Noora Vallinkoski: ”Perno Mega City”,
lähiöromaani
Atena Kustannus Oy 2018
359 sivua
Tämä kirja on
täynnä hellyyttä. Ei sitä
juhlapuheiden hellyttää, vaan pieniä eleitä arjessa ja ihmisten arjen ymmärtämistä. Ihmiset, epämiellyttävätkin, kuvataan pääosin kauniisti ja osana
elämän kokonaisuutta, sillä ei arki ja todellisuus ole kiiltokuvaa, vaan moninaisuutta. Tässä arjessa jokainen kaunis teko, arjen
hellyys, tekee meidän elämämme rikkaaksi ja nautittavaksi. Kirjassa katsotaan
ihmisiä juuri siten, kuin
aurinko katsoo suomalaisia sotilaita Väinö Linnan ”Tuntematon
sotilas”-kirjan lopussa: ”…Väsyneet miehet nukkuivat. Hyväntahtoinen
aurinko katseli heitä. Se ei missään tapauksessa ollut heille vihainen. Kenties
tunsi jonkinlaista myötätuntoakin heitä kohtaan. – Aika velikultia.”
Kirjassa
myötätunto on kyllä aitoa. Tässä kaksi kuvausta, toinen Hannan isästä ja
toinen äidistä:
”Isä ei puolustautunut. Se seisoi paikoillaan puvun housuissa ja
tummassa paidassa, sen kynnet olivat hitsaajan kynnet – siniset ja koppuraiset
– ja sen asento oli ujon ihmisen asento, sellaisen, joka on jatkuvasti vähän
häkeltynyt. Sen naama oli kalpea ja hiustyyli vanhanaikainen, se näytti
sairaalta, luovuttaneelta ja pelokkaalta. Isä näytti ihan takiaisen
nielleeltä.”
…
”Mutta eihän äidille niin voinut sanoa. Äiti oli hauras. Äiti oli
valonsäde pitsiverhon reiässä. Repaleinen varjo joenrannan lehmusten alla.
Hämähäkin lankaa lyhtypylväässä. Joskus pisarakin oli sille liikaa, ja jos
alkaisin kaataa, siinä menisi koko
tynnyri. Äiti saattaisi huuhtoutua pois ja särkyä niin pieniksi palasiksi,
ettei sitä voinut enää liimata kasaan. Särkyvän äidin kanssa muiden piti olla
kestäviä.”
Kirjassa
katsotaan maailmaa lapsen, Hannan,
silmin. Näkökulma on
hieno, sillä lapset näkevät
kaiken ja ymmärtävät enemmän kuin me
aikuiset tajuammekaan.
Lapset eivät myöskään selittele,
vaan kokevat aidosti. Tarina alkaa oikeastaan jo ennen Hannan syntymää, kohtauksella, jossa äiti suunnittelee itsemurhaa
hyppäämällä parvekkeelta.
Kirjan hellyys tulee esille
jo tässä vaiheessa:
”…Olimme siinä tilanteessa kaksin. Sisäkkäiset olennot. Eikä se tekisi
lainkaan kipeää, äiti tiesi sen.
Äiti suojaisi minua vartalollaan
koko matkan.”
Hanna kuitenkin pääsee
syntymään ja vaikka onkin synnytyslaitoksella vaihtumassa
toiseen vauvaan, löytää äiti
omansa ja niin saamme tämän tarinan.
Tämä on myös kirja
köyhyydestä. Ei köyhyydellä mässäilemällä,
vaan työläisperheiden arjesta Pernon
telakka-alueella. Kirjan alussa
luodaan taitavasti harmaan
lähiön tunnelma. Tuntuu
kuin näkisi aidosti silmissään
harmaan betonirakennukset, alastomat
porraskäytävät ja piha-alueet,
jotka ovat vain
läpikulkua varten. Köyhyys tai
ainakin toimeentulon niukkuus ja arki on tunnelmana
aidosti läsnä. Mutta köyhyydenkin
keskellä eletään aitoa elämää, iloineen ja suruineen. Köyhyyttä erityisesti
korostamatta ja mystifioimatta. Niin kuin
se esiintyykin – osana elämää. Ossi
Nyman kirjassaan ”Röyhkeys”, kuvasi köyhyyttä samalla tavalla
aidosti.
Kirja kertoo maailmasta
ja Suomesta Pernon näkökulmasta,
Hanna perheen elämästä
ja Hannan kasvamisesta
lapsesta teiniksi. Tarinaan mahtuu Suomen
pitkä lamakausi seurauksineen, Hannan isän
kaksi syöpää, Hannan äidin mielen ajoittainen järkkyminen niin, että se edellyttää hoitoa
Kupittaan sairaalassa. Se on tarina
Pernon asuinyhteisöstä ja Hanna kasvamisesta lapsesta teiniksi. Hannan
kasvamista ja kehittymistä
kuvaavat äidin eri
ikävaiheissa kirjoittamat kymmenen
käskyä Hannalle. Hieno oivallus.
Pernolaisen teininuorison vapaa-ajan vietto, joka saa kirjan lopussa dramaattisia muotoja
perustuu pitkälle toivottomuuteen ja
näköalattomuuteen. Onko tarjolla
muuta kuin alkoholia ja huumeita.
Kyse on kuitenkin perustaltaan vain epätoivosta ja oman paikan etsimisestä. Toivottavasti kirjan kautta ymmärretään, että välittäminen
on tässäkin avainsana.
Hannan ollessa päiväkodissa sinne
tuli taiteilija Terje Sulkava
tekemään muumi-taideteosta. Sulkavan työn yhteydessä
Hanna näki vilauksen taiteen rajattomasta
maailmasta. Voiko tuollaistakin olla? Se oli kokemus joka toivottavasti johtaa Hanna
uudenlaiseen maailmaan:
”Pakomatkani oli alkanut, vaikken sitä vielä tiennytkään. Olin matkalla
kohti Terje Sulkavan sisällä rannattomana loiskahtelevaa valtamerta. Haaveilin
Vuokon lailla toisesta elämästä. Halusin käpertyä kirjainten katveisiin. Keksiä
kielen, jossa olisi sanoja Pernossa tapahtuville asioille eikä vain niille
jotka tapahtuivat paikoissa joiden olemassaoloa kukaan ei kyseenalaistanut.
Minun kieleni piirtäisi ääriviivat niille, jotka olivat onteloita ainemassassa.
Reikiä emmental-juustossa. Jotka kömpivät kellareista ja pohjakerroksista vain
huomatakseen, että valo oli siirtynyt taas muutamaa kerrosta korkeammalle.
Jotka väistivät suojatiellä, vaikka sade löi heidän lävitseen.
Jotka
unohtuivat naulakkoon.
Meille,
joita raha ei suojannut.
Jotka
nielimme vastalauseemme ja mykistyimme laatikkoomme. Ja jos meiltä joskus
kysyttiinkin, emme me tyhmyyttämme jättäneet vastaamatta vaan siksi, että kysyjä oli jo päättänyt miten me vastaamme.
Sellaisen kielen minä haluaisin. Joka antaisi meille maailman.
Mutta jos omistaa vain Oiva Toikan lasilinnut keittiön ikkunalaudalla,
ei voi kuvitella omakseen mitään niin
suurta kuin sanat.”
Tähän voi kiteyttää koko
kirjan ja sanoa että onnistuit löytämään ne sanat,
Noora Vallinkoski.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti