Heikki Kännö: ”Mehiläistie”
Kustannusosakeyhtiö Sammakko 2017
344 sivua
Heikki Kännön esikoisromaani on
mielenkiintoinen kirja. Perusjuoni on
kiinnostavan erilainen ja
yhdistää mystiikkaa ja taidetta.
Perusjuonen lähtökohtana on muuttuva
todellisuus, jota on käsitelty
omaperäisellä ja kiinnostavalla tavalla.
Murakami siitä tulee
mieleen. Joseph Beuys;n
toiminnassa ja taiteessa esiintyy
paranormaaleita ilmiöitä, joita juutalaisen johtama
mutta natsien tukema tutkimusryhmä
ryhtyy selvittämään. Ryhmän
toiminta jatkuu salaisen
myös sodan jälkeen. Toimintaa perustellaan
mm. seuraavasti:
”Klaus Veith. Sinä luotot omaan kokemukseesi. Eikö mieleesi juolahda,
että joku toinen on saattanut kokea jotain muuta? Sinä ajattelet, että maailma
näyttää tältä. koska sinulla on silmät päässäsi, mutta sehän on pelkästään
aivojen synnyttämä kuvajainen. Olisi
miellyttävää voida ajatella, että fakta
eroaa harhasta siten, että sille
löytyy aineellinen vastine todellisuudesta, mutta niinhän ei yksilön näkökulmasta ole. Konkreettisinkin
asia, vaikka kävelisi sitä päin tai se rojahtaisi niskaan, on silti aivojen
tuottamaa informaatiota, joka ei millään
tavoin eroa hallusinaatiosta. Ei siis siinäkään tapauksessa, vaikka se
satuttaisi sinua tai veisi sinulta hengen. Niinpä rationaalinen luonnonlakisi on
väistämättä sepitettä, jota
kannattaa varautua korjaamaan.”
Perusjuonen uskottavuus ei
kanna aivan romaanin
loppuun, vaikka tietynlainen selvyys
asioihin saadaankin. Toisaalta loppu taas käynnistää aivan uuden muuttuvan
todellisuuden. Viimeinen osa
tuo tavallaan myös Goethen mukaan ja yhdistää eri taiteenlajit ja myös
tieteen yhdeksi mystiseksi
kokonaisuudeksi. Aivan loppu
kirjassa on surullinen
ja raadollinen, kuten
sota aina on.
Sen sijaan taide ja
siihen liittyvät pohdinnat
ja arvioinnit kantavat kyllä kirjan
komeasti loppuun saakka. Taiteen sisältö, eri taidetyylit, niiden
esittely ja pohdinta
ovat kirjan parasta
antia. Kerrassaan hieno kirja
ja osoittaa miten tekijän
monitaiteellisuus luo aina
teoksiin uudenlaista
rikastuttavaa sisältöä.
Minusta tässä onkin oikeastaan
kaksi rinnakkaista teosta, jotka
kyllä soljuvat komeasti
rinnakkain. Toinen on taiteen kautta ja avulla toteutuvasta mytologiasta kertova ja
toinen enemmänkin tiettyä
taidesuuntausta ja sen
kehitystä esittelevä.
Kirjan Joseph Beuys
oli todellinen henkilö,
taiteilija, professori ja yksi Saksan vihreän
liikkeen alkuunpanijoista. Hänen
alkuaikojen
taidesuuntauksensa fluxus sai
hiukan jalansijaa myös
Suomessa. Kirjassa kerrotaan
hienosti taideteosten synnystä,
niiden takana olevasta
ajatusmaailmasta ja tarkoituksesta. Esimerkiksi tärkeimmät
Beuys:n performanssit ovat todellisia ja kirjassa niiden perusta kerrotaan
uskottavasti. Nämä osat ovat
mielestäni kirjan parasta antia. Taidetta oppii
katsomaan ihan uudella
tavalla. Näin hienoon
taidekirjallisuuteen en ole aiemmin
törmännyt.
Hienoja ovat myös
kohtaukset, joissa Beuys
tutkii oppilaaksi pyrkivän
töitä:
”…He levittävät paperit
lattialle. Beuys tuijottaa niitä hetken
ja toteaa:
”Ei
Nämä eivät ole rehellisiä. Sinä salaat jotain.”
Kuvanveistäjän
katse on tuima.
”Sinulla
on visio, muttei siitä mitä olet, vaan siitä mitä haluaisit olla.
Sinua
miellyttää taiteilijan rooli, mutta pyrkiessäsi siihen et huomaa,
että
todellisuudessa karkaat siitä pois.”
Toiselle morfiiniriippuvaiselle Beuys
selittää;
”Sinun on pakko valita huumeen ja taiteen välillä, koska molempia
et voi saada. Joku saattaa tehdä
huumeesta taiteensa moottorin, jolloin taide
sisältää narkomanian tunnusmerkistön, mutta sinä yrität tyhjentää
morfiinin avulla juuri sen saman luomisvoiman
lähteen, jota käytät työssäsi. Jokaisen annoksen myötä ilmaisuvoima
vähenee, kunnes huomaat yrittäväsi huijata kangasta. Kohta et enää vyörytä
siveltimestäsi elämää vaan aiheita eikä mikään ole latteampaa. Sinun täytyy opetella kivun kumppaniksi, koska se tekee taiteestasi
kiinnostavaa. Sinun täytyy käyttää lääkkeenä taidetta.”
Tämä on
kerrassaan mainio kirja. Murakamin ystäville se tarjoaa uudenlaista muuttuvaa
todellisuutta ja taiteen
ystäville hienoja keskusteluja
taiteen sisällöstä ja sen tekemisestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti