Merete Mazzarella: ”Sielun pimeä puoli”
Kustannusosakeyhtiö Tammi 2014
245 sivua
Suonentanut Raija Rintamäki
Merete Mazzarellan
kirja ”Sielun pimeä puoli” kertoo
Mary Shelleystä, ”Frankensteinin”
kirjoittajasta, itse kirjasta ja
Mary Shelleyn aviopuolisosta P.B. Shelleystä ja myös lordi Byronista. Kirja
on varsin mielenkiintoinen myös heidän elämänkerrallisten tietojensa osalta. Kirjan tärkeä anti on kuitenkin
Mary Shelleyn elämän esittelyssä
ja sitä kautta syvällinen hänen teoksensa ”Frankenstein” taustojen
esittely ja kirjan
sisällön pohtiminen tavalla, joka
ainakin minut pani
lukemaan teoksen uudelleen.
Merete Mazzarellan kirjoitustyyli on
sillä tavalla pohtiva, että se ottaa
mukaansa. Ajatuksia tarjotaan, eikä
syötetä ja lukijalle annetaan tilaa.
Mary Shelleyn kirja
”Frankenstein” ilmestyi 201
vuotta sitten, 1818. Siitä on
muodostunut oman tyylilajinsa
klassikko, josta tehdään
jatkuvasti uusia tulkintoja, sarjakuvia ja elokuvia. Kuitenkaan esimerkiksi
Henrik Shück:n laajassa
kymmenosaisessa kirjasarjassa
”Yleinen kirjallisuuden historia” (WSOY 1961) Mary mainitaan
vain Shelleyn vaimona, eikä
kirjaa ”Frankenstein” mainita
ollenkaan. Mary Shelleytä tai ”Frankensteinia” ei mainita
myöskään Vappu Roos:n kirjassa ”Suuri maailmankirjallisuus” (WSOY
1949). En mene arvailemaan
johtuuko tämä siitä, että
tekijä on ollut nainen,
vai siitä, että kyseessä on kauhuromaaniksi aikanaan
luokiteltu teos.
Kapeakatseisuudesta se ainakin
johtuu. Kun lukee Merete Mazzarellan teoksen, ehkä
huomaa, että kyseessä onkin teos,
joka sisältää paljon
muutakin kuin kauhulla mässäilyä. Jos kirja
pysyy elinkykyisenä yli
kaksisataa vuotta, on se
eittämättä suurta maailmankirjallisuutta, luokitellaan se mihin genreen
tahansa.
Mary Shelleyn elämänkerrallinen
osuus on mielenkiintoinen, kun
sitä tässä teoksessa
katsotaan myös
”Frankenstein”-teoksen näkökulmasta,
eli siitä, miten
hänen elämänsä vaiheet
ja ennen kaikkea vuorovaikutus
ystäviin ja perheeseen
on antanut vaikutteita
teoksen sisältöön. Ainakin yhtä
mielenkiintoista on se,
kuinka teos antaa
uudenlaisen näkökulman myös P.B. Shelleyhin ja
lordi Byroniin. Se ei
välttämättä ole yhtä siloteltu kuin
miehisissä elämänkerroissa
mutta uskoisin sen olevan
aidompi.
Mary Shelley aloitti teoksen
kirjoittamisen 19-vuotiaana ja Merete Mazzarella kertoo
kirjassa, että hän haluaa
vastata, perusteellisemmin kuin Mary
Shelley itse, kysymykseen. ”miten ihmeessä hänenlaisensa nuori nainen saattoi keksiä niin
vastenmielisen idean ja kehitellä
sitä edelleen?”
Tämän ohella kirja käsittelee
paljon tärkeämpiäkin kysymyksiä.
Frankensteinhan pyrkii viemään
tiedettä eteenpäin ja
Mazzarella esittääkin kysymyksen:
”Onko
tieto sinänsä, tieto tiedon itsensä vuoksi, aina neutraalia – ei siis hyvää
eikä pahaa? Voiko vain tiedon sovellus olla pahasta? Voidaanko ylipäätään
ajatella, että on mahdollista löytää
vaarallista tietoa, jota ei sitten ikinä sovellettaisi? Eikö tekniseen
kehitykseen sisälly aina arvaamattomien seurausten vaara?”
Kysymys tiedosta onkin
näitä ihmiskunnan peruskysymyksiä. Johtuihan karkottaminen Paratiisistakin siitä,
että ihmiset söivät
hyvän ja pahan tiedon
puusta. Raamatullinen näkemys
paljastuu tuosta. Mazzarella päätyy
kirjassaan siihen käsitykseen,
että Mary Shelley olisi ollut
montaingelaisella linjalla:
”Hänen
mukaansa tiedonhalun ei tarvitse edes olla puhtaasti egoistista, vaan se voi
olla myös lahja tuleville sukupolville: ”Minä luotaan ja kokeilen lakkaamatta
sellaistakin, minkä ratkaisemiseen voimani eivät riitä, vaivatessani ja
alustaessani uutta asiaa, leipoessani ja
lämmittäessäni sitä, avaan seuraajalleni mahdollisuuden nauttia siitä kaikessa rauhassa, teen hänelle
taipuisammaksi ja helpommaksi käsitellä.””
Mazzarella esittää
myös kysymyksen biotekniikan
ja geenitekniikan moraalista ja myös ehkäpä tärkeimmän kysymyksen, joka johtaa
suoraan Frankenstein-teokseen:
”Mitä merkitsee, jos ihmisten kloonaaminen
sallitaan eikä yksilö enää olekaan ainutlaatuinen ja korvaamaton?
Ja
ennen muuta kysymyksistä tärkein, se johon kaikki edelliset kysymykset
johtavat: mitä ihmisyys oikein on?
Vastaus
on kaikkea muuta kuin selvä. Selvää ei ole varsinkaan, että ihminen olisi aina myös ihmismäinen.
Nykyään
tämä on luultavasti vähemmän selvää kuin milloinkaan aikaisemmin.”
Merete Mazzarella purkaa
näitä kysymyksiä niin, että
Frankenstein-tarina etenee rinnakkain
Mary:n oman elämäntarinan kanssa. Tämä
toimii hyvin ja
tavallaan tietyt ongelmat eivät
jää silloin tarinaan, vaan ne
liittyvät todelliseen elämään. Tärkeä asia
on, ettei Merete Mazzarella kutsu Fankensteinin luomusta
hirviöksi vaan Olennoksi. Tämä antaa
mahdollisuuden tulkinnalle, että
hirviömäisyydet eivät ole synnynnäisiä
vaan kehittyvät olosuhteiden
ja kohtelun seurauksena. Olento ei siis itsessään ole syyllinen.
”Jos
Olennosta tulee hirviö, syynä on se, että
häntä pidetään hirviönä.
Ja
se, että hän alkaa yhä vahvemmin itsekin pitää
itseään hirviönä.”
…
”Jos
ihmistä kohtelee huonosti, hänestä
tulee paha.” (Percy Shelley)
Kyllähän meidän tämä
pitäisi tietää, mutta
eri asia on osaammeko toimia
tämän mukaisesti. Asia tärkeys korostuu nyt pakolaisuuden
ja kasvaneen rotuvihan aikana.
Elokuvien ja erityisesti sarjakuvien perusteella useilla ihmisillä
on käsitys siitä, että Frankenstein olisi hirviön nimi. Victor Frankenstein on
olennon luonut tiedemies, eikä hänkään
hullu, vaan ennemminkin
luomuksestaan pelästynyt tiedemies
ja juuri tuo pelästyminen
ja Olennon heitteillejättö
luo pohjan se myöhemmälle hirviömäiselle
kehitykselle. Kirjan mainiota antia ovat
arviot Frankenstein elokuvista ja näytelmistä
sekä siitä, miten
kirjan sanomaa on niissä
tulkittu. Tämä pätkää
näyttää miten kirjan
perussanoma on useissa
kaupallisissa tuotteissa
(elokuvat ja sarjakuvat) häivytetty kauhuefektien alle. Näiden kauttahan ihmisten
käsitys Frankenstein-teemasta on pääosin
muodostunut. Useissa näytelmissä sen sijaan
syvennetään Mary Shelleyn
ihmisyys-teemaa.
Kirjassa viitataan myös käsityksiin, kuinka ihmistä muokkaamalla
voitaisiin luoda superrotu
tai superihminen:
”Jotkut
ounastelevat jo painajaisskenaariota, jonka mukaan uusi superälykäs eliitti
pystyy täysin häikäilemättä sortamaan massoja tai halutessaan peräti tuhoamaan
heidät.
Onko
tällainen tulevaisuus todennäköinen?
Ei.
Mutta
onko se mahdoton?
H.G.Wellsin
vastaus kuului: Tiedemiehen ei koskaan pitäisi käyttää sanaa ”mahdoton”. Heidän
ei pidä kurkottaa ”varsin
epätodennäköistä” pidemmälle.””
En tiedä lohduttaako
tämä vastaus. Ainakin se antaa
ajattelemisen aihetta.
Robottien ja
androidien inhimillisyys ja
ihmismäisyys on teema joka myös suoraan
liittyy Frankensteiniin. Mazzarella
pohtii sitä Philip K. Dickin scifiromaanin ”Palkkionmetsästäjä” kautta.
Kirjan mukaan androidit ovat
ihmismäisiä mutta niiltä
puuttuu empatiaa. Loppujen lopuksi
tämäkään ei sitten pidä
paikkaansa. Tässäkin on ongelma, jonka ratkaisu
on meillä edessä ja
joka nousee esille
jo ”Frankenstein” kirjassa. Ajan myötä
ja tieteen ja tekniikan kehittyessä
ongelmat näyttävät erilaisilta
mutta peruskysymykset pysyvät
samoina.
Mazzarellan mukaan Shelleyn Olento on
kuitenkin inhimillisempi kuin
yksikään androidi. Paitsi yhdessä mutta
ratkaisevassa suhteessa. Olennon
ulkonäkö on häntä vastaa. Mazzarellan mukaan
Frankenstein kirjaa ei pitäisi
koskaan kuvittaa.
”Toisaalta
näemme hänet muiden
romaanihenkilöiden silmin
vastenmielisenä, toisaalta saamme kuulla hänen oman kertomuksensa ja unohtaa
pitkäksi aikaa kokonaan hänen ulkonäkönsä, voimme eläytyä häneen, kenties myös samaistua häneen.”
Ulkonäkö osaltaan estää Olentoa pääsemästä ihmisten kanssa
kosketuksiin ja tavallaan ihmistymästä, jolloin
hänestä kehittyy hirviömäinen
Olento. Tämä on kirjan olennaisia
jännitteitä ja hienouksia.
Mazzarellaan esittämät kysymykset ”Frankenstein”-teoksen taustalta
ovat ihmisyyteen liittyviä
peruskysymyksiä, jotka tulevat
uudenlaisina vastaan jatkuvasti. Ihmisen aivotoimintaan voidaan
vaikuttaa sähköisesti ja
kemiallisesti. Sotilaille syötetään kemikaaleja, jotka lisäävät kestävyyttä ja
poistavat estoja. Tekevät heistä
parempia tappajia. Poistetaanko
heistä näillä keinoin
ihmisyyttä – muutetaan koneiksi.
Nämä ovat kysymyksiä,
joita kirja johdattaa
ajattelemaan. Ei kirja anna
vastauksia, mutta kysymysten herättäminen onkin se olennainen
askel eteenpäin.
Kirjan loppuosa on Mary Shelleyn
ja hänen läheistensä elämänkertaa. Kaiken muun
ohella kirja antaa erinomaisen kuvan
Mary Shelleyn ja
hänen läheistensä elämästä.
Kirjassa on onnistuttu hienolla
tavalla yhdistämään ”Frankenstein”-teoksen
syvällinen analyysi ja sen
tekijän elämä.
Tämän kirjan lukemisen
jälkeen sanoisin, että lukekaa
ensin ”Frankenstein” ja sitten
Merete Mazzarellan ”Sielun pimeä puoli”. Sen
jälkeen luette ”Frankensteinin” ihan
uusin silmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti