Yuval
Noah Harari: ”Sapiens, Ihmisen lyhyt
historia”
Bazar 2018, 8. painos
491 sivua
Suomentaja Jaana Iso-Markku
Englanninkielinen alkuteos: ”Sapiens. A Brief History of
Humankind”, 2011
Kirjansa alussa Harari
antaa erityiskiitokset Jared Diamond:lle ”joka opetti minut näkemään
kokonaiskuvan”, eikä syyttä.
Ainakin minulle Jared Diamond:n kirja ”Tykit, taudit ja teräs, Ihmisen ja
yhteiskuntien kohtalot” (Terra Cognita 2004, toinen painos, suomentanut Kimmo
Pietiläinen) oli kirja, joka
avasi aivan uusia näköaloja
ihmisen ja ihmisyydenkin
kehittymisen historiassa. Nyt
Hararin kirja täydentää tätä kuvaa mukavasti, vaikka koko totuutta
emme ehkä ole
vieläkään tavoittaneet. Hararin kirjan ansio on lisäksi se, että hän tuo
esille myös vaihtoehtoisia teorioita ja toisaalta tekee
selvää jälkeä ihmiskunnan historian pahimmista, erityisesti rotuoppiin,
perustuvista teorioista.
Ihmisen historia ei ole
irrallaan ympäristöstään ja muusta olevaisen kokonaisuudesta. Sekin muuttuu,
eikä pelkästään ihmisen
toiminnan seurauksena. Olisi
tärkeää käsitellä tätä
kokonaisuuden muuttumista
muutenkin, kuin ihmisen
toiminnan seurauksena. Tätä pidän kirjan pahimpana puutteena.
Tässä pätkä Olga Tokarczukin Nobel-puheesta, jossa tuo
kokonaisuuden käsite on tuotu
hienosti esille:
"Me kaikki - ihmiset,
kasvit, eläimet ja esineet - olemme osa yhtä ja samaa, fysiikan lakien
hallitsemaa tilaa. Tällä tilalla on oma muotonsa, ja fysiikan lait muovaavat
siitä lakkaamatta ja loputtomasti uusia, toinen toistaan muistuttavia muotoja.
Verisuonistomme muistuttaa jokia ja niiden haaroja, lehvästön rakenne
muistuttaa ihmisten välisiä kommunikaatiojärjestelmiä. Galaksien liike on kuin
veden pyörre lavuaareissamme, yhteiskuntien kehitys kuin bakteeriyhdyskuntien
elämä. Mikro- ja makrotasoissa on loputon määrä yhtäläisyyksiä. Puheemme,
ajattelumme ja luova työmme ei ole mitään abstraktia tai muusta maailmasta
irrallaan tapahtuvaa, vaan jatkaa toisella tasolla sen loputtomia
muutosprosesseja." (Suomennos: © Tapani Kärkkäinen)
Ihmisen vaikutusta on
kyllä käsitelty kiinnostavasti, erityisesti ihmisten vaikutusta
eläinkuntaan. Ehkäpä vielä suurempi
vaikutus on ollut
maataloudella ja tietysti
teollisuudella ja myös
ylikansoittumisella. Kaikki
tämä vaikuttaa myös
ihmisiin ja ihmisten
toimintatapoihin tavalla,
jota olisi syytä
enemmänkin tarkastella.
Kirjassa tuodaan kyllä
hyvin esille muutos,
minkä siirtyminen metsästäjä-keräilijä vaiheesta maanviljelykseen aiheutti. Mutta kaikki nämä
muutokset ovat kuitenkin
jatkuvasti käynnissä ja
tuskin ilman vaikutuksia.
Kirja on kyllä todellinen runsaudensarvi. Itselle kertyi
kirjan väliin muistilappuja
melkein viiden sivun
välein. Arviostakin tulisi helposti
sadan sivun mittainen. Nostan tässä
esille kuitenkin vain
muutamia seikkoja.
Ensimmäinen on
kognitiivinen vallankumous. Minusta sen
korostaminen ja käsittely on
kirjan parasta antia. Sen alkusyy on arvailujen varassa,
mutta se on tekijä
joka kirjan mukaan
lopullisesti nosti ihmis-eläimen nykyisin
käsitetyksi ihmiseksi.
Lähtökohtana oli puheen
kehittyminen, mutta kognitiivinen
vallankumous toteutui vasta
sitten, kun ihmisille kehittyi
kyky puhua asioista, jotka
eivät ole konkreettisia. Sen kautta
ihmisten elämään muodostui myyttejä, jotka tavallaan
olivat monen muun
kehityksen, jopa laajempien ihmisyhteiskuntien kehittymisen edellytys.
”Maailmankaikkeudessa ei ole
jumalia, ei kansakuntia, ei rahaa, ei ihmisoikeuksia, ei lakeja eikä oikeutta –
missään muualla kuin ihmisten yhteisessä mielikuvituksessa.”
Myyttien ja tarinoiden keksimisen ohella
on olennaista saada niistä yhteisiä, saada muut
uskomaan niihin.
”Mutta kun se sitten onnistuu,
se antaa Homo sapiensille määrättömästi valtaa, koska sen ansiosta
miljoonat toisilleen vieraat ihmiset pystyvät tekemään yhteistyötä yhteisten
päämäärien saavuttamiseksi.”
Kognitiivinen
vallankumous antoi ihmisille
myös kyvyn muutoksiin, ilman
muutoksia geeneissä tai ruumiinrakenteessa:
”Sapiensit ovat sitä vastoin
aina kognitiivisesta vallankumouksesta lähtien kyenneet muuttamaan
käyttäytymistään nopeasta ja siirtäneet uusia käyttäytymismalleja tuleville
sukupolville ilman muutosta geeneissä tai ympäristössä.”
En tässä edes
puhu siitä, mitä
kognitiivinen vallankumous merkitsi
kulttuurin kehittymiselle.
Siitäkin kirjassa kerrotaan mutta aihetta
olisi enempäänkin.
Kirjassa on varsin
pitkä jakso siitä, kuinka ihmiset
siirtyivät metsästäjä-keräilijä
vaiheesta maanviljelykseen. Ehkä
kirja korostaa liikaa muuttumista, kun se
käytännössä oli kuitenkin
hidasta. Kyllähän Suomessa
erityisesti syrjemmällä asuvat
perheet vielä pitkälle
1800-luvulle elivät eräänlaisessa
sekataloudessa. Maanviljelyä
täydennettiin metsästyksellä ja
keräilyllä. Maanviljelyn
vaikutuksista kertova osuus
on ehkä kirjan huonoin. Kirjan ajatuksena
on se, että vehnä orjuutti
ihmisen eikä päinvastoin.(Vehnä sana kannattaa tulkita
yleisemmin viljaksi, koska esim. Suomessa pohjoisempana selviävät vehnälajikkeet kehitettiin
vasta toisen maailmansodan
jälkeen). Kirja antaa jotenkin ihanteellisen
kuvan metsästäjä-keräilijä ihmisen
elämästä. Vaikka on totta, että maatalouden
kautta syntyvä ylijäämä
johti myös maaorjuuden
kehittymiseen ja rikkauden
kasaantumiseen, ei metsästäjä-keräilijän elämä, ainakaan perheiden
osaltakaan ollut kadehdittavaa. Tärkeää tietoa
nämäkin kirjan jaksot
tarjoavat.
Kirjan
nautinnollisimpia jaksoja ovat
ne joissa lytätään perusteellisesti ja perustellen teoriat ihmisten eroista rodun
tai sukupuolen perusteella.
Samoin käsitykset siitä,
että heteroseksuaalisuudella olisi
biologinen perusta. Nämä jaksot
ovat tärkeitä, niihin
liittyvät virheelliset
teoriat putkahtavat säännöllisesti esille
ja ne ovat sekä
rasismin että ihmisryhmien sorron
perustana.
Ihmiskunnan
kehityksen kannalta mielenkiintoinen on
luku jälkiviisaudesta.
Ihmiskunnan kehitys olisi
jälkikäteen ajateltuna voinut
edetä myös eri suuntaan kuin se
lähti. Varsinkin, jos uskoisi
jälkiviisaisiin. Minusta
tätä asiaa olisi voinut
käsitellä enemmänkin mutta
on oikeastaan mukava
ajatella myös, että me
nykyisessä kehitysvaiheessa olemme
sattuman tai elämän
leikkisän pilan tulosta.
Minusta kirjan järkyttävimpiä jaksoja
ovat ne, joissa kerrotaan kuinka
ihmiset levitessään ympäri
maapalloa tappoivat suuren osan syötäväksi tai muuten
hyödynnettäviksi sopivista tai turvallisuutta uhkaavista eläimistä sukupuuttoon.
Näin kävi erityisesti suurille eläimille.
Tähän on pakko
lainata pätkä Veera Antsalon runokirjasta ”Pölyn historia”. Siinä
todetaan:
”…Heidän täytyi odottaa sopivan
uuden jumalan ilmestymistä. Sellaisen, joka maltillisesti muovaisi heille juuri
ne eläimet, jotka heille sopisivat. Ei liian isoja ja voimakkaita, ei liian
pieniä ja heiveröisiä, ei vihaisia, ei sapelihampaisia, ei liian ovelia, ei
vallanhimoisia, ei liian säikkyjä ja huomaamattomia vaan toivoa herättäviä,
säyseitä sävyisiä eläimiä…”
Näinhän sitten
kävikin eläimille, eikä vain niille. Myös useat pienet
kansat hävitettiin sukupuuttoon.
Kognitiivisen vallankumouksen lisäksi tieteellinen vallankumous
on olennainen ihmisten ja ihmisyhteisöjen kehitykseen
vaikuttanut voima. Tieteen vallankumouksen syntymisen edellytyksenä
oli tietämättömyyden tajuaminen.
Ymmärrettiin lopulta, ettei kaikki tieto
ollut pyhissä kirjoissa, joita tutkimalla
kaikki ihmisten tajuttaviksi tarkoitetut
salaisuudet selviäisivät.
Tieteen vallankumous on
vaikuttanut kaikilla aloilla, löytörekistä nanofysiikkaan. Kirjassa käsitellään
kiinnostavasti tieteen kytkentöjä imperiumeihin,
sotilaallis-teolliseen
järjestelmään ja rahoituksen
kautta kapitalismiin. Harari korostaa erityisesti matematiikan
merkitystä ja tämä korostaminen
näyttää nykyisin yleistyneen
muuallakin, sillä matematiikan
osuus on korostumassa myös Suomen
koulutusjärjestelmässä. Tämä on
sekä aiheellista, että mahdollisesti myös
liioiteltua, sillä kaikki
muutokset eivät ole
suoraviivaisia tai helposti
johdettavissa. Merkittävimmät
muutokset ovat hyppäyksellisiä ja
niiden löytämisessä luovuudella
ja siten myös taiteella
saattaisi olla merkittävä vaikutus.
Kirjan lopussa on pitkä
jakso imperialismin ja
kapitalismin vaikutuksista ja
esimerkkejä kuinka kapitalismi
sitoutui taloudellisten
etujen takia mm. sotiin
Kiinassa ja Kreikassa.
Pääoman ja politiikan liitto
onkin mitä selvemmin todellisuutta
ja vaikuttanut yhteiskuntien
kehitykseen niin ennen, nyt ja
tulevaisuudessakin. Hararin
kirja antaa eväitä
tämänkin ymmärtämiseen.
Kirjassa puututaan myös
jatkuvan kasvun ideologiaan mutta
sen kritiikkiä olisi
saanut olla enemmänkin. Kirjassa kuitenkin todetaan:
”Paljolti samalla tavoin kuin
maanviljelyn vallankumous, modernin talouden kasvu saattaa osoittautua suureksi
huijaukseksi. Ihmiskunta ja globaali talous jatkavat ehkä kasvuaan, mutta yhä
useammat joutuvat elämään nälässä ja puutteessa.”
Kirjan
loppuosassa on jakso teollisesta
vallankumouksesta. Siinä
kerrotaan uusien
energialähteiden ja raaka-aineiden käyttöönotosta mutta
myös teollistumisen haittapuolista. Lainaan tähän vain
yhtä kohtaa, jota harvoin
yhdistetään teollistumiseen:
”Jopa kasvit ja eläimet mekanisoitiin. Suurin piirtein samoihin
aikoihin, kun humanistiset uskonnot korottivat Homo sapiensin
jumalalliseen asemaan, kotieläimiä lakattiin pitämästä elävinä olentoina, jotka
kykenivät tuntemaan kipua ja surua, ja niitä alettiin sen sijaan kohdella
koneina. Nykyisin näitä eläimiä massatuotetaan tehdasmaisissa laitoksissa
joissa niiden kehot muotoillaan teollisuuden
tarpeiden mukaisiksi. Ne
viettävät koko elämänsä jättiläismäisen tuotantolinjan osasina, ja niiden
elämän pituus ja laatu määräytyy suuryritysten tuottolaskelmien perusteella.
Silloinkin, kun teollisuus näkee vaivaa pitääkseen eläimet elossa ja suhteellisen
terveinä ja hyvin ruokittuina, eläinten sosiaalisista ja psykologisista
tarpeista ei olla kiinnostuneita (paitsi silloin, kun niillä on suora vaikutus
tuotantoon).”
Onneksi ihmiset ovat
heräämässä tähänkin
vääryyteen mutta hitaasti,
kuten kommentit presidentin rouvan Jenni Haukion puheeseen osoittavat
Teollisen vallankumouksen ehkä tärkein seuraus oli perheiden ja paikallisyhteisöjen romahtaminen. Yhteisöt olivat aiemmin
huolehtineet jäsentensä sosiaalisista ja
fyysisistä tarpeista. Teollistumisen
myötä korostettiin yksilöitä ja yhteisöistä irtauduttiin. Niiden
sijalle tulivat yhteiskunnan
tarjoamat palvelut: koulutus,
terveydenhuolto ja viihde. Kuten
olemme huomanneet, ne eivät
välttämättä ole riittäviä. Yksinäisyys ja sosiaalisen tuen
puute vaivaa monia. Kirjan
mukaan tilalle on tullut kuluttajaheimoja, yhteisen asian
yhdistäviä ryhmiä. Meillähän tällaisia
ovat mm. leijona-fanit ja huuhkaja-fanit. Muutos on kuitenkin ollut nopea ja moni on syrjäytyneenä jäänyt yksin.
Harari pohtii myös
onnellisuutta. Onko kehitys
vuosituhansien aikana tehnyt
meidät onnellisemmiksi. Vaikka
näissä pohdiskeluissa ei
päästäkään puusta pitkään, on tutkimuksissa havaittu
myös kiinnostava seikka. Pienehkökin
rahasumma köyhälle antaa
pitkäaikaisemman
onnellisuuden tunteen, kuin
suurikaan summa
hyvätuloiselle. Tämä antaisi
ajattelemisen aihetta tulospalkkioiden jakoon,
niin Postissa kuin muuallakin.
Aivan kirjan lopussa hahmotellaan suuntaviivoja
sille, mihin tieteellistekninen vallankumous
voi ihmisen kehitystä
viedä. Kybermuunnokset ja geenimuuntelu
avaavat pelottaviakin näköaloja.
Ja kun tietää ihmisen tiedonhalun ja sen
mahdollisen yhdistymisen
taloudellisen edun hankkimiseen,
tulokset voivat olla
arvaamattomia. Toivottavasti
osaamme kuitenkin mennä eteenpäin niin, että Homo sapiens säilyy
ja sen mukana myös
tämä elollinen ympäristömme.
Yhteiskuntien, ihmisten
ja tieteen kehityksestä on
paljon kirjallisuutta. Kirjassakin on
varsin kattava viiteluettelo. Olisin toivonut
niistä vielä erillistä listausta
esim. tekijänimien mukaisessa
järjestyksessä. Haluaisin tuoda tässä
esille vielä kolme kirjaa,
jotka sopivasti voisivat täydentää
teemaa. Ensimmäiseksi jo
alussa mainittu kirja:
Jared Diamond: ”Tykit, taudit ja teräs, Ihmisen
yhteiskuntien kohtalot” (Terra Cognita)
Toiseksi:
Arnold J. Toynbee: ”Historia uudessa valossa” (Wsoy). Tämä
kirja tiivistelmä kuusiosaisesta
teoksesta ”A Study of History”
ja kolmanneksi :
J. D. Bernal ”Science in History” (a Pelican Book) kirjassa
on neljä osaa.
Harari:n kirja herättää
ajatuksia ja tarjoaa tietoa kaikille,
jotka ovat kiinnostuneita ihmiskunnan historiasta
ja ennen kaikkea tulevaisuudesta. Menneen pohjalle tulevaisuuskin rakentuu. Kovin syvällinen kirja ei
kuitenkaan ole. Kaikesta ei tarvitse, tai
ei oikeastaan saakaan, olla
samaa mieltä kirjoittajan kanssa
mutta kirjan herättämät ajatukset
varmasti synnyttävät jokaisessa jotain
uutta. Itse olen menossa nyt lauantaina (14.12.) katsomaan Kansallisteatterin
”Sapiens”-esitystä. Odotan sitä ja
tekijöiden kiteytystä mielenkiinnolla. Jo esitystä näkemättä
suosittelen sitä ja
kirjaa kaikille tiedonhaluisille
ja uusia ajatuksia etsiville.
Tämä oli mielenkiintoinen, syväluottaava ja hyvin tiivistetty arvio kirjasta. Olen samaa mieltä yhdestä kirjan kohokohdasta eli tuosta, missä lytättiin vanhat rotu-ja sukupuoliteoriat. Eläinten oikeuksien näkökulma (ja muistutus niiden sukupuuttoon kuolemisesta ihmisen toiminnan takia) on samoin yksi kirjan suurista ansioista.
VastaaPoistaKirjoitin itsekin arvion kirjasta luettuani sen. Olisikohan siitä tullut yksi pisimmistä postauksistani - tästä aiheesta voisi tosiaan kirjoittaa loputtomiin. Nyt minulla on jatko-osa Homo deus kesken - siinä on tähän asti ollut aika paljon viittauksia tähän Sapiensiin (tai toistoa), mutta taattua laatua sekin. Teatteriesitys kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta, toivottavasti sekin oli hyvä!
Kiitos kommentista. Tästä olisi tosiaan saanut satasivuisen arvion mutta jätin suosiolla pois pidempää debattia vaativat osat. Minusta teatteriesitys kiteytti kirjan hyvin ja oli onnistunut. Uskon, ettei monikaan katsojista olisi jaksanut lukea koko kirjaa mutta esityksen kautta kaikki oleellinen tuli selväksi. Pidän edelleenkin parhaana aihetta käsittelevänä kirjana Diamond:n "Tykit, taudit ja teräs"-kirjaa mutta se ei ole läheskään yhtä kattava. Lueskelen juuri Antti Salmisen kirjaa "Mir", joka tarjoaa hiukan erilaista tulevaisuutta. Saa nähdä päätykö se blogiini joulun jälkeen. Tuota teatteriesitystä kyllä suosittelen. Esitykset jatkuvat vielä kesään saakka.
VastaaPoista