Amos Oz:
”Juudas”
Kustannusosakeyhtiö Tammi 2018 (Keltainen kirjasto)
358 sivua
Hepreankielinen alkuperäisteos ”Ha-besora al-pi Jehuda” 2014
Suomentanut Minna Tuominen
Kirjan takakannessa
kerrotaan: ”Mestarikertojan 1950-luvun Jerusalemiin sijoittuvassa
sydämellisessä romaanissa yhdistyvät nuoren miehen kasvutarina ja syvällinen
tutkielma petoksesta”. Voihan asian
tietysti noinkin nähdä, itse
kuitenkin koin kirjan
hiukan eri tavalla.
Kirja antaa
erinomaisen kuvan juutalaisuuden
aatemaailmasta, sen kehittymisestä
ja ristiriidoista sekä kristinuskon ja
juutalaisuuden näkemyseroista.
Kirjan kiinnostavinta antia
ovatkin jaksot, joissa
käsitellään juutalaisuuden suhtautumista Jeesukseen. On sääli,
ettei kristillisessä perinteessä
ole vahvemmin tuotu esille näitä poikkeavia näkemyksiä Jeesuksesta. Kyse on siitä, pidetäänkö
Jeesusta ihmisenä vai Jumalan poikana. Kirjan
luettuani tulin vakuuttuneeksi siitä, että aikanaan olisi ollut avoimemman keskustelun
kautta mahdollista päästä yhtenäisempää
näkemykseen juutalaisuuden,
kristinuskon ja islamilaisen uskonnon perusteista.
Sen jälkeen kun kaikki nämä uskonnot ovat
muuttuneet instituutioiksi, ovat
periaate-erot keskustelun sijasta muuttuneet
valtataisteluksi ja avoin
keskustelu on mahdotonta.
”…Myös sinun Jeesuksesi oli
suuri haaveilija, ehkä kaikista suurin haaveilija, joka on koskaan ollut. Mutta hänen opetuslapsensa eivät
olleet haaveilijoita. He olivat vallan haaveilijoita ja päätyivät
samaan kuin kaikki muut vallan havittelijat maailmassa, verenvuodattajiksi.”
Kirjan nuorukainen,
Shmuel, omaksuu myös Venetsiassa 1500 1600 luvun
vaihteessa eläneen rabbi Jehuda
Arje Modenalaisen näkemyksen Juudaksesta. Sen mukaan
Juudaksesta kehittyi Jeesuksen
uskollisin opetuslapsi, joka oikeastaan
yllytti Jeesusta menemään
Jerusalemiin sillä hän
uskoi, että Jeesus ristiinnaulittuaan tulisi alas
ristiltä ja tämä ihmeteko
olisi ihmiskunnan uusi
alku. Näin ei tapahtunut, joten:
”Ja Juudas, jonka elämän mieli
ja tarkoitus murskaantuivat hänen
tyrmistyneen katseensa alla ja joka ymmärsi, että hän oli omin käsin aiheuttanut rakastamansa
ja kunnioittamansa ihmisen kuoleman,
meni ja hirtti itsensä. Ja näin, kirjoitti Shmuel vihkoonsa,
kuoli ensimmäinen kristitty. Viimeinen
kristitty. Ainoa kristitty.”
Kirjan
loppuosassa on vaikuttava kuvaus
ristiinnaulitsemisesta Juudaksen
silmin ja kertomus Juudaksen loppuvaiheista. Kertomus osoittaa sen, että
myös näiden vanhojen
tarinoiden sisällöt ja johtopäätökset määräytyvät
pitkälle kertojan oman
näkökulman perusteella. Olen
kiitollinen, että olen
saanut kirjan kautta
kokea myös tällaisen Juudaksen näkökulman. Tavallaan pääpiirteet
kirjoittamatta jääneestä Juudaksen
evankeliumista.
Samalla tavalla kuin uskontoa, kirjassa käsitellään
myös Israelin valtion syntyvaihetta
ja sen yhteydessä esiintyneitä
erilaisia näkemyksiä. Kyse oli siitä,
haetaanko yhteistyötä arabien ja juutalaisten
välillä, vai perustetaanko juutalaisvaltio yksipuolisesti. Oz ei tyydy vallalla olevaan
näkemykseen ja uskomukseen, vaan
esittää perustellusti myös
näkemykset, jotka hylättiin
ja jotka
olisivat voineet olla
parempia arabien ja
juutalaisten suhteiden kannalta. Tärkeää on, että tämä asioiden esittämistapa
näyttää, ettei asioihin ole ajauduttu, vaan ne perustuvat tietoisesti tehtyihin
päätöksiin.
Minulle Oz:n kirja
oli merkittävästi ajattelua laajentava
kokemus. Vaikka kirja ajoittuu 50-luvulle, monet siinä esitetyt asiat
ovat edelleen ajankohtaisia,
jotkut jopa ajankohtaisempia kuin silloin. Erityisen tärkeitä
ovat tietysti juutalaisten
ja arabien suhteet, pakolaisuuteen liittyvät asiat, uskontojen välinen
dialogi ja tietysti rauhankysymys. Kirjan
jälkeen tulin vakuuttuneeksi siitä, että vanha sanonta ”on annettava rauhalle mahdollisuus” tulisi saada
kansainvälisen ja kansallisenkin politiikan
periaatteeksi. Kirjassa annetaan tilaa niin sovitteleville, kuin
jyrkillekin näkemyksille arabien
ja juutalaisten keskinäisten
suhteiden ja yhteiselon osalta. Jokainen järkevä
ihminen toki näkee sovittelevan linjan
mahdollisuudet ja edut. Ongelmana on vain se, että ratkaisut ovat
siirtyneet paikallisen ja alueellisen
politiikan sijasta
kansainvälisen politiikan tasolle. Kirja on
kuitenkin tärkeä tuodessaan
esille yhteiselon mahdollisuuden.
Vaikka kirjassa oleva
nuoren miehen kasvutarina on vain
kehyksenä näille laajemmille
kysymyksille, ei se ole tarpeeton
tai huono. Tarina
on sen verran kiinnostava, että
sen kautta kaikki
hankalat asiat ovat
helposti ja kiinnostavasti luettavissa. Myös tämän tarinan
juoni pitää otteessaan. Kirjassa on paljon
hyvää muutenkin. Se antaa
erinomaisen kuvauksen
Jerusalemista kaupunkina 50-luvulla ja
myös juutalaisesta elämäntavasta. Tunnustan lukeneeni
kirjan vain toinen silmä auki.
Sen voi
hyvin lukea kirjan
kolmen päähenkilön tarinana, jolloin poliittiset kiistat
ovat vain tapahtumien taustamateriaalia. Tavallani lukea se kuitenkin antoi
minulle paljon uutta
ja kiinnostavaa tietoa ja
ehkäpä myös lisää
ymmärrystä ympäröivästä maailmasta.
Erittäin hyvä blogi. Löysin tämän Blogit.fi-sivuston kautta, johon se oli listattu uusiin blogeihin. Siksi yllätyin, kun löysin täältä päivityksiä viime vuodelta asti. Minä en tee läheskään yhtä syvällistä analyysiä lukemastani kuin sinä. Pakko ihailla omistautumistasi! Käyn klikkaamassa seuraa -nappia tuolla Blogit.fi:ssä niin löydän tänne uudelleenkin.
VastaaPoistaKiitos kommentista. Aloitin blogin viime vuoden lopulla ja lisäisen sitä vähitellen eri paikkoihin. Yritän välittää blogissa omia kokemuksiani kirjoista ilman liiallista tieteellistä arviointia sillä meille lukijoillehan kirjat kuitenkin on tarkoitettu. Tieteellistä arviointia ollenkaan väheksymättä. Tärkeää sekin on kirjallisuuden kehittymisen kannalta.
Poista