemmuus mun alla on mun perintöä. Siellä on sellainen jumalattoman iso taikina, johon on leivottu mun vanhemmat, niiden vanhemmat, niiden vanhemmat, niiden vanhemmat ja sen lisäksi näiden kaikkien kulloisetkin aikalaiset, ajan ihanteet ja kylät. Sieltä taikinasta mun sylviä kasvattaa sadat ihmiset. kasvatuksen suhteen syyllisyys on jaettu, mut vihan näistä kaikista satojen kasvattajien mokista saan päälleni vain mä. Äidit on sellasia joukkotuhoaseita. Mä en hyväksy sitä. Mun täytyy saada se poikki. Mun täytyy pysäyttää tää.”

Monologi on niin Monaa kuin  hänen  äitiäänkin  kohtaan raaka  ja  paljastava, välillä hauskakin mutta tärkeintä on Monan toteamus ”Tämä katsotaan nyt loppuun saakka”. Onneksi lopussa tulee helpotus.

Lapsena  Mona on  pudonnut saunassa  lattialle  ja  loukannut  päänsä  niin  pahasti, että  joutuu  opettelemaan puheenkin  uudelleen. Ilmeisesti myös osa varhaislapsuuden  muistoista on samalla  hävinnyt. Osa niistä  alkaa kuitenkin  palautua  ja loppu onkin  lohdullinen.  Mona muistaa vauva-aikaisen  hymyn ja kosketuksen. Ne purkavat mielen traumoja  ja oma tytär palauttaa hänet todellisuuteen. Mahdollisuudesta muutokseen voi tulla totta.

”Tää on mun käsissä nyt”

Tämä kirja  jäi  päähän ja sydämeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti