Wilma-Emilia
Kuosa: ”Titaanisydämen anatomia”
Basam Books 2020
127 sivua
Tämä kirja on runoelma. Muutaman luetun sivun
jälkeen alitajunta pani hakemaan
hyllystä Aleksandr Pushkinin
runoelman ”Jevgeni Onegin”.
Ilmeisesti tähän oli syynä
runoelman muoto ja
toisaalta se, että tuntui kuin Wilma-Emilia Kuosa olisi
osannut tavoittaa
ihmismielen ja tunteiden
yhtäläisen kirjon Pushkinin
runoelman kanssa, vaikka se onkin
nykyisen elämäntavan takana piilossa,
aivan eri tavalla
kuin Pushkinin aikaan. Ei ole enää kävelyjä päivänvarjon kanssa
puistokäytävillä, vaan
enemmänkin nojailua baaritiskeillä. Kuitenkin ne
tunteet ja tuskat ovat ihmisen
sisällä samalla tavalla. Kun näin erilaiset ja
erilaiseen aikakauteen kuuluvat kirjat
koskettavat samalla tavalla, on
niissä tavoitettu jotain yleisinhimillistä.
Vierastin aluksi
kirjan takakannen esittelyä: ”Titaanisydämen anatomia on
Y-sukupolven rakkaustarina. Yhden ihmissuhteen
tulinen kehä.” Mutta
lukemisen jälkeen pitää sanoa, että se osuu
oikeaan. Samat tunteet ja
tuskat kuin Pushkinilla, tuodaan
tässä nykysukupolven kokemina
tuoreesti näkyville. Minulle kirja
herätti ajatuksia myös
toisinpäin. Olemmeko tässä muutoksessa menneet oikeaan suuntaan? Onko tunteiden avoimuuden sijasta
menty entistä enemmän peittelyyn ja esittämiseen, aidon
kokemisen sijaan? Kirjan loppuosan
”Lauluja” osiossa kohdassa ”Tämä temppu” asia kuvataan
hienosti:
”…
Mitä kamalammalta tuntuu
sitä paremmin sonnustautuu
kietoo kivun silkkiin antaa
sen valua uurteita pitkin
käärii häpeän turkkiin
pitää sen lämpimänä
koristaa kaulan kullalla
se häikäisee katsojansa
…
koska tämän kauneuden alla
on itkevä pettynyt akka”
Tämän kirjan alussa
sitä aitoa intohimoa kyllä löytyy
ja peittelyä enemmän sitten siinä
vaiheessa, kun tuo tunne
halutaan takaisin. Kirja on raaka, peittelemättömän paljas,
kaunis ja nykyaikaa. Se on myös terapiaistunto ja sellaisena
tarpeellinen useammalle kuin uskommekaan. Kirja on erään rakkauden
anatomia, kiihkeästä intohimosta
pettymysten ja pettämisten, väkivallan ja alkoholin hämärtämän todellisuuden kautta eroon saakka. Tämän kehityksen loppuruno ”Eutanasia” on kirjan
hienoimpia ja kerrassaan upea
yhteenveto kirjalle. En voi olla vertaamatta
sitä ”Jevgeni Oneginin” lopussa
olevaan Tatjanan puheeseen
Oneginille. Tuo kohtaus on
Dostojevskin mukaan yksi
kirjallisuushistorian
koskettavimpia. Koskettava
on tämäkin ja ennen
kaikkea se on aitoa
nykytodellisuutta. Lainaan siitä tähän vain
pienen pätkän lopusta:
”…
itsetunto menetettynä mieli
käyttökelvottomana
sydän nyrjähtäneenä silmät
epäilystä verillä
perhesuhteet puhkottuna
ystävyydet tuhottuna
mun on todettava
etten enää jaksa
hautaholvini palatsiksi käy hotelliaulan
hissi, jonka ovien takaa
paljastuvasta
peilikuvasta heijastuu nainen joka ei osaa
enää itkeä ennen kuin on myöhäistä
painan ylimpään
kerrokseen ja juon
meidän erolle
shamppanjaa, joka puree
kuin
käärmeenmyrkky”
Tämä Eutanasia-runo on koskettavuudessaan ja paljaudessaan
parasta mitä olen aikoihin lukenut.
Kirjoittajan
monitaiteellinen tausta näkyy myös
kirjassa. Erityisesti
tekstin rytmissä. Olin itse
siinä onnellisessa asemassa, että pääsin Runokuun aikana näkemään Wilma-Emilia Kuosan runoesityksen.
Hän tehosti esityksiä tanssimalla
ja vaikka Lavaklubin
lavan ahtaus ei
paljoa mahdollisuuksia antanut, toi tanssi runoihin
uuden ulottuvuuden. Rytmi
sanojen ja lauseiden välillä
tuo tekstiin tavallaan uuden maailman.
”…
mutta minusta en luovu
petokseen en taivu
valheeseen tuudittaudu
en edes paikasta
sun ajassa
…”
Kirjan loppuosio
”Laulut” on kaunis
ja toisaalta myös eräänlainen yhteenveto
koko kirjalla. ”Jälkivirsi” on
hieno kiteytys:
”Kyllä se taas kirpasee
mutta ainakin muistan
mitä on kun tuntee
kuinka mustelman
jälki lähtee”
Tämä on tärkeä kirja.
Tärkeä kokemuksien ja avoimen rehellisyyden takia. Se on niin aitoa nykyaikaa
kuin vain voi olla, joten
siitä löytää itsensä, kokemuksensa ja
ongelmansa. Kun Pushkin jätti
Oneginin ilman tulevaisuutta, ei
Wilma-Emilia Kuosa sitä tee, vaan vie
myös eteenpäin. Ja siltä kannalta kirjan viimeisen sivun ”Kiitokset” ovat
olennainen osa tätä runoelmaa ja ovi
eteenpäin. ”Titaanisydämen anatomia” on kaunis ja ruma, koskettava ja aito, nykyelämään ja kokemuksiin perustuva runoelma. Kirja jättää jäljen ja myös toivon. Kiitos tästä kokemuksesta.
Mm, Pushkin-vertaus vetoaa ja näytteetkin ovat sellaisia että tähän voisi tarttua...
VastaaPoistaKiitos kommentista. Alitajunnalle ei oikein mitään voi ja minut se vei Pushkinin pariin. Innostuin siitä, että rakkauteen liittyvää iloa ja tuskaa voidaan kuvata aikakauden mukaisesti niin, että se kuitenkin tavoittaa lukijansamalla tavalla huolimatta siitä liikkuuko hevosvaljakolla tai Uber-taksilla. Kirjan "Eutanasia"-runo ja hieno ja sitä voi hyvin verrata Tatjanan puheeseen Oneginille.
VastaaPoista