Heikki Kännö: ”Ihmishämärä”
1038 sivua
Kustannusosakeyhtiö Sammakko 2022
Heikki Kännön kirja ”Ihmishämärä” on massiivinen, kiinnostava, otteessaan pitävä, ajatuksia herättävä ja nimensä mukaisesti myös hämärä. Kirjassa on viittauksia ja tulkintoja mytologiasta, filosofian klassikoista, taiteesta ja historiallisista tapahtumista. Kirja tuo moniin asioihin myös uusia näkökulmia ja pakottaa kaivamaan esille filosofian teoksia ja usein myös turvautumaan Googlen apuun. Tämä hidastaa merkittävästi kirjan lukemista mutta ei se ole oikeastaan haitta, sillä kirjan taustatiedot ja tulkinnat ovat pohtimisen arvoisia. Tämä ei ole yhdellä istumalla luettava kirja. Nimet muodostavat lukiessa melkoisen ongelman. Nimiä on runsaasti ja ne vaihtelevat henkilöittäin tapahtuminen tai kerronnan taustalla olevan mytologisen kertomuksen mukaan. Kyllä siitäkin jotenkin selviää.
Parhaan lukuvinkin antaa oikeastaan kirja itse. Aloittaessaan omaa kertomustaan kirjassa Otter nimittäin sanoo kuulijoilleen:
”Kertomukseni koettelee taatusti mielikuvituksen rajoja. Rationaalisen arkijärjen veräjän se ylittää kevyellä harppauksella, mutta mukautukaa kuulemaanne vaikkapa kuin sepitettyyn satuun, ja uskokaa vasta sitten, kun tarjoan teille sanani vahvistavat todisteet.”
Tämä on kirja jonka voi lukea monella tavalla. Yksi perusta on vanhan eurooppalaisen, pohjoismaisen ja islantilaisen mytologian pohjalta kerrottu tarina, joka ei suinkaan pääty historiaan, vaan jatkaa elämäänsä nykypäivään. Toinen tapa on lukea kirjaa Richard Wagnerin Ring-teoksen laajennuksena. Kännö seuraa Wagnerin juonta tarkasti, tosin sitä laajentaen ja liittäen henkilöt oman tarinansa kokonaisuuteen ja eri aikakausiin. Kansallisoopperassa on juuri menossa Ring-sarjan toinen osa ”Valkyyria”. Olisi mielenkiintoista kokea miltä se tuntuisi Kännön kirjan jälkeen. Kolmas ja mielenkiintoisin tapa on lukea tarinaa suurena kuvana maailman olemuksen kokonaisuudesta, johon kuuluvat mytologia, taide ja tiede sekä olemassa olevat ja muuttuvat rinnakkaistodellisuudet.
Minä luin kirjaa lähinnä tuon suuren kuvan rakentumisen kautta ja kirjan henkilön Baldovinon kautta. Hän osallistuu taiteensa kautta maailman kehittyneimmän tekoälyn, CERN:n Leibniz 2:n, kehittämiseen. Tämän tekoälyn avulla oletetaan olevan mahdollista todistaa Leibniz:n teorian mukaisten monadien olemassaolo. En käy tässä tarkemmin läpi monadien käsitettä. Tieteen termipankki määrittelee sen seuraavasti:
Määritelmä erityisesti Leibnizin käyttämä nimitys substanssille
Selite G. W. Leibniz (1646-1716) nimitti käsitystään substanssista (jonka ominaisuuksia ovat sielullisuus, jakamattomuus ja dynaamisuus) monadiksi ja niistä rakentuvaa metafyysistä järjestelmää monadologiaksi. Monadien ominaisuudet ovat havainto ja halu ja vain Jumala voi luoda tai hävittää ne. Monadit eivät ole suorassa vuorovaikutuksessa keskenään, vaan vain ilmaisevat toistensa tiloja. Monadeja on eritasoisia yksinkertaisista (elottomat oliot) monimutkaisiin (eläin- ja ihmissielut). On kiistanalaista katsoiko Leibniz myös Jumalan monadiksi. Samoin on kiistanalaista, kannattiko Leibniz näkemystä, että on olemassa materialistisia monadeja ja missä uransa vaiheessa hän näin otaksui. Joka tapauksessa monimutkaiset oliot kuten eläimet ja ihmiset koostuvat monadien aggregaateista, joita johtaa korkeampitasoinen monadi eli sielu. Hän esittää monadien peruspiirteet kirjoituksessa Monadologia (1714). Termiä monadi käyttivät ennen Leibnizia monet uusplatonistit.
Kirjan lopun suuressa muutoksessa juuri monadit ovat avainasemassa mahdollistamalla tulen jumalaksi, Logeksi, muuttuneen tekoälyn toiminnan. Muuten toiminta rakentuu mytologioihin kuuluvien taikaesineiden, sormuksen, aseiden ja ihmeaine Vril:n ympärille. En kerro juonesta näiltä osin enempää. Tarinanakin tämä on jännittävä ja otteessaan pitävä, mutta minusta kiinnostavinta kirjassa on sen filosofinen ote.
Yksi siihen liittyvä asia on se, miten ymmärryksemme maailmasta kehittyy. Se ei tapahdu pelkästään tieteen kautta, vaan se on laajasti ottaen kirjan osoittama kokonaisuus. Perinteet, uskomukset, tiede ja taide. Kun tiede usein tarjoaa tasaista ja ”suoraviivaista” etenemistä, niin taide antaa mahdollisuuksiin hyppäyksiin ja ajattelun suuntaamiseen uusille ja aiemmin tiedostamattomille alueille. Kirjan loppupuolella on minusta tärkeä kappale:
” Hän ajattelee: - Todellisuuden muuttumista toiseksi ei voi käsittää tieteen avulla, mutta sitä on mahdollista käsitellä taiteen avulla… Hase, Beuys, Abramović; he ymmärsivät tämän alusta alkaen ja nousivat tietämyksensä avulla epäilyn alhosta…
Ja hän ajattelee: - Ehkä Loge ja maailman muuttuminen toiseksi ovat sittenkin ihmisille annettu uusi tilaisuus…”
Tottahan monista taiteeseen liittyvistä ilmiöistä voi olla eri mieltä, mutta ei taiteen merkityksestä.
Toinen kiinnostava aihe kirjassa on tekoäly. Sitä olisin toivonut käsitellyn vielä enemmänkin. Tekoälyn vaaroja ja hallitsemista emme suinkaan ymmärrä vielä tarpeeksi, kun emme ymmärrä ihmistäkään.
Kirja on runsas ja näiden laajempien kysymyksen lisäksi siinä on upeita liittymiä menneisyyden ja jopa tulevaisuuden tapahtumiin. Mm. tulevaisuuden USA:n presidentin puhe tekoälyn aiheuttaman ydinkatastrofin jälkeen on nautittavaa tekstiä ja kuvaa kyseistä yhteiskuntaa ja sen presidentti-instituutiota tarkasti.
Kirja on laaja ja osin rönsyilevä. Olisi helppo sanoa, että tiivistämällä siitä olisi tullut parempi. En kuitenkaan sano niin. Kun teoksella haetaan jotain uutta rönsyt ovat sallittuja, sillä ne saattavat ohjata lukijaakin uusille reiteille, eikä silloin kirja tarjoa pelkästään istumista valmiiseen pöytään. Kannattaa siis kestää ja antaa ajatustenkin kulkea omia ratojaan.
Kännön kirja wagnerilaisesta jumalhämärästä ihmishämärään ja vanhojen jumalten nousuun ei todellakaan ole yhdellä istumalla luettava teos. Itse luin sitä kuukauden ja kuitenkin varsin intensiivisesti. En esittele sisältöä tarkemmin, mutta kirjan merkitys onkin juonta laajempi. Se kolkuttelee oman tietämyksen rajoja kaikilta suunnilta ja hyvä niin. Lähdeteokset ja Google ovat kovassa käytössä. Mutta tärkeintä on, että se ohjaa ajattelemaan useita asioita uudella tavalla, auttaa näkemään asioista uusia puolia ja myös ymmärtämään osaltaan taiteen merkitystä niin, ettei se ole vain kaunista, vaan suurelta osalta myös uudistavaa ja näköaloja avaavaa. Tarina on rikas ja mielikuvituksellinen mutta olennaisilta osiltaan myös lähellä todellisuutta. Huima lukukokemus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti