Paavo
Rintala: ”Jumala on kauneus”
Otava 1960, neljäs painos
285 sivua
Kirjansa alkuun Paavo Rintala on lisännyt kommentin:
”Niille, jotka seuraavasta
tuntevat mielessäni olleen henkilön, huomautan, että tämä teos ei ole
elämänkerta eikä edes elämänkertaromaaniksi tarkoitettu. Tämä on romaani
kauneuden kokemisesta.”
Tämä  kommentti  on aiheellinen,  sillä 
vaikka taiteilijan, Vilho 
Lampi  (19.7.1898 –
17.3.1936),  kirjasta helposti  tunnistaakin, ovat  kirjan aiheet taiteen kokemisesta ja näkemisestä,
taiteellisesta ilmaisusta ja taiteilijasta itsestään  osana 
ympäristöään yleisiä,  ja  pien- tai suurpiirteisesti  tuttuja 
kaikille  taiteilijoille.
Vilho  Lammelle  nämä 
asiat  olivat  suuria.
Minua  innosti
kaivamaan  tämän kirjan  esille Hannu-Pekka Björkmanin kirja ”Kadonneet askeleet. Matkoja aikaan ja
taiteeseen”.  Björkman kertoo siinä
hienosti taideteoksen  näkemisestä (ei
siis katsomisesta). Itse kävin aikanaan 
Helsingin taidetalossa katsomassa Vilho Lammen laajan  näyttelyn 1980. Näyttely  teki vaikutuksen. Tällä hetkellä  on Vilho 
Lammen  näyttely Helsingin
taidemuseossa (HAM) 18.10.2020 saakka. Tämä näyttely kannattaa  käydä katsomassa  (sitten kun koronaviruksesta selvitään),  sillä 
siellä on esillä  myös teos  siltatansseista. Tuolla teoksella  on tärkeä 
asema  kirjassakin. 
Tähän maalaukseen 
liittyy  myös osaamattomuuden  demonin tappaminen. Taiteilijan työn
aloittamisen  vaikeus on  kirjassa 
kuvattu  vahvasti. Kun demonin saa
karistettua niskasta, purkautuu 
luovuus  vyörynä. Mutta vaikka
luovuutta  riittää, riittääkö muilta  ymmärrystä taiteelle. Nämä ovat niitä taiteen
tekemisen  peruskysymyksiä,  joihin useimmat  taiteilijat 
törmäävät. Siltäkin kannalta kirja 
voi olla monelle  lohdullista  luettavaa, kun huomaa ettei  ole 
omassa tilanteessaan yksin. Vilho Lammelle tällaista lohtua ei  ollut 
tarjolla.
Tärkeä  jakso  on kirjan taiteilijan  maailmankatsomuksen  muuttuminen taiteen ja kauneuden  tajuamisen 
myötä. Hän  on  alussa 
vielä Mussolinin ja IKL:n kannattaja 
ja jopa  esiintyy  IKL:n 
tilaisuuksissa. Pariisin 
matka  ja tutustuminen  Vermeerin 
ja van Gogh:n taiteeseen  muuttaa  käsitykset 
täydellisesti.
”Kun hän mielikuvissaan
asettaa rinnakkain Vermeerin ja Mussolinin – toinen inhimillinen Ompelijattaren
maalari, toinen suuri  kansojen  johtaja – Mussolinista ei jää jäljelle  mitään. Mussolini on massojen ruhtinas, ajan
suuruus. Vermeer on ruhtinas kaikkina aikoina, ja kaikille jotka ymmärtävät.
Hän edustaa elämää.
-  Mutta moukille Vermeer pysyy iäti salattuna
ruhtinaana. Siksi Vermeer on vallassa vuosisadasta toiseen.
- Moukat näkevät vain
Mussolinin.
- Siinä on ero.
- Minun on opittava näkemään
ihminen … ihminen.”
Van Gogh: maalaus ”Päivälepo” vaikuttaa  sitten 
lopullisesti  taiteilijan  näkemyksiin 
ja taiteellisen  työn  suuntaan:
” -   Maalaisukot nytkin ympäri maapalloa käyvät
päivälevolle niin kuin tuo ukko tuossa. Ja nainen viereen. Nämä ovat  sitä 
väkeä joka ensisijaisesti ja ennen muita pitävät maailmaa pystyssä.
Kaksi sirppiä Ja kengänronttoset. Niiden varassa maailma elää. Nämä niitä
kannattavat. Sirpit ja kengänronttoset ja huonot housut, putoamaisillaan, ja
pitkä hame, narulla vyötäröltä sidottu.”
Kirjan tärkeintä 
antia  on se, että se auttaa
näkemään  taulut, monesti  taulun esittämän  kuvan 
takaa tai sen  läpi. Kirjan
taiteilijankin  ongelmana  oli se, että 
ihmiset  näkivät  vain 
kuvan, eivätkä taiteilijan ”sanomaa”. Se 
on  varmaan ongelma  muillakin 
taiteilijoilla.  Kirjan  taiteilijalla 
kuvien  takaa  löytyy 
kauneuden  maailma,  joka näkyy 
oksien  takaa,  tai jonne on reitti  avoinna 
olevasta komeron  ovesta.
”Tämä kauneuden maailma on
semmoinen, että siitä voi antaa tietoja vain maalaamalla. Mutta kun oikein
ympäri käydään, molemmat maailmat kuuluvat lopulta yhteen ja samaan. Niin,
että jos on olemassa maalari, joka tuo tuoreita tietoja Kauneuden maailmasta,
semmoisia, joita ihmiset tarvitsevat ja joista he eivät ole ennen kuulleet,
sitä maalaria voi sanoa Kauneuden Jeesukseksi Kristukseksi. Samaa asiaa se
loppujen lopuksi ajaa. Ja on niitä muutamia semmoisia Jeesuksia ollutkin.”
Kirjailija  kuvaa  kuinka 
lapsilla  on vielä näköala  kauneuden 
maailmaan. Asia on kuvattu 
hienosti pikkutytön 
muotokuvan  maalaamisen  yhteydessä. Kasvattajat ja yhteiskunta
pyrkivät  sulkemaan  tuon 
reitin  ja onnistuvatkin  siinä. Myös taiteilijan kohtalo ratkeaa siinä,
kun  hän huomaa, että hänen reittinsä
Kauneuden  maailmaan  on 
suljettu:
” -  Oi, äitini,  Kauneus!
-    Minun epätoivoni on siinä, etten näe Sinua
enää.”
Kirjan viimeinen kappale ”Museotyöt” on eräänlainen epilogi.
Se kautta  voi  pohtia 
ketkä  ja  miten tie Kauneuden  maailmaan voidaan  katkaista.
Jokaisen taiteilijan 
maailma  ja elämä on varmaankin
paljon moniulotteisempi  kuin  mitä sen 
kirjassa  pystyy  esittämään. Niin  varmasti 
myös Vilho Lammen. Siksi 
kirjan  alkulause siitä, ettei  kirja 
ole  elämänkerta,  vaan 
romaani kauneuden kokemisesta, 
oli  aiheellinen.  Tuon 
tavoitteen Rintala saavuttaa 
kirjassaan  komeasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti