Juha Siro: ”Yllämme kaartuva taivas”
Like Kustannus Oy 2019
322 sivua + selitykset
ja lähteitä, kirjallisuutta
Juha Siron uusin
kirja ”Yllämme kaartuva taivas”
saa kylmät väreet
kulkemaan selkäpiitä pitkin. Ei
siksi, että kirja olisi
jännittävä ( on se sitäkin), vaan
siksi, että kirja on todella
hyvä ja ajankohtainen. Hyvin kirjoitettu, aiheiltaan tärkeä ja
totuudellinen ja sopivasti myyttinen.
Kirja alkaa vaikuttavasti
lainauksella Ilmestyskirjasta ja jatkuu
yhtä komeasti vuoden 2026
tapahtumiin. Lainaus Ilmestyskirjasta antaa heti vaikutelman siitä, että
tässä on kyse paljon
enemmästä kuin yksittäisten tapahtumien
kuvauksesta. Kyse on ihmiskunnan
tulevaisuudesta ja siitä osaammeko oppia
mitään menneisyydestämme.
Kirja kulkee
kahdessa tasossa , toisaalta vuodessa
2026 ja toisaalta
ajassa fasismin noustessa Saksassa
ja kulminoituu toiseen maailmansotaan ja
vähän sen jälkeiseen
aikaan. Vuosi 2026
on otettu Metropolis-elokuvan tulevaisuusennusteesta.
Fasismin nousun kuvaus
ja toisaalta kuvaus
toisen maailmansodan tapahtumista
on parasta mitä
olen aikoihin lukenut. Asioita katsotaan
ikään kuin sivusta keskittymättä
liiaksi yksityiskohtiin. Juuri siten, kuin
tavallinen ihminen asiat olisi voinut
kokea.
Fasismin pahuus kasvaa
vähitellen, kunnes se on
peruuttamatonta. Kirjassa on hienosti
kerrottu kuinka mm. juutalaisten syrjintä
alkaa vähitellen voimistua. Alex on juutalaispoika ja oppilaita
on pyydetty tuomaan
kouluun kolikko ja
naula:
”…Oppilaat vasaroivat vuorollaan
naulan levyyn merkiksi siitä,
että he
ovat liittyneet uuteen nuorisojärjestöön. Kerätyt kolikot tullaan käyttämään sen toimintaan.
Kun Alex aikoo tarttua vasaraan,
rouva Krauss pyytää hänet syrjään. Samoin käy kolmen muun kohdalla. Lopuksi oppilaat ja muut opettajat kuuntelevat, kun rouva Krauss
kertoo yhtenäisestä kansankokonaisuudesta: millaisia ihmisiä siihen voi kuulua
– millaisia ei.”
Pian tämän
jälkeen palavatkin sitten synagogat ja
juutalaisten
järjestelmällinen ahdistelu ja
tuhoaminen alkaa.
Sotaa edeltävä ja sodan
aikainen propaganda on kerrottu
hienosti ja samoin valokuvien merkitys
tässä toiminnassa. Helsingin
Sanomissa oli juuri (3.3.2019) artikkeli ”Seitsemän valekuvaa, joilla lietsottiin sotaa”. Artikkeli käsitteli
Intian ja Pakistanin konfliktia.
Kirjassa on sotapropagandan
todellisuus kuvattu tätäkin
paremmin.
Jossakin vaiheessa
ihmiset aina alkavat tajuta, ettei
lupauksissa olekaan katetta ja usko on saatava ylläpidettyä. Tämänkin kirja
kuvaa hienosti. Siinä todetaan:
”Hulluuden ja haaveiden hiillosta voi pitää yllä lupauksilla ja täyttymyksen
tunteita lietsomalla.”
Tämän jälkeen kirjassa
on propagandaministerin puhe jossa
hän sanoo mm.:
”…Teidän on käytettävä
murhaajien tuhoamiseksi keinoja, jotka
eivät ole meidän tapojemme mukaisia, mutta välttämättömiä. Sotilaamme ovat kansallisajatuksen välikappaleita ja
heille on uskottu totunnaisen ja yksipuolisen sotilasperinteen ylittäviä
tehtäviä. Totaalinen sota on lyhin sota.”
Tällä puheella on suora analogia kirjan
alussa olleen terroristijohtajan yksinpuheluun. Toinen
vastaavanlainen analogia on
siinä, kun terroristijohtajaa
haastetelemassa ollut Aviel pakotetaan
surmaamaan vangittu nuorukainen vuonna 2026. Sodan aikana ”poika”,
jonka silmillä asiat
kuvataan, pakotetaan vastaavasti surmaamaan
kaksi vankia:
”Ilman taistelua ei ole olemassaoloa, majuri sanoo. Kun aines on jo
mädäntynyt, ei ole mitään tehtävissä.
Emme taistele täällä olemassa olevan, vaan tulevan puolesta.
Konepistoolin piippu painetaan pojan
kylkeen.
Hän on jo irronnut omasta
itsestään, kiskaistessaan penkin tuomittujen
alta. Kuolleilla on kaikki hyvin,
hän ajattelee. Paremmin ei voisi olla. Kaikki on täytetty, eivätkä he ole enää
mitään vailla.”
Nämä analogiat ovat
tärkeitä, jotta osaisimme
ottaa oppia menneisyydestä, vaikka
väite siitä, että historia toistaa
itseään ei sanatarkasti pidäkään
paikkaansa. Paha etsii aina
itselleen ja ajalle sopivimmat muodot,
mutta vaikka tapaukset
ovatkin omanlaisiaan, tietyt perusasiat
säilyvät ja ne on havaittava. Siihen kirja
antaa hienon ohjeen opettaja Spahl:n suulla:
Epäile kaikkea. Niin kuin seisova vesi mätänee, myös äly pilaantuu jollei sitä käytetä. Ja vaikka
kuulostaisi kuluneelta, pitäkää mielessänne, että taiteilija
katsoo aina ja kaikkea kuin
ensimmäistä kertaa - ….
…Kaikkialla on jotain kätkettyä, joka on valon ja pimeyden keskivaiheilla, jossa on
kumpaakin, ikään kuin valoisaa varjoa tai pimeää valoa. Etsikää sitä.
Kirja ei
kaikesta huolimatta ole
synkkä ja raskas.
Se pitää sisällään
myös kaunista rakkautta ja
synkimpien hetkien keskellä
näkyy yllättäviäkin inhimillisyyden ja
välittämisen välähdyksiä,
jotka lopultakin luovat
uskoa paremmasta maailmasta
ja tulevaisuudesta.
Kirjan
loppukappaleet ovat eräänlaisia
epilogeja. ”Poika” päätyy 1951 Venetsiaan
ja oppii purkamaan sodanaikaisia kokemuksiaan
kirjoittamalla.
Terroristijohtajaa haastatellut
Aviel ystävineen yrittää
päästä pois aavikolta
ja matkallaan kokee
pakolaisuuden todellisuuden ja epätoivon.
Mytologinen tarina päättyy
kun ”Itämaan tietäjät”, Aviel
ystävineen, löytävät
vastasyntyneen lapsen äiteineen ja häntä auttaneen miehen ja mummon
ränsistyneestä rakennuksesta ”sillä
heille ei löytynyt
sijaa majatalosta”. Lapsi on
tyttö.
”Hän näkee raiskatun neitsytäidin – tai hengestä hedelmöittyneen – hän katsoo
lapsen hymyä ja kuulee siunauksen, rukouksen ja kiitoksen: Kiitetty olkoon Isä, Cabrel sanoo. Sinä annat meille uuden
mahdollisuuden.”
Tämä on kerrassaan
hieno kirja, tärkeä ja aina mutta erityisesti
nyt ajankohtainen sekä upeasti
kirjoitettu. Kirjaa antaa
väljyyttä ajatuksille liikkua
ja mikä tärkeintä - riittävän suuren
ripauksen toivoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti