Joel
Lehtonen: ”Putkinotko”
Kirjasta Joel Lehtonen: Valitut teokset III
Toimittanut Pekka Tarkka
Otava 1982
341 sivua
Kirja ilmestyi alun perin vuosina 1919–1920
kahdessa osassa, Putkinotkon metsäläiset ja Putkinotkon herrastelijat
(Wikipedia)
Putkinotko on hienoimpia
ja tärkeimpiä suomalaisia klassikoita. Sen alkutaival
ei suinkaan ollut
ruusuinen sillä V. Tarkiainen
ei kirjasta pitänyt ja V. A, Koskenniemi kirjoitti: ”En voi myöskään olla hiukan
valittamatta sitä, että Lehtosen veroinen kirjailija tuhlaa kykyään aiheellisesti
siksi vähäpätöiseen kuvaukseen kuin hänen ”Putkinotkonsa”. (Aika 1920)”. Lehtonen totesi arvostelujen
perusteella kirjeessään Kalle
Carlstedtille (205.6.1920): ”En tiedäkään, mihin suuntaan nyt rupeaisin
töhrimään; minulle itselleni oli ”Putkinotko”, vaikka lopullinen
arvostelu sen köykäiseksi lienee löytänytkin (ja voi olla varsin oikeassa),
minulle se oli jonkinlainen piste pitkän kappaleen perässä.” Myöhempi aika on kuitenkin arvioinut
kirjan kaikkea muuta
kuin köykäiseksi. Hieno ja
kunnioittava arvio kirjasta
löytyy Pekka Tarkan
kaksiosaisen Joel Lehtosen
elämänkerran toisesta osasta:
”Joel Lehtonen II, Vuodet 1918 – 1934”.
Kirjallisuustutkijat
korostavat sitä, että
kyseessä on yhden
päivän romaani tai että
kyseessä on moderni romaani, yhteiskuntatieteilijöiden mukaan
se on tärkeä yhteiskunnallinen
romaani. Lehtonen itse kutsui
kirjaa naturalistiseksi. Tavalliselle
lukijalle nämä määrittelyt eivät
ole erityisen tärkeitä. Itse kirjan
sisältö on tärkein. Yhden päivän
romaanina kirjassa kuitenkin
korostuvat enemmän tapahtumat,
kuin pitkäjänteisesti
rakentuva juoni. Ja tapahtumia
kirjassa todella riittää. Ne Lehtonen kuvaa
rehevästi ja usein myös hymynkare
suupielessä. Lainaan tähän
pätkän kirjan alkupuolelta. Juutas on riidellyt vaimonsa Rosinan kanssa ja
suutuspäissään lähtenyt ”lääniin”
tyhjän matkalaukun kanssa.
Puolen virstan päästä
hän istahtaa pohtimaan asioita:
”…Tunnin parin päästä ne
rupeavat kotona syödä riuhtomaan. Riuhtomaan Putkinotkon isoja jamurakoita
perunoita, Käkriäisen omia viljelmiä, koko Kenkkuinniemen ja läänin parhaita,
sellaisia, että omenatkin niiden rinnalla ovat pelkkiä paskia. Mitäs nämä nyt
omenat … Muttisen, ennen … ruuan rinnalla. Ei niistä oikein ihmisen maha täyty. Ja voita ne syövät! Japerkaavat
eilisiä kaloja, jos ei Ananias liene sattunut tänäänkin verkkoja nostamaan
Olihan niissä eilen siianpoikia ja muuta. Ja piimäähän ne hörppivät päälle,
piimää, joka täyttää vatsan sihiseväksi ja poussahtelevaksi kuin käyvä
kaljatynnöri.”
Ja niin Juutas
kääntyy kotia kohti.
Yhden päivän romaani
alkaa komealla luontokuvauksella
Saimaan ja Putkinotkon ympäristön maisemista. Vähitellen kirjan alussa
luonto ja putkinotkolaiset heräävät. Päivään liittyy heinätöitä, Rosinan
ja lasten matka kaupunkiin ja Juutaksen tekemä jauhojen hakumatka. Tuo
jauhojen hakumatka on kirjan nautittavimpia jaksoja, joten sen saatte jokainen itse
kokea. Päivän aikana Rosina alkaa
myöshoukutella Juutasta pontikankeittoon, sillä pelkällä viinanmyynnillä osa
tuotosta mene muille. Kaupunkimatkalla Rosina hakeekin
Putkinotkoon veljensä Maunon, jolla
on jo kokemusta pontikankeitosta
ja joka
tuo mukanaan tarvittavat
laitteet. Jauhojen hakumatkalla
Juutaskin alkaa kypsyä
ajatukseen. Juutas kuitenkin
kieltäytyy kun Mauno yrittää saada hänet pakolla
mukaan. Lopulta yhteisvoimin ja monen
mutkan kautta myös Juutas saadaan
ajatuksen taakse. Kirja loppuukin
illanhämyiseen veneretkeen, jossa
Juutas kumppaneinen löytää suojaisan
paikan pontikankeittoa varten.
Juutas perheinen on vuokralaisena Putkinotkossa. Vuokranantaja
Muttinen on antanut sen
vuokralle vähäisiä omaan
huvilaansa liittyviä töitä
vastaa. Putkinotko elättäisi hyvin
Käkriäisten perheen mutta Juutas ei saa töitä tehdyksi ja perustelee asiaa sillä, ettei Putkinotko ole
oma:
”Eikä Käkriäinen halua
myöskään viljellä Putkinotkoa, se kun ei ole
oma. Olisipa se oma! Silloin olisi lähtenyt tuke tuolta purostakin,
josta lammen vesi ei nyt pääse järveen, vaan estää niityn ja suon
kasvamasta….
…
Mutta koska kerran kerran
Muttinen rupesi häntä tiukkaamaan, niin nyt ottaakin Käkriäinen Putkinotkosta
minkä nyljetyksi saa, siitä hyvästä, että hänen täytyisi sonnitella marjapuskia
ja korjailla vieraita rakennuksia.
Oma paikka pitäisi olla. Sitä
… sitä kun hän hoitaisi!”
Omaa tekemättömyyttään Juutas näillä
ajatuksilla puolustaa.
Vaikka Juutas onkin
hyvä työmies, silloin
kun saa aloitettua, niin
tuota aloittamista tapahtuu
turhan harvoin. Muttinen on
kyllä jo laatinut tilan luovutuskirjan, jolla tila siirtyisi Käkriäiselle, mutta
lopullista ratkaisua ei
kirjassa vielä tapahdu.
Kirjassa on muutamia
kiinnostavia kontrasteja. Yksi on
luonnon kauneuden ja
Käkriäisten elämän ja elinympäristön
resuisuuden välinen ristiriita. Lehtonen kutsui
itse hahmojaan metsäläisiksi. Kontrastista huolimatta on kyse myös yhteiselosta luonnon
kanssa. Yksi hienoimpia kohtia on kuvaus heinänteon lepotauosta. Tässä pätkä siitä:
” Sitten he vaikenavat ja ovat kaikki
torkahtaa. Niityllä on hiljaista. Ei kuulu edes pienen ja mustan Sanelman
touhuavaa puhelua tuolta heinäkasojen takaa. Sanelman joka on saatu katsomaan
niitylle tuotua ja hiukan itkeskelevää pientä Luukasta. Ja Repekka on lakannut
ajelemasta perhosia, joita lentelee paljon ilmassa: tuossa letkuttelee valkeita
kaksi perätysten. Ja jokunen perhonen on punainen, ja muutamat ovat ihan mustia
ja suuria Aurinko säkenöi korkealla päitten päällä, säkenöi kuin peolistä. Ja
sirkat sirisevät ruohistoss, aivan kuin lepoon kutsuvat. Pilvenhattarat
liikkuvat riemullisina ilmavalla taivaalla. kaukana luoteessa, josta niitä
näkyy laakson lomasta, alhaalta ilmarannalta, ne punertavatkin. Kovin painosta
ja hiostaa: pilvet tekevät ukkosta.”
Toinen kontrasti on
köyhien Käkriäisten ja rikkaan
ja unelmissaan elävän Muttisen elämäntavan
välinen ristiriita. Tai yleisemminkin rikkaiden ja
köyhien välinen ristiriita, jonka Juutas kokee
erityisesti jauhojenhakumatkallaan. Sitä ei hälvennä
edes Muttisen avuliaisuus ja
myötämielisyys, joka Käkriäisten mielestä
on kuitenkin vähäistä
mahdollisuuksiin nähden. Vaikka
Muttinen ymmärtää tämän, ja toteaakin:
”Ikävää on huono väli … kansan
kanssa. Ei, loppu tästä täytyy tulla. Ja
minä aionkin sen tehdä…”
ei se
kokonaisuuden ilmapiiriä pysty muuttamaan. Lopun ampumakohtaus on esimerkki siitä, että
elämäntilanteiden ristiriidat ovat
kärjistymässä. Ja tavallaan Lehtonen kuvailee tässä myös Suomen
yhteiskunnallisia ristiriitoja.
Vaikka naisen asema
ei kirjassa olekaan temaattisesti
esillä, osoittaa se, kuinka naisten hyväksikäyttö, erityisesti
nuorten ja köyhien,
oli oikeastaan maan
tapa. Naisten heikko asema
paljastuu kirjassa selvästi,
vaikka sitä ei korostetakaan. Rosinakin alkaa jo väsyä
jatkuvaan synnyttämiseen sillä 11 lasta kyllä jo riittäisi,
mutta vaikka hän yrittää
saada tukea ja
neuvoja ehkäisyyn, jää hän ilman
apua.
Muttinen naisystävineen saapuu kirjan lopussa huvilalleen
ja yhteinen saunomiskohtaus luo illuusion yhteiselämän mahdollisuuksista, mutta erot elämäntavoissa ja elämän edellytyksistä kuitenkin
korostuvat, kun kummallakin
puolella myös aseet tulevat näkyviin. Metsäläisten matka
jatkuu pontikankeittoon. Muttinen
nauttii lomastaan kauniin luonnon
keskellä.
Putkinotko päättyy
oikeastaan valoisissa
tunnelmissa. Juutas löytää ystävineen
viinanpolttoa varten oivallisen
paikan ja kaikki
mahdollisuudet ovat auki. Muttinen sanoo Lydialle
allekirjoittavansa
luovutuskirjan ja Putkinotkon pirtin seinän
korjauksesta on suunnitelma mutta
sen käytännön toteus on tietysti vielä epävarmaa.
Lehtonen kirjoitti
Putkinotkoon kuitenkin kolme
epilogia joita ei
normaalisti ole julkaistu
kirjan mukana. Ne antavat
tulevaisuudesta perin toisenlaisen
kuvan. En kerro niistä
tässä enempää mutta
kiinnostuneet voivat lukea
ne esim. Joel Lehtosen koottujen
teosten IV osasta. Ne on
koottuinakin julkaistu nimellä ”Putkinotkon epilogeja” (Korpi ja
puutarha) 1923. Epilogit ovat
nimeltään:
Metsän
pojan unelma
Korven
henki
Ananiaksen
kolme lähtöä kotoa
Muttisen ja myös Juutas Käkriäisen taustoista
ja suhteista voi lukea enemmän
teoksista ”Kerran kesällä” ja ”Kuolleet omenapuut”.
”Putkinotko” on
upea kirja täynnä rakkautta
luontoon ja lempeän humoristista suhtautumista
ihmisiin, heidän vikojaan peittelemättä. Se näyttää
myös kontrastin vauraan ja metsäläisen elämäntavan välillä. Hyvin usein ”Putkinotko” sekoitetaan
”Ryysyrannan Jooseppiin” ja ”Punaiseen viivaan”
mutta samanlaista synkkyyttä ja
katkeruutta ei tässä
kirjassa ole. On sanottu, että
”Putkinotko” on ensimmäisiä yhteiskunnallisia romaaneja
ja myös sellaisena
se kannattaa lukea.
Minulle ”Putkinotko” on aina ollut
tärkeä kirja ja
jokainen lukukerta on omanlaisensa
kokemus. Tällä kertaa se tuli uniinkin
ja kehitin unessani kirjaan sellaisia juonenkäänteitä, että Lehtonenkin
olisi ollut niistä
kateellinen. Edellisellä
lukukerralla korjasin Muttisen
laituria, eikä siitä tullut
sen kummempaa, kuin Juutas Käkriäisen aikomuksistakaan. Tämä on kirja joka kannattaa lukea.
Häirihenpä vähän rauhaasi
VastaaPoistainnostuneena kun löysit Lehtosen.
Ite hoitelin mieltäni hänellä näin:
https://www.kirjavinkit.fi/?s=joel+lehtonen+hikkaj
Putkinotko ei tuohon luenta-arviointiin sisälly, sillä sen joku muu oli jo arvioinut. Putkinotkon sittemmin luin viroksikin.
Erityisesti jälkikäteen on tullut mieleen ja mielen viereen usein Rakastunut rampa.
Kiitos kommentista. Lehtonen on kuulunut pitkään suosikkeiheni. Putkinostkon lisäksi runot ja omaelämänkerralliset tekstit, joita onkin paljon, ovat olleet kiinnostavia. Osittain tuota omaelämänkerrallisuutta on myös kirjassa "Henkien taistelu", joka oli varsin kiinnostava. Toivottavasti nuoretkin innostuisivat Lehtosesta. Minulle, suudettisavo-karjalaiselle nuo luonnonkuvaukset ovat aarteita. Iloista mieltä.
VastaaPoistaPutkinotkon herrahan on aika raakaa ja suorasanaista tekstiä, että Sylvia tekikin moisen tempun, kun oli tuhoamatta Joelin kirjeet!
PoistaVirkoksi näyn lukeneeni Putkinotkon täällä: http://hikkaj.blogspot.com/2014/09/virulaisittain-putkinotkoa.html