Mariaana Jäntti: ”Amorfiaana”
Gummerus Oy 1986
174 sivua
En lähde purkamaan teosta sen
kirjallisen tyylin tai
luokittelun perusteella vaan
siitä miten minä
kirjan tavallisena lukija
koin.
Ensimmäinen
lukukerta on reippaan
kolmenkymmenen vuoden takaa. Merkittävää muistijälkeä
kirjasta ei ole jäänyt
mutta kun se
edelleenkin on hyllyssä, olen sen
kuitenkin kokenut jollakin tavalla
vaikuttavaksi. Eri
ikäkausina luettuinahan kirja
aina tuntuvat erilaisilta.
Kirjan
perusjuonihan on selvä.
Purettavaksi tarkoitetun talon edessä seisoo iso
muuttorekka. Seuraaja pelkää
sen uhkaavan tiellä pyöräilevää
pikkutyttöä. Rekan odottaessa kirja
kuvaa talon historiaa. Kirjassa
kaikki aika on olemassa
samaan aikaan, joten tapahtumat
ja henkilöt voivat olla
olemassa samanaikaisesti.
Kirjan lopussa kaikki esiintyneet
tavarat kootaan torniksi, jonka avulla
yritetään tavoittaa kattoluukku. Koko torni romahtaa
ja samaan aikaan muuttorekka
on valmiiksi pakattu. Tytön
pelastuminen rekan alta jää avoimeksi
mutta mahdolliseksi.
”…Valo laskeutuu lattialla lojuville papereille joihin on painunut
levottomuuden syvät jäljet. Jäljet ovat
lämpimät. Naisen lisäksi paikalla ei ole ristinsielua, ei kärpäsen
kärpästä, ei esinettä. Vain (todellakin) joku kiventapainen, kivenheittäjän auttava
kivi, lepää sirpaleiden keskellä
lattialla ikkunan alla. Nainen vetää syvään
henkeä ikkunaan särjetyssä aukossa. Henki haisee pakokaasulle. Se nousee
hyvin alhaalta kuljetusautosta, joka on täten lastattu. Tärisee; niin kuin
pieni tyttö tärisee suuren rekka-auton edessä. Haistaa reitin. Ei ehkä ole
myöhäistä sillä moukari ottaa vasta vauhtia.”
Tämä on tietysti vain
kirjan perusrunko.
Olennaisia ovat talon
tapahtumat. Ensimmäinen
vaikutelma kirjan alkusivuilta
oli kaukoputki, tai kaikkialle ulottuvat
lonkerot, jotka paljastivat osia tapahtumista mutta eivät
kokonaisuutta. Vähän myöhemmin
määrittelin kirjan palapeliksi, jonka osat
jossain vaiheessa liittyisivät
kokonaisuudeksi.
Kirjassa on myös
hyvin monenlaisia pätkiä. Suoraa tapahtumien
kuvausta, runoja tai
tekstiä, jotka minä tulkitsin
lähinnä proosarunoiksi.
Niissä jokaisella lauseella
on oma merkityksensä. Muokkasin näiden
kohtien tekstiä mielessäni
rakenteeltaan erilaiseksi, jolloin ne
saivat – ainakin minulle –
erilaisen sisällön. Tässä
on esimerkki ”Kellari”-osion
lopusta:
Alkuperäinen teksti:
”Tahdon tarttua miekkaan raivatakseni itseni teollisten terävien
välkkyvien hymyilevien veitsien kujan läpi sinne, missä miekkani
lävistää sinut, kala. Puhe on puhuttava asian vierestä: kielletty. Elämä
elämää elämän vierestä: kielletty. Aforismit: kielletty. Paljaat kädet lattiaa
vasten, niin kädet tuntevat rakennuksen äänen! Virheestä viilto omasta
puukosta! Aika alkaa nyt. Alkaa se mitä ei ole. Alkaa miekkaan hukkuminen. Alkaa oleminen ilman muotoiluja, ilman näyttämistä, ilman
todistajia. Alkaa oleminen kainalo
paljaana. Alkaa se mikä ei ala.”
Mielessä tehty muotoilu:
”Tahdon tarttua miekkaan raivatakseni itseni teollisten terävien
välkkyvien hymyilevien veitsien kujan
läpi sinne, missä miekkani lävistää sinut, kala.
Puhe on puhuttava asian vierestä: kielletty.
Elämä elämää elämän vierestä: kielletty.
Aforismit: kielletty.
Paljaat kädet lattiaa vasten, niin kädet tuntevat rakennuksen äänen!
Virheestä viilto omasta puukosta!
Aika alkaa nyt,
Alkaa se mitä ei ole.
Alkaa miekkaan hukkuminen.
Alkaa oleminen ilman muotoiluja,
ilman näyttämistä, ilman todistajia.
Alkaa oleminen kainalo paljaana.
Alkaa se mikä ei ala.”
Minulle tämä jälkimmäinen muotoilu
on paljon merkityksellisempi mutta
se voi tietysti johtua
lukutyylistäkin.
Kirjan
vaikealukuisuutta lisää myös
sanoilla leikittely. Esimerkkinä ovat
mm. veitseen, vereen
ja valoon liittyvät sanat.
”…sillä vihaan sanoja ja siksi
juoksutan ne hengiltä, väännän
vielä niskat nurin, puhdistan jokaisen sanan yksitellen, pureskelen ja syön
sanan, sillä olen sanantappaja, vieläpä
maiskuttelen syödessäni, on pakko sillä vieraat sanat yhä karvaisia ja
siksi tämä sanansaattaja oksentelee
niitä karvaisina palloina, ja taas nielee karvaat pallot niin että ruumis tulee
ruumiikseni….” .
Toisaalta veren ja
veitsen esiintyminen toi
mieleen viiltelyn ja ne voivat
tavallaan olla sen kirjallisia
vastineita. Pitää myös sanoa, että
sanoilla leikittely on parhaimmillaan todella
nautittavaa.
Minusta tuo edellinen
lainaus on jonkinlainen
avain koko kirjaan. Sillä ei ainoastaan
sanoja, vaan myöskin muut
tapahtumat kirjailija riisuu
paljaiksi. Tässä esimerkki
veitsen heittämisestä:
”Tuntokanava metallisuomussa herkistyy, kun heittäjä lähtee käyntiin, kun lantiosta ylös
pitkittäislihakset kiihtyvät, juomut kiertyvät, lämpövoima liikkuu kohti levollisesti korvan kohdalla
riippuvaa rannetta (täyskypsä kiinanruusunuppu nuokuttaa uneliaasti vartta),
esteettä voima ranteen kautta kahvaan, kun lihasjuomut aukeavat muuttuu lämpö lennoksi, kiilto ilmassa, terä jo
silmässä.”
Kirja on täynnä
viittauksia eri suuntiin (jopa punahilkka satuun). Tietysti
niiden tarkoitus on
herättää ajatuksia. Jos
kirjallisuuden yksi tarkoitus
on antaa ajattelemisen aihetta, niin
sitä tämä kirja
todella antaa.
Lainaan vielä lopuksi
yhtä kohtaa kirjasta:
”Peilikuvassa vallitsee vain samanaikaisuus, yksi piste, aikasuoraa
kummallakaan puolella ei ole, sille
ei ole aikaa, kaikki aika kuuluu yhteen vallitsevaan
hetkeen, joka on epäilyttävä,
sillä kuvan ja katsojan erillisyys
rikkoo hetken yhteyttä koko ajan.”
Tämä kirja ei
ole helppo nakki. Mutta
kannatti kyllä lukea.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti