Iida Rauma: ”Hävitys, Tapauskertomus”
Kustannusosakeyhtiö Siltala, 2022
400 sivua liitteineen
Iida Rauman kolmas kirja ”Hävitys” on tärkeä, todenmukainen ja järkyttävä kirja kiusaamisesta mutta myös muusta hävityksestä. Perinteemme ja historiamme hävittämisestä taloudellisen voiton ja ns. kehityksen nimissä. ”Kehityksen” joka loppukädessä johtaa maapallomme tuhoutumiseen. Kiusaaminenkin on selvästi ihmisen ja hänen itsetuntonsa hävittämistä. Nämä erilaiset hävittämiset kulkevat kirjassa hienosti rinnakkain, vaikka kiusaamisteema on ylivoimaisesti parhaiten ja voimakkaimmin esillä. Kiusaamisen merkitys on kiteytetty hienosti A:n ajatuksissa, kun hän kirjan loppupuolella näkee kiusaamisen vastaisen mainoksen ”Sanat jättävät jäljen”.
”…Oli mahdotonta kuvitella kiusaajia, jotka pysähtyisivät mainoksen äärellä, kokisivat hurjan valaistumisen siitä, että niiden toiminta tuottikin kärsimystä. Päinvastoin Ikuiset arvet ja Sanat jättävät jäljen - kampanjathan olivat eräänlainen palkinto, A sanoi, tunnustus siitä, että systemaattinen työskentely oli johtanut tavoiteltuun tulokseen. Isku oli osunut, se oli aiheuttanut kipua ja nuo vastenmieliset julisteet vain täydensivät väkivallan viestimällä sen kohteelle, että siinähän olet ja pysyt, ikuisesti arpeutuneena, lopun ikääsi kantamassa kaltoinkohtelun merkkejä, elämä käytännöllisesti katsoen piloilla.”
Kiusaamis-teemaa käsitellään kirjassa hyvin kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti. Kiusaamista ei esiinny vain oppilaiden välillä eikä hyväksikäyttö ole vain seksuaalista. Näihin voi syyllistyä myös opettaja mm. erilaisten suosikkijärjestelmien, omien taipumustensa, vallanhimonsa ja halujensa kautta. Kiusaaminen voi olla myös rakenteellista. Itse olen kotoisin kaivospaikkakunnalta ja siellä rakenteellinen syrjiminen oli toteutettu järjestelmällisesti. Sen aikaisessa keskikoulussa meillä oli kolme rinnakkaisluokkaa. A-luokassa olivat maanviljelijöiden lapset, B-luokassa herrojen pennut, ja C-luokassa työläisten kakarat. Maanviljelijöiden ja työläisten lasten välillä ei juurikaan eroja ollut, mutta ns. herrojen pennut olivat eliittiä. Yleensä tällaisetkin luokittelut hoidettiin hienovaraisemmin mutta kuitenkin niin, että kohteet sen tunnistivat.
Kirja erittelee perusteellisesti myös sitä, ettei kiusaaminen ole kiusatun syy, vaikka hänestä usein tehdäänkin vähintään osasyyllinen outouden tai erilaisuuden takia. Tämä on tärkeää, sillä niinhän kiusaamista vieläkin perustellaan. Kiusattu toimii ikään kuin hyväksyttyjen normien ulkopuolella ja ansaitseekin tulla kiusatuksi. Pukeutuu väärin, on väärän värinen puhuu oudosti, tietää liikaa.
Kirjan hienoimpia asioita on, että erityisesti A:n kohdalla se liikkuu voimakkaasti ja aidosti tunteiden tasolla. Tunteiden kauttahan juuri kiusaamisen kokemus välittyykin ja jos ne sivuutetaan, ei kiusaamisen vaikutuksia voida korjata. Kiusaamistapauksia selviteltäessä opettajat ja kuraattorit hakevat lähes aina kompromissia ja silloin tunteet ja kokemukset sivuutetaan ja sovittelu toimii kiusaajan eduksi. Nämä asiat tulevat kirjassa erinomaisesti esille.
Kiusaamisen moninaisuus tulee kirjassa esille myös kahden kiusatun A:n ja Iran kokemusten, tuntemusten ja käyttäytymisen kautta. Jokainen kokee kiusaamisen eri lailla ja vaikutukset ovat erilaisia. Aina ne ovat kuitenkin tuskallisia ja arpeuttavia.
Kirja jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäinen osa on eräänlainen johdanto ja siihen liittyy A:n kokemuksia opettajana ja hieno kuvaus myös vanhasta Turusta ja sen tuhoamisesta. Toinen osa on perusteellinen erittely kiusaamisesta, erityisesti A:n kokemusten kautta. Kolmas osa on eräänlainen arvio kiusaamisesta ja kuvaus kahden kiusatun kohtaamisesta sekä hyvin mielenkiintoinen kuvaus vanhasta Turusta ja sen hävittämisestä.
Vanhan Turun kuvauksista olisi ollut ainesta omaankin kirjaan, mutta hienosti ne sopivat tähänkin kokonaisuuteen. Muutamia vuosia sitten kiertelin Turkua Mike Pohjolan kirjan ”1827” pohjalta. Etsin Turun paloon liittyviä paikkoja. Turku tuli sen kautta aivan eri tavalla lähelle. Iida Rauman kirja antaa tällaiseen tutustumiseen vielä paljon enemmän aineksia. Tutustuminen kirjan paikkoihin taitaa olla ensi kesän ohjelmassa.
Iida Rauman kirja ”Hävitys” kertoo hävityksestä monella tasolla, mutta kirjan tärkein sisältö on koulukiusaamisen armottomassa, totuudenmukaisessa ja järkyttävässä kuvauksessa. Tämä on tärkeä kirja vanhemmille, opettajille ,kuraattoreille ja kaikille nuorten ja lasten kanssa työskenteleville. Tärkeää on, että kirja puhuu asioista monipuolisen kattavasti, kiusaamista on hyvin erilaista, ja ennen kaikkea kiusatun tunteiden ja kokemusten kautta. Jos emme tunnista tai halua nähdä kiusaamista aidosti, hävitämme kiusatun itsetunnon, tuhoamme onnistumisen kokemuksen ja jätämme hänen sieluunsa ikuiset arvet. Rankka, erinomaisesti kirjoitettu ja tärkeä kirja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti