Hannu-Pekka
Björkman: ”Kadonneet askeleet. Matkoja aikaan ja taiteeseen”
Kirjapaja 2011, 2. painos
176 sivua
Hannu-Pekka Björkman;n 
kirjassa  on viisi  pääotsikkoa:
                             Hengellisen
muistin menetys
                             Maalaus
                             Maisema
                             Unelma
valosta
                             Jälkikuva
– Venetsian ghetto keväällä 2008
Näistä ylivoimaisesti hienoin ja kiinnostavin osio on
”Maalaus”. Se esittelee  ja  tulkitsee Mathias Grünewaldin maalaaman Iseholmin
alttaritaulun  sekä maalauksena että tarinana
 mutta tuo esille  myös yksittäisten  kuvien 
merkityksen. Tulkinnassa on tukeuduttu 
myös Paavo  Rintalan  kirjoittamaan 
kirjaan ”Minä Grünewald” (Otava 1990). Björkmanin  tarina 
liittää  maalauksen  myös Grünewaldin elämään,
maalauksen  taustalla  olevaan 
historiaan  ja  yhteiskunnalliseen  tilanteeseen. Tämä  käsittely 
antaa tarinalle aivan 
uudenlaisen  ulottuvuuden  ja sen 
se  tekee  myös taideteokselle. Selostus paljastaa
taitelijan tulkinnat tärkeille raamatullisille mytologioille  ja 
yhdistää  myös ristiinnaulitun  kuvan muotoilut torajyvämyrkytyksen
saaneiden  ihmisten  kokemuksiin 
ja  kärsimyksiin. Nämä  muotoilut tekivät maalauksen vieläkin
koskettavammaksi tuota sairautta poteville.  Kirjan tekstin 
tueksi siihen  on  liitetty 
kuva alttaritaulusta  ja  muutamista 
sen  yksityiskohdista. Tekstin avulla
teoksen  näkee  ja kokee aivan  uudella 
tavalla. 
Erityisesti uskonnollisten ja poliittisten  taideteosten kohdalle  niitä 
määrittelevät  tietyt  normit. Julkiset  tai 
kirjoittamattomat. Taiteilijat 
pyrkivät  kuitenkin  tuomaan 
omia  näkemyksiään esille
yksityiskohtien  kautta. Näiden
havaitseminen antaa teoksille  vielä
aivan uutta sisältöä, teknisen 
taituruuden ja koskettavan aiheen 
lisäksi. Aina ei  tosin  kyse 
tästäkään, vaan 
yksityiskohtien  kautta  taitelija tuo esille  jotain 
olennaista  tästä maailmasta.
Tästä  esimerkkinä  on kirjassa esitetty  tulkinta Brueghelin maalauksesta ”Ikaros”.
Tämä osuus on kirjan ehdoton helmi.
Tässä  yhteydessä  pohditaan 
myös kuvan  merkitystä  suhteessa 
sanaan, pääosin Rintalan  kirjan
mukaisesti:
” - - On kuvia jotka herkistävät katsojan. On myös kuvia, jotka
sitovat mielen katkeruuteen, kuvia, jotka saastuttavat, kuvia, jotka
tylsistyttävät ajatusta. Voi olla, että alussa oli Sana, mutta ihmismielessä
kuva on aina ollut ennen Sanaa. Se syntyy hetkessä tajunnan kuvapintaan.
Välähtää kuin salama. Jopa ohi kiitävät yhdentekevät ajatukset synnyttävät
kuvia, jotka saattavat jäädä asumaan mielessä.”
Tärkeä
ajatus  meidän  hyvin visuaaliselle ajallemme.
Björkmanin
teksti on rauhallista, välillä melankolista ja pohdiskelevaa,  mutta 
myös  kantaa ottavaa. Kaikista
ajatuksista ei tarvitse olla samaa mieltä mutta pohditut ajatukset antavat  virikkeitä 
myös  omille  ajatuksille. 
Tärkeää on uskaltaa  katsoa  asioita 
myös muista kuin  omista  näkökulmista, sillä  avoin mieli 
tuo aina totuuden lähemmäksi. 
En
itse  pidä uskonnollista  lähestymistapaa  niin merkittävänä  kuin kirjoittaja  mutta 
tunnustan, että inhimillisyyttä ja kaiken elollisen  kunnioittamista ja äärettömyyden  kokemista voi 
lähestyä eri teitä ja erilaisen maailmankatsomuksen ja
maailmankäsityksen kautta. Inhimillisesti katsoen lopputulos voi olla  yhtä arvokas. Toisen  lähestymistavan  ymmärtäminen 
voi lisätä omaakin  tietoisuutta.
Lainaan  tähän  loppuun 
kirjasta pätkän, jossa  kirjoittaja
kuvaa maiseman kokemista  Antti
Hyryn  kirjan ”Aitta” kautta. Tässä
tulkinnassa sanat ”rukouksellisuus” ja ”Jumala” eivät  ole kokemisen kannalta  välttämättömiä, enemmänkin ne ovat
selityksiä  kokijalle  itselleen. Saman kokemuksen voi saada
myös  muuta kautta, ja se on  yhtä 
vaikuttava, eikä kokemusta saa vähätellä vaikka  nuo sanat 
jäisivätkin pois.
”Ihminen voi katsoa maisemaa monenlaisin silmin. Rakenteellisesti
hahmottaen, hyötynäkökohtia punniten tai luonnonkauneutta ihaillen. Mutta on
olemassa  myös rukouksellinen tapa katsoa
maisemaa. Rukous voi auttaa meitä kohtaamaan maisemassa Jumalan kasvot.
Pääsemme yhteyteen kaiken olevaisen kanssa. On selvää, että tuo maisema palaa
kiinni sieluumme ikiajoiksi. Se kutsuu ja vetää meitä puoleensa koko loppuelämämme.
Tuntuu kuin Hyryllä olisi tuo lahja. Katsoa maisemaa ja ihmistä armon
näkökulmasta. Valaista pienuuttamme  ja
tehdä siitä suurta.”
Tämä
on hieno  kirja. Rauhoittava, ja vie
lukijaa  kohti  jotain suurempaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti