Haruki
Murakami: ”Komtuurin surma”
Kustannusosakeyhtiö Tammi 2018 (Keltainen kirjasto)
825 sivua
Suomentanut Juha Mylläri
Japaninkielinen
alkuteos ”Kishidanchõ Goroshi” 2014
Murakami on varsin
tuottelias kirjailija mutta
siitä huolimatta kirjat
ovat mukavasti erilaisia, vaikka tietty peruskaava
toistuukin. Itse aloitin kirjailijaan tutustumisen
kirjasta ”Kafka rannalla”, ehkäpä sen
takia, että kirjan nimessä
on yhden mielikirjailijani nimi. ”Kafka rannalla” on minulle vieläkin tärkeimpiä
Murakamin kirjoista. Joka
tapauksessa kirjan lukemisen jälkeen se
oli menoa. Luin kaikki Murakamit,
jotka sain käsiini lähes yhteen putkeen.
Jätin Murkamin ”Komtuurin surman” rauhassa
kesälukemiseksi sillä ajattelin, ettei Murakami
petä. Eikä pettänyt
tälläkään kertaa. Kirjan alku
on rauhallinen mutta
Murakami kirjoittaa sen
verran kiinnostavasti, että jatkoa
malttaa odottaa ja
toisaalta alun taustat
ovat olennaisia jatkon
kannalta.
Monissa Murtakamin kirjoissa yhdistyvät eri taiteenlajit. Tässäkin kuvataide
ja musiikki liittyvät saumattomasti yhteen
ja tavallaan muodostavat
yhteisen taiteellisen kokonaisuuden. Erityisesti näin tapahtuu taulussa
jonka nimi on
kirjan mukaisesti ”Kontuurin
surma”. Musiikkia ja taulua ei voi erottaa
toisistaan ja tämä yhteenliittymä luo
kehyksen kirjan tarinalle. Taideteos ja
taiteen luominen ja kokeminen
ovat prosesseja, jotka
laajentavat tietoisuutta. Samalla tavalla
Murakamin teoksissa tapahtumat,
jotka liittyvät vaihtoehtoiseen todellisuuteen laajentavat tietoisuutta.
Hieno kuvaus näistä rajapinnoista on kirjan
kohdassa, jossa Päähenkilö tutkii tekemäänsä maalausta:
”Maalaus ei tietenkään ollut
luvannut minulle tulevansa koskaan valmiiksi. Se viipyi yhä mahdollisuuksien
maailmassa. Siitä puuttui jotain, ja jokin protestoi puuttumistaan vastaan. Se
hakkasi olevan ja olemattoman erottavaa ikkunalasia. Pystyin kuulemaan sen äänettömän huudon.”
Kirjan kappaleessa ”Hetki jolloin oleva ja olematon
kohtasivat” on hienosti kuvattu hetki, jolloin tietoisuus alkaa työstää
esille tiedostamattoman
aikaansaannoksia:
” Olin aina nauttinut puhtaan kankaan
tuijottamisesta aamun varhaisina tunteina. Kutsuin sitä kangas-zeniksi.
Kankaalla ei ollut vielä maalia, mutta se ei ollut tyhjä. Sen valkoisessa pinnassa piili lupaus
maalauksesta, joka siihen voisi ilmestyä. Katsomalla sitä tarkkaan näin
mahdollisuuksia, jotka ajan myötä
punoutuivat vahvaksi johtolangaksi. Nautin hetkestä, jolloin oleva ja olematon
kohtasivat ja sekoittuivat toisiinsa.”
Vähän aiemmin kirjassa
keskusteltiin siitä, miten idea
uudentyyppiseen muotokuvaan oikein
löytyi. Siinä keskustelussa sivuttiin samaa
asiaa hiukan eri
tavalla:
””Sitä voisi verrata merenalaiseen maanjäristykseen”,
Menshiki sanoi. ”Jossain syvällä auringonvalon ulottumattomissa, toisin sanoen
mielen tiedostamattomissa kerroksissa, tapahtuu suuri siirtymä. Se nousee
pintaan ja aiheuttaa ketjureaktion, joka lopulta saa näkyvän muodon. En ole taiteilija, mutta ymmärrän, miten prosessi etenee. Myös liike-elämässä suuret
ideat syntyvät samanlaisten vaiheiden kautta. Iseat ovat ajatuksia, jotka ilmestyvät pimeydestä
ilman ilmeisiä perusteita.”
Taiteilijoillehan
nämä ajatukset ovat
tuttuja mutta meidän
muiden on ymmärrettävä se, ettei merkittävää uutta
synnyt pelkästään kokemuksia
kasaamalla, vaan uuttaa syntyy ”hyppäyksien” kautta. On
voitava poiketa totutusta,
jotta löydetään uutta. Näitä
asioita Murakami kuvaa
kirjassaan hienosti.
Kirjan päähenkilö on lopettanut muotokuvien
maalaamisen mutta suostuu vielä
yhteen, kun tarjous on niin
houkutteleva. Muotokuvan teon
aikana Murakamille tyypillinen toinen
todellisuus tulee mukaan
kuvaan. Öisin alkaa kuulua
helistimen ääntä ja
lopulta paljastuu, että ääni
kuuluu asunnon lähellä olevasta
kaivannosta. Helistin löytyy syvästä
maakuopasta mutta ei soittajaa. Lopulta selviää, että soittaja on ”Idea”. Koska idean
ulkonäköä on vaikea määritellä, se ottaa
muodokseen ”Komtuurin surma” teoksessa
olevan komtuurin hahmon. Eräs kirjan lähtökohtia
onkin se, että ajatellaan ihmisellä
olevan ”kykyä käsitellä ideoita autonomisina olioina”. Pelkkä tämän ajatuksen esittäminen
riittäisi minusta perustelemaan
tämän kirjan olemassaolon.
Kirjan loppupuolella on hienoa keskustelua
ideasta autonomisen idean
ja kirjan päähenkilön
välillä. Siellä myös määritellään kirjassa tarkoitettu idean käsite. Eikä tämä vielä riitä, myöhemmin mukaan
tulee metaforakin.
Kerrassaan upea tapa muodostaa käsitteistä
olioita.
Murakamin teoksissa vaihtoehtoinen todellisuus
on usein läsnä. Olen
usein miettinyt sitä, onko
ajatuksena korostaa sitä, miten
asiat joita emme osaa
ottaa huomioon (ikään kuin ulkopuoliset tekijät) vaikuttavat elämäämme. Toisaalta sen esiintyminen
korostaa myös sitä, että tietomme maailmasta
on vielä hyvin
rajallista. Oli kummin
tahansa, yksi tavoite
kuitenkin täyttyy – opimme hyväksymään helpommin uusia
asioita, emmekä vain torjumaan niitä.
”Komtuurin surma” on kirja jonka voi
lukea monella tavalla ja se
antaa lukijalle paljon. Se on
kirja taiteesta ja taiteen tekemisestä, ihmissuhteista,
vaihtoehtoisesta todellisuudesta,
yhteiskunnallisista tapahtumista,
ihmisten sisäisistä, tunnistamattomista
puolista eli elämästä, kaikkine siihen
kuuluvine piirteineen. Yksi tai kaksi lausetta voi viedä lukijan
uusiin maailmoihin. Minulle yksi tällainen kohta oli:
”Kaksi voimaa kävi jatkuvaa taistelua heidän silmissään.
Toinen suuntautui ulospäin vaatien jotain, toinen kääntyi sisäänpäin pyrkien
palauttamaan kaikki asiat tasapainoon.”
Nämä lauseet
toivat mieleen Helene
Schjefbeckin omakuvan, jossa toinen
silmä on normaali
ja toisessa ei ole
pupillia. Olen aina tulkinnut
sen silmän kääntyneen
katsomaan sisäänpäin, ihmisen
sisintä ja vastaavan
tavallaan Rainer Maria
Rilken ”Duinon elegioissa” esittämää
ajatusta, että me ihmiset katsoessamme näemme
yleensä vain pinnan. Murakami poikkeaa
Rilken ajatuksista mutta
olennaista tietysti on, että asia nousee lukijan pohdittavaksi.
Kirja on
sisällöltään todella runsas. Se
kertoo paljon taiteen tekemisestä, siihen on yhdistetty paljon kirjallisuuteen liittyviä
viitteitä mutta se on myös jännittävä, murakamilainen tarina
todellisuuden ja vaihtoehtoisen todellisuuden rajapinnalla. Ja jos
tämä ei vielä
riitä, on kyseessä myös
monimuotoinen tarina ihmissuhteista. En näistä
kerro enempää etteivät
juonipaljastukset pilaa lukunautintoa. Rauhallisen alun
jälkeen kirjan tapahtumat muuttuvat vauhdikkaan
hengästyttäviksi. Kirja on Murakamia
parhaimmillaan. Ja kirjalla on
lohdullinen loppu:
Elämä saattoi paiskata minut
pimeään ja ahtaaseen onkaloon tai
luonnon armoille myrskyiseen erämaahan, mutta uskoin , että joku ilmestyisi
silloinkin näyttämään tietä. Se oli tärkein asia, jonka olin oppinut oudoista
kokemuksistani talossa syrjäisellä vuorella Odawaran edustalla.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti