Haruki
Murakami: ”Tanssi tanssi tanssi”
Tammi  2019
561 sivua
Suomentanut Antti Valkama
Alkuperäisteos (Dansu Dansu Dansu) ilmestyi  vuonna 1988
Murakamin  teos
”Tanssi tanssi tanssi”  on  jatkoa 
kirjalle ”Suuri lammasseikkailu”. Vaikka 
kirjan  alussa melko laajasti
kerrataan aiempia tapahtumia  ja  kertojan 
historiaa,  jäävät monet  asiat (mm. lammasmiehen hahmo)
tunnistamattomiksi,  jos  aiempaa 
kirjaa  ei  ole 
lukenut. Se  kyllä  kannattaakin 
lukea. Sillä  minusta  se  on
näistä  kirjoista  parempi 
ja  tiiviimpi. Kyllä  tämäkin 
toki  Murakamin  ystäville 
kelpaa.
Kirja  alkaa  varsin 
verkkaisesti.  Ensimmäiset 100  sivua 
ovat hyvin  pitkälle  yhteiskunnallista  kritiikkiä. Siinä  kuvataan 
mm.  Sapporon  tonttikeinottelua, jossa  omistusta 
kierrätetään 
paperiorganisaatioiden 
kautta  ja  jokaisella 
kierroksella  tontin  hinta 
nousee.  Tuttua  käytäntöä 
toki  meillä Suomessakin.
Vaikka  kirjan  pääjuonen 
osalta  ei  paljoa 
tapahdukaan, on  Murakamin  tekstiä 
ja  kritiikkiä  kuitenkin 
mukava  lukea.
”Totta  kai vastaavaa on tapahtunut  jo muinoin. Se, mikä erottaa nykyhetken
entisajoista, on pääoman  verkon
ennennäkemätön tiheys ja lujuus, jonka ovat mahdollistaneet
jättiläistietokoneet. Ja verkko on sulkenut sisäänsä kaikki maailman  asiat ja ilmiöt. Kaikessa
intensiivisyydessään ja hienojakoisuudessaan kapitalismi on jalostunut miltei
transsendentaaliksi. Kärjistäen sanottuna se on kuin uskonto. Sillä on omat
myyttinsä. Ihmiset  palvovat sitä
elinvoimaisissa markkinoissa, Tokion tonttihinnoissa, kaikessa siinä, mitä
uudenkiiltävä Porche symboloi…Muita myyttejä ei maailmassa näet enää ole
jäljellä.”
Tämä  teksti  on siis 
vuodelta  1988  ja se on 
kuitenkin ajankohtaisempi 
kuin  ennen. Ehkä Porschen  voi 
kuitenkin  vaihtaa Teslaan.
Keinottelujen 
lisäksi  kirjassa  on vahvasti esille varakkaille
tarkoitettu  prostituutiopalvelu.
”Edistynyt kapitalismi  kaivoi esiin uusia  kauppatavaroita mistä  tahansa rakosesta. Avainsana oli illuusio.
Niin prostituutio, ihmiskauppa, luokkasorto kuin yksilöön kohdistuva väkivalta
ja seksuaaliset perversiotkin muuttuivat kelpo myyntiartikkeleiksi kun ne
käärittiin kauniiseen  pakettiin ja
nimettiin  tyylikkäästi. Ehkä jonakin  päivänä Seibu-tavaratalossa voi selata
puhelintyttökatalogia, mietin. You can rely on  me.”
Prostituutiopalvelujen 
ja  näitä  palveluja 
tarjoavan  Mei:n  murha 
tuo  kirjaan  myös 
dekkarimaisia  piirteitä.
Lopulta  tämäkin  liittyy 
kyllä  kirjan  kokonaisjuoneen  ja dekkarien 
ystävien  kauhuksi  murha 
jää  selvittämättä.,
Alun  jälkeen
tulee  vahvemmin mukaan  Murakamin 
kirjojen  perusajatus  siitä, 
että  on  olemassa 
useita  rinnakkaisia  maailmoja, joiden  välillä 
on  myös  kytköksiä. Ja 
jokaisessa  maailmassa  on 
tapahtumia,  jotka  erillisyydestään  huolimatta  liittyvät 
toisiinsa. Asiat, myöskään 
kirjan  kertojan  elämässä, 
eivät  etene  ennen kuin 
nuo  kytkökset  löytyvät 
ja  niille   löydetään 
ratkaisuja. Tämän  takia  kirjassa 
on  oikeastaan  useita 
rinnakkaisia  tarinoita,
jotka  näiden  kytkösten 
kautta  liittyvät  toisiinsa. Lukijan  kannalta saattaa  olla 
hämäävää se, että nämä 
rinnakkaistarinat  usein  päättyvät 
tai  siirtyvät   sivuun 
kertojan  elämästä  ennen kuin ne ovat  ratkenneet. Lammasmiehen  tehtävänä 
omassa  maailmassaan  on 
hoitaa näitä  kytköksiä, jotta
tapahtumat  kohdistuisivat  oikein.
Näiden  kytkösten  kautta 
kertoja  tutustuu rikkaiden
ja  kuuluisien   vanhempien 
lapseen  Yuki:iin,  joka on herkkä  ja älykäs 
lapsi  mutta  käytännössä 
jätetty  heitteille  ja joka on vailla  tietoa 
elämänsä   suunnasta. Kirjan  kertojan 
ja Yuki:n  keskustelut  elämästä 
ja  elämän  tarkoituksesta  ovat 
kirjan  parasta  antia. Tämäkään  tarina ei pääty  lopullisesti, 
mutta Yuki  saa  kuitenkin 
otteen  elämästään.
Kirjan  kruunaa  kuitenkin kertojan  ja Yumiyoshin 
rakkaustarina. Siinä 
yhdistyvät  lopulta  kaikki 
Murakamin  maailmat  ja sen soisi 
kestävän  loputtomiin.
Kirja ei  ole  ehkä Murakamin  parhaita 
mutta tyyliltään aitoa Murakamia. Tässä 
kirjassa  on enemmän  yhteiskuntakritiikkiä – ja  aiheesta, 
mutta se tarjoaa  myös  saman 
maagisen  tunnelman  mikä Murakamilta  aina 
löytyy. Must-kirja  Murakamin  ystäville.
Minäkin pidin kertojan ja Yukin hyvästä suhteesta, toki muutenkin. Aikamatka myös 80-90-lukujen hitteihin.
VastaaPoistaKiitos kommentista. Tuo musiikkimatka olisi tosiaan pitänyt lisätä arvioon. Se oli olennainen osa kirjaa ja mukava palautus omiinkin kuuntelutottumuksiin.
Poista