Hae tästä blogista

torstai 10. syyskuuta 2020

Vladimir Nabokov: "Lolita"

 

 

 

Vladimir Nabokov: ”Lolita”

K.J. Gummerus 1959, toinen  painos

371 sivua

Englanninkielinen alkuteos ”Lolita”, 1955

Suomentajat Eila Pennanen ja Juhani Jaskari

 

Kukaan minun ikäiseni  ei  voi olla  muistamatta Sue Lyonin  kuvaa joka  liittyi  Lolita  elokuvaan. Siinä hän  poseeraa  punaiset  sydämenmuotoiset  aurinkolasit silmillään  ja  punaiset  huulet aistillisesti  tikkarin ympärillä. Varmaan  monella  tuo  juliste  oli  seinälläkin. Minusta  tuo kuva antaa  kuitenkin  väärän viestin. Osittain  sitä  tekee  kirjakin,  mutta  kirjan  osalta  on sanottava, että  sehän  onkin pääosin Humbert Humbertin  puolustuspuhe  ja  siten yksipuolinen  näkemys  asioiden  kulusta.

Tämä ei ole  eroottinen  romaani. Enemmän erotiikkaa  on Katekismuksessakin.  Elokuvan  osalta  tilanne  on toisin. Siinähän  nimenomaan  Sue Lyon  on  muokattu  katsojien  eroottiseksi  kohteeksi. Sen  sijaan  kirja  on  moraaliton. Ei aiheensa  takia  vaan  siksi, että kuva  lapsen  hyväksikäytöstä  on  yksipuolinen ja  nimenomaan hyväksikäyttäjän  näkökulma. Vaikka  kirjan  lopussa Humbert Humbert  alkaakin  tajuta, että  hän  on  toiminnallaan  vienyt Lolitan  lapsuuden, ei  hän siltikään  oikeastaan  kadu  tekojaan. Itse  asiassa  hän  tekee murhan siksi, että vieras mies on  vienyt  häneltä  hyväksikäytön  kohteen.

Mikä  tuo  väärä  viesti, jonka  kirja  antaa,  sitten  on. Se  on nimenomaan  se, että  nuorista tytöistä  osa olisi muka ”nymfettejä”,  jotka omalla  olemuksellaan  houkuttelevat  miehiä, eikä  osa  miehistä  voi  vastustaa tuota nymfetin  kutsua, vaan ajautuvat kiellettyyn  suhteeseen  nymfetin kanssa. Eli  nuoret  tytöt siinä syyllistetään. Tilanne  taitaa  kuitenkin  olla  päinvastoin.  Osaa miehistä tietyntyyppiset nuoret  tytöt kiinnostavat  ja he omalla  toiminnallaan houkuttelevat heidät kiellettyyn  suhteeseen  ja  kehittävät  heissä  haluamiaan  piirteitä.

Tähän kirjaan on vaikea  suhtautua. Hyväksikäytön osalta se on vastenmielistä  luettavaa. On siinä  myös  kirjallisia  ansioita  ja  minusta kirjan  hienoimpia   kohtia  ovat  toisessa osassa  olevat  kuvaukset  matkasta  halki Yhdysvaltojen. Kuvaukset majoituskohtaista  ja niiden  ihmistä, maisemista ja elämänympäristöstä. Ne  ovat  kuin Jack Kerouacia  parhaimmillaan.

Toisessa osassa myös Humbert:n omistushalu  ja mustasukkaisuus  lisääntyvät  ja Lolitasta  tulee yhä vähemmän  vapaa. Lopulta  hän onnistuu vapautumaan pakenemalla. Kiinnostavaa on tässä osassa myös kuvaus, miten Humbert Humbertin  mieli vähitellen järkkyy ja maanisuus saa  vallan. Aivan lopussa Humbert Humbert alkaa myös tajuta  tekonsa,  mutta  sekään ei saa häntä luopumaan haluistaan.

On  turha kuitenkin väittää, että  tämä  kirja  olisi  klassikko hienon tyylinsä  tai  muiden  kirjallisten  ansioidensa  takia. Kyllä  se on klassikko aiheensa  takia. Sen  takia, että uusi,  ihmisten   ”salattu”  piirre tai käyttäytymismalli  on  uskallettu  nostaa esille. Sen  esille  tuomisesta  voidaan  olla  monta  mieltä,  mutta  tärkeää on,  jos se  saa ihmiset  ajattelemaan.  Nuorten  tyttöjen  seksualisointi  on tällä  hetkellä yleistä, kaupallisesti  hyödynnettyä  ja vahingollista, joten  ajattelemisen  aihetta  on.

En halua  kuitenkaan  väheksyä kirjan  kielellisiäkään ansioita. Siinä on myös paljon  huumoria  ja kielellistä  leikittelyä  ja hienoa  ihmiskuvausta. Se  kaikki  jää kuitenkin  aiheen  varjoon. Kirjaan  on liitetty  eräänlainen  esipuhe, jolla  yritetään  lieventää  sen  moraalista kyseenalaisuutta. Ei se  siinä  onnistu, koska  siinäkin syyllisiksi  nimetään  oikeastaan  yhtä  hyvin Humbert Humbert  kuin Lolitakin.

”…Tässä karvaassa yksilötutkielmassa piilee yleinen opetus: harhautunut lapsi, itsekäs äiti, huohottava maanikko – nämä eivät ole  vain ainoalaatuisen kertomuksen elävästi kuvattuja henkilöitä; ne varoittavat meitä vaarallisista kehityssuunnista, ne osoittavat meille potentiaalisia onnettomuuksia.”

Jos minulta kysyttäisiin  kenen haluaisin  lukevan  tämän  kirjan,  niin  siihen  joutuisin  poikkeuksellisesti  sanomaan  etten  kenenkään.  Joistakin kirjan ansoista  ja varottavana  esimerkkinä  olemisesta  huolimatta muu kirjallisuus  tarjoaa  niin  paljon rakentavaa, kehittävää ja ilahduttavaa materiaalia, että  tämän  voi  jättää sivuun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti