Laura Lindstedt: ”Ystäväni Natalia”
Teos 2019
217 sivua + luettelo Natalian kirjahyllyn kirjoista
Jostain syystä silmäni
tarttuivat kirjan ensimmäisillä sivuilla
seuraavaan pätkään:
””Natalia” ei istunut venäjänsiniseen nojatuoliin, jota tarjosin
hänelle kuten jokaiselle potentiaaliselle asiakkaalleni. En tuputa vaan ojennan
kättäni tuolin suuntaan ja avaan samalla hieman kämmentäni. Nyökkään
kannustavasti, mutta pienieleisesti, minkä jälkeen jätän potentiaalisen
asiakkaan hetkeksi rauhaan.”
Syynä oli se, että tässäkin
pätkässä ilmeni tekstin hieno viimeistely. Ja nimenomaan
positiivisessa mielessä. Tuntui siltä,
että jokainen sana oli tarkkaan harkittu
ja oikealla paikallaan. Sillä
oli toinenkin vaikutus. Kirjan
psykologista tuli heti luotettavan ja pätevän vaikutelma. Kielen ja
sanojen merkitys
perusteellaan vielä myöhemmin
kirjassakin:
”…Mutta minulle sanat eivät ole
yhdentekeviä. Sanat, ja myös niiden keskinäinen järjestys, vaikuttavat
kaikkeen, teenhän asiakkaiden kanssa töitä kielen avulla. Tai ehkä pikemminkin
kielen kautta? Ei, ei sittenkään. Ei missään nimessä! Mehän työskentelemme kielessä niin kuin kilpauimari
työskentelee vedessä, niin kuin lintu lentää ilmassa, mato möyrii maassa ja puu
palaa tulessa. Ja koska kieli on elementtimme, olisin vastuuton, ellen
huoltaisi sitä aina kun mahdollista.”
Ja tämähän toimii. Lukeminen
on puhdasta nautintoa.
Kirjan alussa Natalia tulee
tapaamaan terapeuttia, psykologian tohtoria. Ja keskustelujen jälkeen
he päättävät kokeilla
terapeutin omaa metodia ja harjoitteita, joiden avulla Natalian seksuaalielämä tervehtyisi. Annetut harjoitteet
puretaan sitten viikoittaisissa istunnoissa. Näiden purkutilanteiden sisällöistä
muodostuu tämä kirja. Niissä
käsitellään lapsuuden kokemuksia,
perhesuhteita, feminismiä, seksuaalisuutta, taidetta jne.
Kuntoutusohjelmaviikon
keskustelu Sartren
filosofiasta on kerrassaan
herkullinen. Natalian mukaan
hän löysi mm. seuraavanlaisia Sartren ajatuksia ruotsalaisesta feministisestä lehdestä:
”Sartre kirjoitti: Naisen elin on ennen kaikkea aukko
Sartre kirjoitti; Naisen
sukuelin on kuin kaikki muutkin aukot, anomus olemassaolosta.
Sartre kirjoitti: Nainen itsessään anoo vierasta lihaa, jotta se
muuttaisi hänen olemisensa täydeksi penetroimalla ja hajottamalla hänet.
…”
Kirjassa
käännetäänkin asiat hienosti toisinpäin:
”Sartre ei takuulla ajatellut: Minun elimeni ennen kaikkea yksinäinen
ja odottava.
Sartre ei myöskään ajatellut: Minun sukuelimeni on niin kuin kaikkien
miesten sukuelimet: anomus odotuksen lopusta.
Sartre ei ajatellut: Anon vierasta lihaa, jotta se muuttaisi olemiseni
merkitykselliseksi kätkemällä ja imemällä minut tyhjiin, jotta voisin taas
täyttyä.
…”
Juuri näin. Kun osataan
katsoa asioita eri suunnista voidaan yksipuolisten
näkemysten onttous paljastaa. Vieläkin naista arvioidaan
eri kriteerein kuin
miestä. Voisi jopa
jatella, että kun Natalia luokitellaan
nymfomaaniksi niin vastaavassa tilanteessa miestä kutsuttaisiin naistenmieheksi, joka
onkin sitten positiivinen termi. Ainakin miesten
mielestä. Kirjassa näihin
ajatuksiin johdatellaan hienosti
Natalian 7-vuotiaana
roskiksesta löytämän
sarjakuvalehden kautta.
Kerrotaan kirjassa toki seksistä
ja seksuaalisuudestakin.
Natalian kertomusten kautta pohditaan miten
lapsuuden kokemukset tai isä- ja äitisuhteet vaikuttavat ja
heijastuvat myöhempään
seksuaalisuuteen ja seksistä saataviin nautintoihin.
Toivoisin, että kirjan kautta
opittaisiin ymmärtämään ja
hyväksymään erilainen
seksuaalisuus silloin, kun se
perustuu kumppanin kunnioittamiseen.
Myös avioliiton ulkopuolisissa suhteissa
kehittyviä vinoutumia käsitellään
hienosti. Niissähän usein
mies (useimmiten mies)
helposti esineellistää kohteensa,
vain nautintonsa välineeksi. Samassa tarinassa
Natalia kertoo hienosti,
miten avioliiton hehku miesten mielestä helposti
katoaa:
”…Jotain minä näistä
kohtaamisista kuitenkin aina opin. Kuten sen, että helvetti on täynnä
miehiä, joiden vaimoilta katoavat mystisesti yhdet jos toisetkin heille
syntymässä suodut ruumiinosat. Tiesitkö Sinä tätä? Makaako sohvallasi vaimoja,
jotka ovat heränneet huomaamaan,
että heillä ei ollutkaan sitä, eikä sitä
eikä sitä eikä sitä?”
Kirjan
loppupuolella Natalia muuttuu Veronicaksi ja paljastuu, että hän tuntee
häpeää yhdynnässä kokemansa fyysisen ja henkisen
nautinnon takia:
”En ymmärrä mistä tämä häpeä tulee, ja onko se loppujen lopuksi edes
häpeää…vai jotain aivan muuta…Tuo tunne
tulee sisälleni samanlaisella voimalla kuin viimeinen kiskaisu, alas veto,
jonka jälkeen kaikki, aivan kaikki, on ohitse…ja sittenkin, tästä häpeästä
huolimatta, siitä huolimatta, että olen
lakannut uskomasta rakkauteen…pystyn yhä
palauttamaan tuon tunteen sisälleni…pelkkä kannateltavana olemisen ja
täyttymisen muisto saa vaginani kouristelemaan…”
Tätä kokemusta ei terapeutti
ymmärrä vaan toteaa ”En ole koskaan ymmärtänyt ajatuskuviota,
jossa penetraatio siirretään jonnekin sfääreihin”. Hän kutistaa tapahtuman pelkäksi
mekaaniseksi liikkeeksi.
Tässä on selvä analogia luonnollisten
ja ihmisten rakentamien laitteiden
välille. Luonnon rakenteet ovat
monimutkaisia ja moniulotteisia ja niiden kaikkia
vaikutuksia tuskin koskaan
opitaan tuntemaan. Ihmisten tekemät rakenteet
ovat rajallisia ja yleensä
yhtä tarkoitusta varten. Rakkaus ja rakastelu
ovat asioita, joilla
on monenlaisia vaikutuksia
ja niiden upottaminen
yksinkertaiseen kaavaan voi
joissakin tapauksissa olla
vahingollista.
Kirjassa taide on
tärkeä taustavaikuttaja ja
antaa tarinalle merkittäviä
ulottuvuuksia. Taiteilijat
ovat osin todellisia ja osin tarinaa
varten luotuja. Elise
Watteauvillen ”Suukorva”-teos tekisi
mieli jopa nähdä ja sen tausta
ja yhteys Paul Valeryn runoon antaa sille vielä lisää
syvyyttä. Aidon Niki de Saint Phallen
työt ovat osa tätä tarinaa. Mutta
on myös mukava ajatella, että todellisilla taiteilijoilla on enemmänkin samanlaisia vaikutuksia – niin
tosielämässä usein onkin mutta huomaamatta. Kirjassa todetaankin
taiteen ja terapian yhteyksistä:
” Mitä toden ja sepitteen
rajankäyntiin tulee, se sanottakoon, että
kerrostushoidossa harjoitteiden faktuaalisella totuusarvolla ei ole
suurta merkitystä. Koko jutun juju on
siinä, että harjoitteet ilmentävät
taiteen lailla asiakkaan sisäistä todellisuutta.”
Ei huolta, ei
kirjan ulottuvuudet vielä
tähänkään lopu. Kirjan viimeisessä
osassa puhuu Natalian piirtämä
vulva ja siinä
yhteydessä paljastuu kiinnostus
terapeuttiin tavalla, joka
panee miettimään kirjan
kokonaan uudelleen. Samalla voi
miettiä, onko terapeutille tärkeämpää
oman metodinsa testaaminen ja
kokeilu, kuin katsoa aitoa elämää ympärillään.
Moniulotteinen, ajatuksia
herättävä upea kirja. Mielestäni
jopa paras Laura Lindstedt:n
kirjoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti