Juhani
Peltonen: ”Salomo ja Ursula”
WSOY 1991, neljäs painos
(Kotimaiset valiot)
Ensimmäinen painos ilmestyi 1967
293 sivua
Salomo ja Ursula on
rakkaustarina joka päättyy
surullisesti. Lopun traagisuus ei kuitenkaan
ole olennaisista tarinassa. Loppu
vain nostaa lukijan mielessä vahvemmin esille sitä, kuinka vahvasti rakkaus voi
kantaa ja antaa uskoa vaikeissakin olosuhteissa. Mutta loppu kuvaa myös sitä, kuinka kaikki voi romahtaa, jos rakkauden lisäksi
ei ole muita ankkureita todelliseen
elämään. Ursulalle se olisi
voinut olla hänen sisällään kehittyvä
lapsi, mutta siihen hän ei
ollut vielä kasvanut.
Minusta kirjan surullinen
loppu kuvaa kuitenkin myös 60-lukulaista henkeä nuorison
parissa. Kuolema jotenkin romantisoitui 50-luvulla tapahtuneen James
Deanin kuoleman jälkeen
ja se näkyi myöhemmin nuorisomusiikissakin (Hector ja Badding).
Juhani Peltonen on
tarinankertoja vailla vertaa. Tämäkin kirja rakentuu tarinoille ja tarinoille
tarinoiden sisällä. Nämä
tarinat vievät kirjaa eteenpäin,, mutta
ne kuvaavat myös olennaiselta
osalta aikaa ja
asenteita. Yksi hieno
kohtaus on viemärityömaalla, jossa
ulkomailta tulleet työntekijät kertovat
omia tarinoitaan. Kaikissa
tarinoissa on sama kaava. Kaikki oli
aiemmin hyvin mutta sitten äkkiä tapahtui jotain., tarinan mukaan
ulkopuolista ja kertojasta riippumatonta, joka pilasi
kaiken. Samat tarinat saamme lukea
nykyisin iltapäivälehdistä, joissa ex-julkkikset tai sortuneet
menestyjät tilittävät menneisyyttään. Aina äkillinen ulkopuolinen
tekijä pilaa kaiken ja kertoja on voimaton sen edessä. Tämä on ilmeisesti ikuinen selviytymättömyystarina.
Huomasin miten
eri tavalla tämän
kirjan luin nyt,
kuin nuorena sen ilmestyessä. Silloin korostui Salomon ja Ursulan rakkaus. Oli tavallaan helppoakin samaistua heidän, omalla
tavallaan kapinalliseen toimintaan perinteisiä tapoja vastaan.
Nyt luin sen paljon
enemmän 60-luvun ajankuvana ja
siinä kirja on mestarillinen. Ainakin minä
pujahdin vaivattomasti kirjan maailmaan. Jotenkin
kaikki oli niin
tuttua.
60-luku oli
nuorisolle selvästi vapautumisen
aikaa. Vapauduttiin perinteisistä
elämäntavoista, maailma alkoi olla ensimmäistä kertaa selvemmin auki. Itsenäistyttiin ja irtauduttiin kodin
vaikutuspiiristä. Mutta samalla
perinteet kuitenkin seurasivat ihmisten
mukana. Monet perinteiset käyttäytymistavat olivat uudessa mukana, kuin
huomaamatta. Säilyttiin vielä
aidoimpina ihmisinä, esittämisen ja pinnallisuuden kulttuuri
tuli vasta myöhemmin. Samalla myös, ainakin lievästi,
kapinoitiin vanhoja tapoja
vastaan. Minusta Peltonen kuvaa tätä
kehitystä ja tilannetta kerrassaan hienosti. Hieno esimerkki tästä on Salomon
ja Ursulan ”sähköhella”. Eli
nuotionpohja reunakivineen.
Siinä yhdistyy perinne
ja unelma uudesta.
Olen joskus miettinyt, oliko 60-luku
viimeinen ajanjakso, jolloin
ihmisten toimintaa voidaan vielä kuvata
sanalla aito. Tällä hetkellä
meidän ulkoista kanssakäymistämme
voisi enemmänkin kuvata
sanalla esittäminen ja
välillä tuntuu, että itsekkyyskin on aiempaa määräävämmin kaikessa mukana. Ehkä tämä
on kuitenkin vain ajasta pudonneen
ihmisen nostalgista
kuvittelua, mutta kyllä
Peltosen kirjaa lukiessa kannattaa tätäkin pohtia.
Juhani Peltosen
kirjoista ”Elmo” on varmaan
tunnetuin. Samanlaista todellisuuden
rajat ylittävää kerrontaa on
tässäkin kirjassa. Olennaista
onkin nähdä tuon kerronnan
taakse, kun siinä onnistuu, on ”Salomo ja Ursula” nautinnollista luettavaa
muutenkin kuin rakkaustarinansa osalta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti