Leo
Tolstoi: ”Sota ja rauha 1-4”
OTAVA 1975
I-osa 432 sivua, II-osa 495 sivua, III-osa 492 sivua ja
IV-osa 446 sivua
Alkuperäisteos ”Voina i mir” 1864 – 1869
Suomentaja Esa Andrian
Tämä kirja ilmestyi ”Suuret venäläiset kertojat”-sarjassa
Kirjallisuusblogini sadanneksi kirjaksi
valitsin yhden kaikkien
aikojen parhaista – Tolstoin ”Sodan ja
rauhan”. Olen aiemmin lukenut kirjan
Juho Hollon vanhana suomennoksena
mutta nyt otin lukuun Esa Andrianin uudemman suomennoksen, joka perustuu
kirjan täydellisimpään Tolstoin kokoamaan versioon. Valinta osui kohdalleen,
suomennos on hyvä. Välillä tuntui kuin olisin lukenut eri
kirjaa. Osittain se johtui siitä,
että käännöksessä oli käytetty täydellisempää laitosta. Tässä kirjassa on
mukana myös osan ”Epilogi” luku II, jossa Tolstoi
pohtii sitä miten paljon
historiassa on ennalta määrättyä
ja miten paljon ihmiset omaan
kohtaloonsa voivat vaikuttaa.
Tämä on myös koko kirjan avainkysymyksiä. Tämä osuus vanhasta
käännöksestä puuttuu.
Ensikertalaiselle
lukijalle kirjan alku voi tuntua
työläältä. Henkilöitä tulee ja
menee ja
välillä henkilöä voidaan kutsua
ruhtinaaksi, välillä Andreiksi ja
välillä ruhtinas Bolkonskiksi. Lisäksi
tulevat vielä lempi- ja hellyttelynimet. Jostain olen
lukenut, että kirjassa on yli 350
henkilöhahmoa. Aluksi kannattaakin keskittyä
sukuihin. Näistä tärkeimmät ovat
Rostovit, Bezuhovit ja Bolkonskit ja
henkilöistä sotilashenkilöiden
lisäksi Pierre Besuhov, Andrei
Bolkonski, Viktor Rostov, häikäilemätön oman edun tavoittelija ruhtina Vasil, ruhtinatar Maria ja tietysti
Nataša
Rostova. Mutta ei huolta, henkilöt
tulevat kyllä lähes 2000 sivun aikana tutuiksi.
Kirjassa on nimensä mukaisesti kaksi tasoa. Toinen kertoo Napoleonin
aikaisesta sodasta tarkasti ja seikkaperäisesti niin historiallisesti,
kuin kirjan henkilöiden fiktiivisten
kokemustenkin kautta. Toinen osa kertoo
venäläisen aateliston elämästä, ja tarinat limittyvät yhteen pakomatkojen sekä
sotaan osallistuvien aviopuolisojen,
poikien ja sulhasten kautta.
Napolien sotien välillä oli myös
aselevon ja liittolaisuuden jakso ja tänä aikana kerronta
keskittyy sukujen tarinoihin.
Kirja on historiallisten tapahtumien osalta täsmällinen ja historialliset hahmot
ovat oikeita. Kuvitteelliset henkilöt
liittyvät niihin kuitenkin
fiktiivisesti. Siitä
huolimatta kirja on Venäjän
historian osalta tärkeä ja luo
ajasta aivan samalla tavalla
mielikuvaa ja
kansallistuntoa kuin meillä ”Vänrikki Stoolin tarinat” ja ”Tuntematon sotilas”. Tärkeämpi
on kuitenkin kirjan historianfilosofinen puoli.
Tolstoi pohtii ja myös,
kirjan tapahtumien perusteella,
pyrkii osoittamaan historian muutoksiin
vaikuttavat yleiset tekijät. Erityisesti hän
korostaa, kuinka suurmiesten vaikutuksen
korostaminen ja heidän nostaminen jalustalle on virheellistä.
Kirjan juonen ja tarinoiden
mukana Tolstoi pohtii
kirjan henkilöiden kautta
oman filosofiansa peruskysymyksiä. Yksi johtavista
teemoista on se, miten
paljon ihminen voi
vaikuttaa omaan kohtaloonsa
tai historian kulkuun
ja miten paljon on
ennalta määrätty. Tämän
ongelman osalta Pierre on
yksi avainhenkilöistä. Tuntuu, että
hän on aluksi elämässään ajopuu, joka vain ajautuu tilanteisiin. Matkallaan Pietariin Pierre
joutuu pohtimaan elämänsä tilannetta:
”…”Ja Ludvig XVI teloitettiin
siksi että häntä pidettiin rikollisena, ja vuotta myöhemmin tapettiin ne jotka
teloittivat hänet, taas jostain syystä. Mikä on pahasta? Mikä hyvää? Mitä pitää
rakastaa, mitä vihata? Minkä vuoksi elää ja mitä minä olen? Mitä on elämä ja
kuolema? Mikä voima ohjaa kaikkea?” hän kyseli itseltään. Eikä yhteenkään
näistä kysymyksistä ollut vastausta. Paitsi yksi vastaus, joka ei ollut
looginen eikä lainkaan vastannut näihin
kysymyksiin. Tämä vastaus oli: ”kun kuolet – kaikki loppuu. Kun kuolet, saat
tietää kaiken – tai lakkaat kyselemästä.” Mutta kuolemakin pelotti.”
Joksikin aikaa Pierre
tuntuu löytävän ratkaisun
vapaamuurarien aatteista ja
toiminnasta. Vapaamuurarien
toimintaperiaatteita ja käytäntöjä
kuvaavat jaksot ovat
mielenkiintoisia, sillä kysehän tavallaan salaseurasta ja
toisaalta ne kuvaavat Tolstoin
itsensä suhtautumista vapaamuurariuteen sillä
on arvoitu, että kirjan Pierre kuvaa
lähinnä Tolstoita itseään.
Yksi kirjan hienoimpia
jaksoja on kuvaus
sudenmetsästyksestä. Vaikka siinä eläinten
tappamista pidetään huvina
ja sankaruutena, ei se
kuitenkaan ole tarinan
pääasia, vaan se mitä
sudenmetsästys rituaaleineen
kertoo meistä ihmisistä. Tarinanakin se on huima. Kuvaus
voittaa useimmat sotien taistelukohtauksista. Metsästys päättyy kauniin kansallisromanttiseen kuvaukseen, jos ei aivan
peijaisista, niin ainakin
metsästyksen päättäjäisistä.
Nataša on kirjassa hahmo
josta Alex Matson toteaa hienossa kirjassaan ”Kaksi mestaria” (kirja kertoo Tolstoista ja Dostojevskista):
”Nuori Nataša
on maailmakirjallisuuden ehjin ja täydellisin nuoren neidon kuva” ja
edelleen: ”Tyttönä hän on eloisa, säihkyvä, täynnä suloa, rakastava
ja rakkautta kaipaava, koko olemukseltaan kuin kiihkeä, kaunis luonnonpuhdas
houkutussävel – nuoressa herkkyydessään kuin soitin, joka näkymättömien
biologisten tuulien ristivirrassa heläjää ihmeen kauniisti. Hänessä puhuu se
voima, jonka kieltä ovat kukkien värit ja tuoksut, lintujen laulu,
päiväperhosten karkelo;…”.
Matson on kuitenkin
sitä mieltä, ettei Nataša
ole kirjan keskeisiä henkilöitä, sillä hänen
kaarensa laskeutuu lopussa: ”Natašan
muuttuessa touhukkaaksi, lihavaksi, huolimattomasti pukeutuvaksi
kodinhoitajaksi.” Tästä asiasta olen Matsonin
kanssa eri mieltä. Vaikka Natašan tarina saa paikoitelleen
saippuasarjamaisia piirteitä, on hänen
ja Pierren hitaasti kasvava
rakkaustarina kirjan kauneimpia.
”- Mitä? Mitä?Ja miksi? Älkää
kyselkö minulta, Pierre sanoi ja vilkaisi Natašaan, jonka säteilevä iloinen
katse hurmasi hänet viehättävyydellään (Pierre tuntsi sen vaikkei katsonutkaan
Natašaan).
…
Ja hän jättäytyi vaunuista
jälkeen ja siirtyi jalkakäytävälle. Natašsa kurkotteli vielä kauan
ikkunasta ja säteili Pierrelle hellää ja hivenen huvittunutta iloista hymyään.”
Ja lopulta kirja
päättyykin perhe-elämään ja tavallaan sen kautta kautta myös katsoo
tulevaisuuteen. Saippuasarjamaisuudessakin on tärkeä
puolensa. Kyse on siitä, miten
itsekkyyden ja omien halujen tyydyttämiseksi viattomuuden kauneus ja vaistovarainen luottamus tuhotaan. Myös
nämä saippuasarjamaiset tilanteet
on kuvattu kauniisti ja koskettavasti.
Kirjan
kolmannessa osassa alkaa
sitten Napoleonin sodan viimeinen vaihe.
Jakson alussa Tolstoi pohtii
niitä syitä jotka johtavat sotaan
tai muihin historiallisesti merkittäviin
tapahtumiin. Samaan asiaan hän palaa
myöhemmin ”Epilogin” lopussa. Tässä asiaa on kuitenkin
käsitelty kiteytetymmin. Tolstoi
katsoo, että sodankin syttyminen
on pitkän tapahtumaketjun
välttämätön seuraus. Mutta sota ei
syttyisi, jos yksikin osa
tuosta ketjusta jäisi
tapahtumatta. On väärin väittää, että sodan syynä on yksi
yksittäinen tapahtuma tai suurmiesten
tahto, kuten usein historiankirjoissa väitetään. Pitäisi ymmärtää
koko ketju, joka pakottaa
toimimaan tietyllä tavalla. Tolstoi esittää kirjassaan hyvän esimerkin,
johon kannattaisi kiinnittää
huomiota myös nykyistä kansainvälistä tilannetta
tarkastellessa. Sota ei syttyisi
vaikka johtajat sitä
haluaisivat, jos sotilaat (tai
kansa) olisi sitä
vastaan. Ja jos näkemys yhdistetään
nykyaikaan, niin juuri
vihapuheellahan luodaan tuollaista
ilmapiiriä. Vihapuheen kytkeminen
on siten tärkeää, sillä
sen katkaisemalla voimme pysäyttää
jotain suurempaa.
Tolstoin sotakuvaukset
ovat hienoja ja asioita
katsotaan usealta tasolta. Johtajien ja strategian
tasolta Kutuzovin ja Napoleonin ja heidän lähipiirinsä toimesta ja käytännön
ja tunteiden tasolta Andrei
Bolkonskin ja Viktor Rostovin toimesta.
Minusta tärkein strateginen opetus
tulee kuitenkin vanhalta
sotapäälliköltä Kutuzovilta, kun hän
toteaa:
”Sotaretken voittamiseen ei
tarvita rynnäköitä eikä hyökkäyksiä, siihen tarvitaan kärsivällisyyttä ja
aikaa.”
Napoleonin sotaretki käytännössä päättyy Borodinon taisteluun, joka kirjassa
on tärkeässä osassa. Sen lopputulosta kutsutaan kirjassa ratkaisemattomaksi ja vaikka Napoleon hetkeksi etenikin Moskovaan saakka, niin Napoleonille se oli vain näennäistä
menestystä ja lopullisen tappion alku,
sillä Venäjän armeijaa ei saatu tuhottua ja se pystyi
täydentämään itseään, toisin kuin
pitkien huoltoyhteyksien takana olevat ranskalaiset. Sotilaalliset
vastoinkäymiset ja se, että Moskova oli tyhjä asukkaista sekä venäläisten sytyttämät tulipalot, olivat
osatekijöitä Napoleonin armeijan tuhoutumiseen. Suurimman syyn Tolstoi löytää
kuitenkin muualta:
”Vaikka ranskalaiset olivatkin
resuisia, nälkiintyneitä, näännyksissä ja vahvuudeltaan enää kolmasosa
alkuperäisestä määrästään, ranskalaiset sotilaat marssivat Moskovaan yhä
tiukassa järjestyksessä. He olivat nääntynyt ja loppuun kiusattu mutta yhä
taistelukykyinen ja pelottava armeija. Mutta he olivat armeija vain siihen
hetkeen asti, jona tämän armeijan sotilaat hajaantuivat asuntoihin. Niin pian
kuin rykmenttien miehet alkoivat hajaantua tyhjiin vauraisiin taloihin, armeija
lakkasi lopullisesti olemasta ja tilalla oli, ei asukkaita eikä sotilaita vaan
jotakin niiden väliltä, ihmisiä joita nimitetään sotarosvoiksi. Kun nämä samat
miehet viiden viikon kuluttua lähtivät Moskovasta, he eivät enää muodostaneet
armeijaa. He olivat joukko sotarosvoja, joista jokainen kuljetti tai kantoi
mukanaan tavaroita, jotka hänestä näyttivät arvokkailta ja tarpeellisilta.”
Ranskalaisten aika
Moskovassa ja myös heidän
pakomatkansa kuvaus on mielenkiintoinen,
koska näitä on käsitelty historiankirjoissa
varsin niukasti. Lisäksi kirjassa
tähän jaksoon sisältyy
kuvaus Venäjän armeijan johdon
valtataisteluista, kun voittajat aina
haluavat kahmia kunniaa
itselleen sekä Tolstoi
pohdinta historialliseen kehitykseen
vaikuttavista tekijöistä.
Pierren ja Natašan rakkaustarina ottaa uuden askeleen kun pakolaiset palaavat
Moskovaan ja myös Pierre
vapautuu sotavankeudestaan. He tapaavat
ruhtinatar Marian luona:
””Ei mahdotonta”, Pierre ajatteli. ”Nuo ankarat, laihat ja kalpeat
kärsineen ihmisen kasvot? Se ei voi olla hän. Nuo kasvot ovat vain muistuma
siitä.” Mutta samassa ruhtinatar Maria sanoi ”Nataša”.
Ja kasvot – tarkkaavaisesti katsovat silmät – hymyilivät vaivalloisesti,
ponnistavasti, niin kuin ruostunut ovi avautuu, ja tuosta avautuneesta ovesta
tulvahti Pierreä vastaan kauan sitten unohtunut onni, jota hän ei ollut - varsinkaan
nyt – ajatellut pitkään aikaan, ja se sulki Pierren sisäänsä. Leyhähti,
kietoi ja nielaisi hänet kokonaan. Kun nainen hymyili, enää ei ollut
epäilystäkään: se oli Nataša, ja hän rakasti tätä.”
Kirja päättyy
kaksitasoiseen epilogiin. Siinä tapahtumat sijoittuvat seitsemän
vuotta Napoleonin sodan jälkeen.
Henkilösuhteet ovat saaneet ratkaisunsa
ja elämä jatkaa
eteenpäin. Monimutkaisten kuvioiden
jälkeen loppuratkaisu on lukijankin
kannalta seesteinen, vaikka ei ehkä ristiriidaton. Joillekin
henkilöille toivoisi parempaakin
kohtaloa.
Epilogin toinen osa on
historianfilosofista pohdintaa,
jossa Tolstoi hakee perusteluja
omille näkemyksilleen. Tämä on mielenkiintoinen osuus
ja tavallaan perustelee kirjan sisältöä ja lisää sen
merkitystä. Sääli että tuo
osuus on
vanhoista suomennoksista jätetty
pois. On ilmeisesti ajateltu,
ettei se tuo lisää kirjan
henkilösuhteisiin. Virheellinen näkemys.
Huomasin, että edellisellä kerralla olin lukenut kirjaa varsin sotapainotteisesti. Ehkä se kuuluu
jälkiteinin maailmaan enemmän,
kuin romanttiset ihmissuhteet.
Nyt yli viisikymmentä vuotta
myöhemmin nämä ihmisten
väliset suhteet korostuivat
enemmän ja toisaalta Tolstoin filosofiset
näkemykset tulivat vastaan
lähes jokaisella sivulla. Hyvä
niin.
Jos joku ihminen
lukee elämässään vain
kolme tai viisi
kirjaa, niin toivottavasti ”Sota ja rauha” on yksi niistä.
Pari vihjettä oheislukemistoksi:
Alex Matson: ”Kaksi mestaria”
Kirja käsittelee Tolstoita ja Dostojevskia ja Tolstoin
osalta nimenomaan kirjaa ”Sota ja rauha”. Erinomainen teos
kirjan lukeneille tai sitä
lukeville.
Georg Henrik von Wright: ”Ajatus ja julistus”
Kirja esittelee useita kirjailijoita, tutkijoita ja
ajattelijoita. Tolstoista on
varsin laaja kirjoitus jonka otsikoita
ovat:
-
Tolstoi ajattelijana
-
Tolstoi ja historia
-
Tolstoi ja taide
-
Tolstoi ja uskonto
Tämän kirjan avulla voi ”Sodasta
ja rauhasta” löytää aivan uusia piirteitä.
Henri Troyat: ”Tolstoi”
Kirja esittelee Tolstoita ei niinkään kirjaa ”Sota ja rauha”. Kylläkin
sen tekemistä. Tolstoihin tutustuminen valaisee tietysti myös
hänen teostensa sisältöä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti