Roman Sentšin: ”Jeltyševit, erään perheen
rappio”
Into Kustannus Oy 2015
Suomentanut Kirsti Era
Alkuperäisteos ”Jeltyševy”, 2009
Sentšinin kirja ”Jeltyševit,
erään perheen rappio” on armoton
kuvaus paitsi erään perheen myös erään
kyläyhteisön rappeutumisesta. Kirja
ajoittuu Venäjälle Neuvostoliiton
hajoamisen aikaan mutta haluaisin, että lukijat
näkisivät siinä venäläisyyden lisäksi
myös yleismaailmallisia piirteitä.
Sitä mitä tapahtuu
kyläyhteisöille ja maahan ja
alueelle sidotuille perheille, kun ”kehitys”
ajaa alueiden ohi ja
jättää ihmiset ilman
palveluja ja elinmahdollisuuksia.
Tätä kehitystä tapahtuu
kaikkialla.
Tämän kirjan arviointi on pakko aloittaa Kaarlo Kramsun runon ”Onneton”
ensimmäisellä säkeistöllä:
”Niin musta, niin synkkä yö syksyinen lie;
Mut synkempi vielä on eloni tie.
Voi yölläkin tuikata tähtönen vielä,
Mut tähteä yhtään ei eloni
tiellä.
Jos on synkkä Kramsun
runo, niin eipä sille häviä
mustuudessa Roman Sentšinin
kirjan Jeltyševin perheen historia. Onneksi kirja
ei kuitenkaan ole aivan
niin synkkää luettavaa, sillä henkilöihin ei
kertomistyylinkään takia liian
kiinteästi samaistu. Hyvä niin, sillä
pohdittavaa tämä kirja
kyllä antaa. Ja kaikkineen, tämä
on muutenkin erinomainen kirja.
Kirja ajoittuu
Neuvostoliiton hajoamisen jälkeiseen aikaan, jolloin erityisesti
syrjäseuduilla elinolosuhteet
merkittävästi heikkenivät.
Maaseudulle Jeltyševitkin joutuvat siirtymään,
kun he menettävät asuntonsa
kaupungissa. Alkuaikojen usko ”kyllä
tästä selvitään” katoaa vähitellen, kun
työpaikkoja ei löydy, rahaa on niukasti,
osa naapureista huijaa ja puuttuu tottumus selvitä maaseudun elämästä luonnonantimien ja
pienten viljelypastojen avulla.
Toivottomuus lisääntyy ja kasvaa lopulta apatiaksi.
Sitä kehitystä tukee se, että votkaa tai
pirtua on kuitenkin saatavilla ja lopulta juuri sitä kauppaamalla hankitaan vähäiset tulot.
Väkisinkin kirjaa lukiessa tulevat
mieleen kotimaiset teokset
”Ryysyrannan Jooseppi”, ”Putkinotko”. Niissäkin Ryysyrannan Jooseppi ja Käkriäisen Juutas turvautuvat pontikankeittoon. Joten eivät
tämäntapaiset kohtalot ole vieraita
meilläkään. Lamajaksojen ja talouspolitiikan seurauksena köyhien
ja syrjäytyneiden määrä
on nytkin lisääntynyt.
Entistä enemmän entiset
pienet teollisuuspaikkakunnat kuihtuvat
ja jäävät ilman
palveluja. Kirja on
oiva varoitus myös
meille siitä, mihin tällainen
kehitys saattaa johtaa. Sillä
millaisiksi meilläkin muuttuvat
pienet asuinalueet, kun niistä
katoavat koulut, terveydenhuolto,
pankit, posti ja poliisi. Onhan tämä
kehitys jo selvästi näkyvissä.
Kun aikanaan esimerkiksi Outokummun
kaivoksen toiminta loppui
ja yhtiö sai korvata
eläkevelvollisuutensa antamalla työntekijöille
osakkeita, myivät monet
osakkeensa pois ja seurauksena Outokumpuun kehittyi maan
pahin huumeongelma. Hetken oli
rahaa mutta ei työtä. Huumeongelmaa seurasivat
sitten muut ongelmat. Onneksi meillä yhteiskunnan toiminta ei kuitenkaan
ollut samalla tavalla
lamassa, kuin hajaantumisen jälkeisellä Venäjällä. Tuntuu
kuin Sentšin kertoisi
kirjassaan yhtä hyvin myös yleismaailmallisista köyhtymisen
ja syrjäytymisen seurauksista.
Ei loppujen lopuksi
ole paljoa eroa, vievätkö varallisuudet
oligarkit vai kansainväliset suuryritykset. Ehkä Sentšinin kirja pitäisi
antaa oheislukemistoksi myös
hallitusneuvottelijoille.
Juuri tämän kehityksen kuvaus
on kirjan suurimpia ansioita. Toiveista ja yrityksistä, ponnettomista tosin,
huolimatta lopputulos voi
olla järkyttävä, jos eteenpäin
tyrkkivää tukea ei ole
tarjolla. Syrjäytyneiden ja
apatiaan painuneiden ihmisten
tulevaisuudennäkymät paranevat vain
auttamalla, ei rankaisemalla.
Ihmiset voivat itse
ymmärtää tilanteensa, mutta
voimia päästä omin avuin eteenpäin ei
ole.
”Takaisin
hän matkusti vankasti päättäneenä panna miehiin
liikettä ja pakottaa heidät hommiin talon suhteen – ”aikaisemmin
rakennettiin jotenkin jopa synkässä korvessa” – ja etsimään työtä.
”Värväytykööt pohjoiseen, vaikka johonkin
sesonkihommiin. Keksikööt keinöja
tällä tavoin me tosiaan juodaan itsemme
hengiltä, kuollaan siihen suohon!””
…
”Nikolai
nousi ja otti pullon.
-
Kaada
minullekin, sanoi Valentina Viktorovna. Hän muisti Denisin sanat ja puolustautui ajatuksissaan: ”Mitä tässä
muutakaan voi? Mitä nyt muka voi tehdä?””
-
Kirjan loppu
on aivan yhtä lohduton
kuin muukin kirja mutta ei suinkaan merkityksetön. Ehkäpä juuri
lohduttomuutensa takia se jää
mieleen ja panee
ajattelemaan ihmisen arvoa yhteiskunnassa. Minne katoaa
ihmisarvo ja välittäminen
kun puolustuskyky katoaa.
Näinhän on käynyt
mm. vanhuksille myös meillä. Miten
helposti ihmiset jätetään
ongelmineen yksin, jos heillä ei voimia tai
uskallusta hakea apua.
Kirjassa on jälkisanat
(Sanna Turoma), jossa
esitellään Sentšiniä ja
myös kirjan taustoja. Enemmän hänestä
löytää hienosta Cafe
Voltaire-sarjan kirjasta ”Kenen aika?”,
esseitä venäläisestä nykykirjallisuudesta, jonka ovat
toimittaneet Tomi Huttunen & Tintti
Klapuri (Avain 2012).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti