Erkka
Mykkänen: ”Something not good”
WSOY 2018
153 sivua
Aluksi tuntui tältä:
Erkka Mykkänen (s.1988)
on eittämättä lahjakas kirjoittaja. Sen huomaa
hänen ensimmäisestä romaanistaankin. Kirja kertoo Veikosta, joka etsii tietä aikuisuuteen ja myös rakkautta. Elämä ja rakkauskin tuntuu kuitenkin pinnalliselta. Se
on kasvutarina ja tarina etsimisestä
mutta… Kirjassa on paljon
ituja ja oivalluksia, joiden olisi
halunnut etenevän pidemmälle. Nyt tuntuu,
kuin kirja jäisi
pintaraapaisuksi. On kiire
käsitellä moniakin asioita
mutta ei malteta niihin syventyä. Kirjassa on
monia alkioita syvemmälle
meneville
juonenkehittelyille mutta ne
jäävät hyödyntämättä.
Pinnallisuudesta johtuen kirja
jää vähän mauttomaksi ja hajuttomaksi. Dramaattiset hetket
todetaan mutta niitä
ei eletä. Pahin
haitta pinnallisuudesta on se,
että tuntuu kuin
pilkattaisiin ihmisten arkista
toimintaa ja käyttäytymistä. Eivät rutiinit
ja tietyt tavat ole
koko totuus ihmisestä. Esimerkkinä on
kirjaston Mirva, jonka elämä
olisi voinut olla kokonaisen
tarinan arvoinen. Tai isoäiti
tai jopa Kaisa. Henkilöt tulevat
mukaan ilman kummoista
menneisyyttä tai tulevaisuutta. Se johtaa
pinnalliseen vaikutelmaan.
Mutta äkkiä
tulikin mieleeni:
Entä jos olenkin
tulkinnut kirjan tavoitteet ja
sisällön ihan väärin. Jos
kyse onkin rajapinnassa
elävästä nuoresta, joka ei
halua sitoutua vanhaan ja
hakee siihen etäisyyttä
kuitenkaan selvästi kapinoimatta. Uusikaan, kokeiltavana oleva elämäntyyli ei ole
hänelle tarkoitettu, vaan hän
hakee omaa tietään
ja ikään kuin pelkää liiallista
sitoutumista. Kyse on
hakemisesta ei pinnallisuudesta. Kirja avautuu
silloin ihan uudella
tavalla.
Kirja muuttuu loppua
kohden kiinnostavaksi. Ulkopuolisuus
säilyy mutta sitä osaa
lukea enemmän ajan- ja
nuorisokuvauksena. Sellaisena
kuvauksena, joka ei keskity
yksittäiseen draamaan, vaan etsii kokonaiskuvaa. Ei sitä tästä perspektiivistä välttämättä
löydy mutta pinnallisuuksia kirja
paljastaa, niin elämässä kuin organisaatioissakin. Pitäisi kuitenkin
muistaa, että useimmissa asioissa
on syvällisempikin puoli,
joka muuttaa niiden
sisällön aivan muuksi, kuin
pinnallisesta tarkkailijasta näyttää. Nykyinen twiitti-kulttuuri on
malliesimerkki tuosta pinnallisesta
ajattelusta.
Erityisesti
kirjan loppupuolella on
paljon kauniita kohtia, pelkästään niiden
takia kirja kannattaa
lukea. Välillä tosin
vieläkin vilistetään asiasta
toiseen mutta henkilöihin
on jo päässyt
sisälle ja tapahtumat koskettavat
uudella tavalla. Jo kirjan
alussa olisi pitänyt
panostaa henkilöiden ja heidän
maailmansa käsittelyyn.
Omaelämänkerrallisuus
on romaanissa aina
riski. Se voi
rajoittaa tekstin sisältöä
mutta voi myös syventää asioiden ilmaisua. Aivan täysin
yhteensovittaminen ei ole tässä onnistunut.
Nuorison elämässä on
sisältöjen ja muotojen
osalta paljon uutta. Tämä
kirja kannattaa lukea pitäen
silmät auki tässäkin
suhteessa. Ainakin meidän
vähän varttuneempien.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti