Paavo
Rintala: ”Jumala on kauneus”
Otava 1960, neljäs painos
285 sivua
Kirjansa alkuun Paavo Rintala on lisännyt kommentin:
”Niille, jotka seuraavasta
tuntevat mielessäni olleen henkilön, huomautan, että tämä teos ei ole
elämänkerta eikä edes elämänkertaromaaniksi tarkoitettu. Tämä on romaani
kauneuden kokemisesta.”
Tämä kommentti on aiheellinen, sillä
vaikka taiteilijan, Vilho
Lampi (19.7.1898 –
17.3.1936), kirjasta helposti tunnistaakin, ovat kirjan aiheet taiteen kokemisesta ja näkemisestä,
taiteellisesta ilmaisusta ja taiteilijasta itsestään osana
ympäristöään yleisiä, ja pien- tai suurpiirteisesti tuttuja
kaikille taiteilijoille.
Vilho Lammelle nämä
asiat olivat suuria.
Minua innosti
kaivamaan tämän kirjan esille Hannu-Pekka Björkmanin kirja ”Kadonneet askeleet. Matkoja aikaan ja
taiteeseen”. Björkman kertoo siinä
hienosti taideteoksen näkemisestä (ei
siis katsomisesta). Itse kävin aikanaan
Helsingin taidetalossa katsomassa Vilho Lammen laajan näyttelyn 1980. Näyttely teki vaikutuksen. Tällä hetkellä on Vilho
Lammen näyttely Helsingin
taidemuseossa (HAM) 18.10.2020 saakka. Tämä näyttely kannattaa käydä katsomassa (sitten kun koronaviruksesta selvitään), sillä
siellä on esillä myös teos siltatansseista. Tuolla teoksella on tärkeä
asema kirjassakin.
Tähän maalaukseen
liittyy myös osaamattomuuden demonin tappaminen. Taiteilijan työn
aloittamisen vaikeus on kirjassa
kuvattu vahvasti. Kun demonin saa
karistettua niskasta, purkautuu
luovuus vyörynä. Mutta vaikka
luovuutta riittää, riittääkö muilta ymmärrystä taiteelle. Nämä ovat niitä taiteen
tekemisen peruskysymyksiä, joihin useimmat taiteilijat
törmäävät. Siltäkin kannalta kirja
voi olla monelle lohdullista luettavaa, kun huomaa ettei ole
omassa tilanteessaan yksin. Vilho Lammelle tällaista lohtua ei ollut
tarjolla.
Tärkeä jakso on kirjan taiteilijan maailmankatsomuksen muuttuminen taiteen ja kauneuden tajuamisen
myötä. Hän on alussa
vielä Mussolinin ja IKL:n kannattaja
ja jopa esiintyy IKL:n
tilaisuuksissa. Pariisin
matka ja tutustuminen Vermeerin
ja van Gogh:n taiteeseen muuttaa käsitykset
täydellisesti.
”Kun hän mielikuvissaan
asettaa rinnakkain Vermeerin ja Mussolinin – toinen inhimillinen Ompelijattaren
maalari, toinen suuri kansojen johtaja – Mussolinista ei jää jäljelle mitään. Mussolini on massojen ruhtinas, ajan
suuruus. Vermeer on ruhtinas kaikkina aikoina, ja kaikille jotka ymmärtävät.
Hän edustaa elämää.
- Mutta moukille Vermeer pysyy iäti salattuna
ruhtinaana. Siksi Vermeer on vallassa vuosisadasta toiseen.
- Moukat näkevät vain
Mussolinin.
- Siinä on ero.
- Minun on opittava näkemään
ihminen … ihminen.”
Van Gogh: maalaus ”Päivälepo” vaikuttaa sitten
lopullisesti taiteilijan näkemyksiin
ja taiteellisen työn suuntaan:
” - Maalaisukot nytkin ympäri maapalloa käyvät
päivälevolle niin kuin tuo ukko tuossa. Ja nainen viereen. Nämä ovat sitä
väkeä joka ensisijaisesti ja ennen muita pitävät maailmaa pystyssä.
Kaksi sirppiä Ja kengänronttoset. Niiden varassa maailma elää. Nämä niitä
kannattavat. Sirpit ja kengänronttoset ja huonot housut, putoamaisillaan, ja
pitkä hame, narulla vyötäröltä sidottu.”
Kirjan tärkeintä
antia on se, että se auttaa
näkemään taulut, monesti taulun esittämän kuvan
takaa tai sen läpi. Kirjan
taiteilijankin ongelmana oli se, että
ihmiset näkivät vain
kuvan, eivätkä taiteilijan ”sanomaa”. Se
on varmaan ongelma muillakin
taiteilijoilla. Kirjan taiteilijalla
kuvien takaa löytyy
kauneuden maailma, joka näkyy
oksien takaa, tai jonne on reitti avoinna
olevasta komeron ovesta.
”Tämä kauneuden maailma on
semmoinen, että siitä voi antaa tietoja vain maalaamalla. Mutta kun oikein
ympäri käydään, molemmat maailmat kuuluvat lopulta yhteen ja samaan. Niin,
että jos on olemassa maalari, joka tuo tuoreita tietoja Kauneuden maailmasta,
semmoisia, joita ihmiset tarvitsevat ja joista he eivät ole ennen kuulleet,
sitä maalaria voi sanoa Kauneuden Jeesukseksi Kristukseksi. Samaa asiaa se
loppujen lopuksi ajaa. Ja on niitä muutamia semmoisia Jeesuksia ollutkin.”
Kirjailija kuvaa kuinka
lapsilla on vielä näköala kauneuden
maailmaan. Asia on kuvattu
hienosti pikkutytön
muotokuvan maalaamisen yhteydessä. Kasvattajat ja yhteiskunta
pyrkivät sulkemaan tuon
reitin ja onnistuvatkin siinä. Myös taiteilijan kohtalo ratkeaa siinä,
kun hän huomaa, että hänen reittinsä
Kauneuden maailmaan on
suljettu:
” - Oi, äitini, Kauneus!
- Minun epätoivoni on siinä, etten näe Sinua
enää.”
Kirjan viimeinen kappale ”Museotyöt” on eräänlainen epilogi.
Se kautta voi pohtia
ketkä ja miten tie Kauneuden maailmaan voidaan katkaista.
Jokaisen taiteilijan
maailma ja elämä on varmaankin
paljon moniulotteisempi kuin mitä sen
kirjassa pystyy esittämään. Niin varmasti
myös Vilho Lammen. Siksi
kirjan alkulause siitä, ettei kirja
ole elämänkerta, vaan
romaani kauneuden kokemisesta,
oli aiheellinen. Tuon
tavoitteen Rintala saavuttaa
kirjassaan komeasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti