Hae tästä blogista

keskiviikko 16. syyskuuta 2020

Maritta Hirvonen: "Komediantit"

 

 

 

Maritta Hirvonen: ”Komediantit”

SRESA kustannus osk.  2020

272 sivua

Kirjan ulkoasu  on tyylikäs, kansitaide Tuulikki Pietilä

 

Maritta Hirvosen  esikoisromaani ”Komediantit” on takasivun esittelytekstin  mukaan ”kirjoitettu rakkaudesta sirkukseen, musiikkiin ja taiteeseen”. Ei tuo  ole  mikään vähäinen tavoite,  mutta itse asiassa kirja  antaa  paljon  enemmän. Elämästähän  kirja kertoo, sen moninaisista  mutta kuitenkin, ympäristöstä riippumatta, usein  niin samalla  tavalla  koskettavista  piirteistä.  Mutta se  kertoo  niistä sydämellä, kauniisti ja ihmistä arvostaen.

Kirjan juoni on  mielenkiintoinen, joten  en paljasta  siitä juurikaan sen  enempää  mitä  takakansikin  kertoo. Kirjan  alussa  Esther (myöhemmin Arabella), nuori balettia  harrastava juutalaistyttö,  joutuu  pakenemaan natsien  juutalaisvainoja, kun  hänen muu perheensä on pidätetty. Pakomatkallaan  hän pelastautuu  sirkukseen  ja löytää sieltä  suojan  ja lopulta  myös kodin ja rakkauden. Kirjan  toisessa osassa hän alkaa etsiä juuriaan. Sodan jälkeen  hän on joutunut Saksan  läntiseen  osaan ja onnistuu  löytämään itäiseltä puolelta lapsuudenystävänsä,  jonka  kanssa aloittaa kirjeenvaihdon. Kirjeenvaihto on salailua  ja peittelyä mutta  lopulta myös paljastavaa. Se on myös  pelottavaa, voivatko menneisyyden kauhut toistua uudelta pohjalta.  Estherin maailmassa  komendiantit ja sukupolvet vaihtuvat,  mutta  perinne  säilyy.

Kirjan alkuosassa Esher kokee  kaiken sen  pakolaisuuteen  liittyvän epävarmuuden, pelon  ja väkivallankin,  jota tälläkin  hetkellä  miljoonat  pakolaiset  kokevat. Esther itsekin  tunnistaa  yhtäläisyyden  nähdessään  vanhana kuvia  pakolaisleireistä  ja piikkilanka-aitojen  takaa  kurkkivista  lapsista. Tältä  osin  kirja  on hyvin  ajankohtainen  ja  toivottavasti yhä useamman  ihmisen  silmiä  avaava. Ymmärrämme  kyllä  toisen  maailmasodan aikaisen  pakolaisuuden  mutta  emme  sitä, että pakolaisten  kannalta vastaavanlaisesta  hädästä  on useimmiten kyse  nytkin.

Kaiken  muun rikkauden  ohella  tämä  kirja on kunnianosoitus, sirkustaitelijoille, komedianteille  tai  oikeastaan  kaikille  taiteilijoille, jotka jaksavat nostaa ihmisiä arjen  raskaudesta  kohti  valoa. Lainaan  tähän  yhden  hienon kohdan  kirjasta:

”Näen vilauksen lähimmillä penkeillä istuvista ihmisistä, sodan väsymyksen  heidän kasvoillaan. Mutta he ovat tulleet, saadakseen vähän iloa tähän ankeuteen, kyetäkseen haaveilemaan hetken. Ajattelen, että jokainen heistä on äitini, isäni, veljeni, ja heille minä tanssin.”

Komediantit  ovat kiinteä, toisiaan  tukeva  yhteisö, johon  ulkopuolisen  on vaikea  päästä. Esther (Arabella)  siinä  onnistuu  sinnikkyyden, sitoutumisen  ja rakkauden  ansiosta.  Iän myötä minullakin  ovat tunteet  tulleet  herkemmiksi  mutta  syytän  kyllä  myös  kirjaa ja sen  kaunista  tekstiä  siitä, että  silmät kostuivat Esther:n  häistä  kertovaa  tekstiä  lukiessa. Näihin  juhliin Esther on valmistellut  yllätysesityksen miehelleen  ja uudelle  perheelleen;

”Ensimmäinen askel on pahin. Jähmetyn paikoilleni ja luulen jo, että minun on luovutettava ja pudottauduttava alas. Otettava häpeä vastaan. Saan kuitenkin ajatukseni keskitettyä, ja siinä seistessäni, syvään hengittäen, viimein vahvana ja valppaana, luulen ymmärtäväni jotakin. Että tämä tässä ei ole vain esitys vaan kotini, päämäärä, jota kohden olen puoli vuotta vaeltanut. Että se on vain otettava haltuun, täytettävä tila ja oltava niin kuin elämässä ollaan, Tehtävä parhaansa siinä.”

 

Pitää ihailla miten  hienosti tässä  kirjassa  on kuvattu sirkustaiteilijoiden  maailmaa  ja elämää. Se avaa lukijallekin  aivan  uuden  maailman. Eikä  ainoastaan  sitä. Kun  maailmaa  ja sen  tapahtumia on kuvattu näiden komedianttien  näkökulmasta, avaa  se  uuden  näkökulman  maailmaan  ja  sen  tapahtumiin myös lukijalle. Se on lukijalle arvokas,  silmiä avaava  ja mieltä avartava  lahja.

Kirja esittää  myös  kysymyksen  valinnan  mahdollisuuksista. Voivatko kaikki  ihmiset  toteuttaa  unelmiaan,  vai määräävätkö ulkoiset  tekijät  tai  vaikkapa  perinteet  elämän  suunnan. Heinz:n, Estherin miehen, osalta  perinteet ratkaisevat  ja  Estherin  kohdalla  ulkoiset  tekijät. Aina emme  edes  huomaa  miten mekin omalla toiminnallamme  rajoitamme muiden unelmien  toteutumista. Myös tämä on tasa-arvoisen  yhteiskunnan  haasteita.

Esther  tavoittaa  lapsuusaikaisen  ystävänsä Sakasan  itäiseltä  puolelta  ja aloittaa  hänen  kanssaan  kirjeenvaihdon. Ystävä,  jonka  perhe  oli  aiemmin  natsimielinen,  on  nyt  kiihkeästi  kommunistista  järjestelmää  puolustava. Kirjeenvaihdon  kautta voi  pohtia   sitä,  voivatko natsien  aikaisen  järjestelmän rakenteet ja ihmisten manipulointi  kehittyä  myös toisenlaiselta pohjalta. Merkkejä siitä ystävättären  kirjeestä  kyllä  löytyy.  Minusta  tuon  kirjeenvaihdon  perussisältö  kannattaa  tulkita  kuitenkin  toisin. Itse asiassa nämä  kirjeethän ovat puolin  ja  toisin hyvin samalla tavalla kaunistelevia  ja tosiasioita  peitteleviä. Vasta viimeisissä  kirjeissä  paljastuu  totuus. Ystävättären  kirjeessä  hyvin  dramaattisella  tavalla. Minusta  tämä  kirjeenvaihto  kuvaa  meidän  ihmisten käyttäytymistä,  sitä  miten esiinnymme  ulospäin, peittelemme totuutta, esiinnymme. Se on usein  myös  ongelma ihmisten  välisessä  kanssakäymisessä. Emme osaa  katsoa  muiden  itselleen  rakentamien  kuorien  alle.

Pääosin kirjan  loppuosa  kuitenkin  kertoo komedianttien  sukunpolvenvaihdoksesta, perinteen  kuitenkin  säilyessä. Esitystä  katsomaan  tullut Estherin  äidin  soitto-oppilas, nykyisin tunnettu  kapellimestari,  kiteyttää  komedianttien  merkityksen  kauniisti:

”Teidän lajinne on hieno ja aito juuri sellaisenaan. Se on taidetta, viihdettä ja kansanperinnettä, vuosisataista kulttuuriperintöä. Ja tuolla tavoin kuin sitä teette, se toteuttaa taiteen perimmäistä tehtävää yhtä lailla kuin Beethovenin sinfonia, jonka perjantaina kuulit.”

Tämä on  kerrassaan  upea  kirja. Vaikka  se on myös  kunnianosoitus  komedianteille, niin  elämästähän  se  kertoo. Niin elämän rankemmista  kuin  kauniimmistakin  hetkistä,  mutta  aina  lämmöllä  ja  sydämellä. Kirjan  sijoittuminen sirkusmaailmaan  tuo  myös  maailmaan  uudenlaisen  näkökulman ja  sillä tavalla rikastuttaa  myös lukijan  näkemystä  maailmasta  sen  tapahtumista  ja  niiden  merkityksestä, sillä  paitsi  ihmisen  arjesta, kirja kertoo  myös  sodasta, totalitarismista,  pakolaisuudesta,  ihmisoikeuksista  ja  vapaudesta. Mutta  mikä tärkeintä  myös taiteen  merkityksestä  ja rakkauden voimasta.  Vaikka kirja  kertookin komedianteista,  on se  universaali  ja tärkeä  kirja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti