Heidi
Köngäs: ”Mirjami”
OTAVA 2019
348 sivua
Ihan alkuun toteamus
siitä, että haluan tässä välttää liiallisia juonipaljastuksia, sillä kirja
on niin hyvä, että se
pitää kokea itse - täysimääräisesti. Sandran ja hänen tyttäriensä, Annikin, Mirjamin ja Soilin, tarinoissa olisi
paljonkin kerrottavaa, mutta niin
on luettavaakin ja se
kannattaa.
Heidi Köngäksen kirja
”Mirjami” on syksyn tärkeimpiä kirjoja. Se ei ole
tärkeä pelkästään siksi, että se kertoo edellisestä ”Sandra” kirjasta tutun
perheen tarina, tai siksi, että se kertoo Mirjamin koskettavan
rakkaustarinan. Se tärkeä koska
se kertoo talvi- ja
jatkosodan ajan elämästä, ajatuksista
ja tunnelmista tavallisten ihmisten
näkökulmasta. Se kertoo tuosta
ajasta myös nuorten, erityisesti naisten
ja lasten näkökulmasta. Eli juuri niiden, joista
liian monen elämän sota
pilasi tai kokonaan tuhosi. Heidi
Köngäs kertoo asiat aidosti ja korostamatta, osana ihmisten
elämää. Vielä liian harvoin
sotaa käsitellään tästä
näkökulmasta, vaikka sotamenestyskin
on usein kiinni siitä,
millaisen tuen kotirintama tarjoaa ja uhraukset
siellä voivat olla
sanoinkuvaamattoman raskaita.
Kirjassa Mäntän ensimmäinen
pommitus tuhoineen tuo
pelon ja kuoleman
ihmisten mieleen. Sodasta
tulee konkreettista, eikä se ole enää
vain säännöstelyä ja sanomalehtien
ja radion uutisia. Mielialan muutos
näkyy myöhemmin jatkosodan
aikana Mirjamin ajatuksissa:
”En lähde muiden kanssa aamiaistunnille, on niin lohduton olo.
Kävelen Virtasalmen sillalle ja katselen sen alta laskevaa vettä. Mikä järjetön sota. Mikä järjetön
uhri. Eivät ihmiset enää tätä sotaa halua eivätkä jaksa. Jotkut herrat
päättävät ja puhuvat Isänmaasta, mutta suurimmalle osalle riittäisivät ihan ne
omat yksityiset taistelut työn ja toimeentulon kanssa. Mutta näitä ajatuksia ei
sovi puhua ääneen, syytetään isänmaan petturiksi ja ties miksi.”
Kirja jatkaa Heidi
Köngäksen edellisen kirjan ”Sandran” tarinaa aluksi kymmenen
ja alun jälkeen kahdenkymmenen vuoden
jälkeen. Kirja on täysin itsenäinen
teos mutta ”Sandran” lukeminen
antaa historiallista perspektiiviä
niin perheen kuin
yhteiskunnankin olosuhteille.
Kirjan alussa Sandran perheen kotitalo huutokaupataan ”vapaaehtoisella” huutokaupalla, vaikka
käytännössä kyse on pakkohuutokaupasta. Perhe on saanut tontin kylän laidalta, ilmeisesti köyhille tai
muuten syrjityille kaavoitetulta asuinalueelta. Suolla olevien
kurkien perusteella taloa
aletaan kutsua Kurki taloksi. Pitkälti Sandran huolenpidon
ansiosta talosta tulee
perheen elämän keskus, jonne
myös Helsingissä asuvat lapset
tulevat perheineen suojaan
sotaa ja Helsingin pommituksia.
Perheen vanhin tytär toteaakin:
”Sisar luulee muuttavansa,
mutta minä tiedän ettei Kurjesta pääse koskaan pois. Se on aina meissä niin
kuin isä ja äiti ovat aina meissä. He
ovat osa meidän tukipuitamme, pitävät pystyssä. mutta on siinä siteessä muutakin. Kaikki mitä heille on
tapahtunut, on siirtynyt meihin ja me
kannamme huomaamattamme myös kaikkia heidän vaiheitaan ja eniten niitä,
mitkä he uskovat peittäneensä.
Minä tulen aina olemaan kiinni Kurjen talon
nöyrän varovaisessa asennossa, mutta
myös sen kaiken rakkauden ja ruisleivän makuisen huolenpidon piirissä.”
Kirjan alussa
luokkaerot ovat paikkakunnalla vielä suuria. Punaisten puolella
olleiden perheiden jäsenet
eivät pääse tehtaalle
töihin. Annikki, joka on
taitava konttoristi, törmää
ruotsinsuomalaiseen kielimuuriin.
Mirjamikin kokee rakkautensa törmäävän
samaan muuriin. Sodan aikana
nämä muurit hajoavat
mutta palaavat, tosin eivät samalle tasolle
kuin ennen, vaikka Annikista siltä
tuntuukin:
”Olen kai naiivi, kun luulin
sodan muuttavan pysyvästi kaikki rajat
ihmisten väliltä. Ei suinkaan, kyllä ne
näkymättömät aidat ovat ihan yhtä vahvat kuin ennen sotiakin. Minä en
pääse siihen piiriin, jonka konttorin 2parempi” väki muodostaa”
Kuitenkin muutoksen
ensimmäiset merkit ovat jo
näkyvissä. Sen toteaa Annikkikin:
”Meillä kotona Kurjessakin kuunnellaan aina Hertta
Kuusista Pienoisparlamentissa. Minä olen
kai vieraantunut perheestäni, koska
kaikki muut tuntuvat olevan kallellaan
vasemmalle, varsinkin veljet ja isä. Äiti ei ole edelleenkään
yhtään poliittinen ihminen. Hän ei edes äänestänyt eduskuntavaaleissa vaan
sanoi, ettei jaksa kävellä yhden numeron
takia Mäkikylän koululle asti
Vaikka Hertalle se äidinkin
ääni olisi voinut mennä, sillä häntä riemastuttaa, että joku nainen sanoo
radiossa arvokkaille miehille vastaan. Äidille se on tietysti jotain aivan
ennekuulumatonta.”
Vaikka aika on
osaltaan ajanut tuon hetkisten aatemaailmojen ohi, on tuo vastaansanomisen ja kyseenalaistamisen kulttuuri
jatkunut ja tuonut meille
tasa-arvoisuutta ja vapautta.
Sodan käyneet Sandran pojat
joutuivat vielä rakentamaan
talonsa samalle köyhien
asuinalueelle mutta Sandran
nuorin tytär Soili edustaa jo
uutta aikaa. Kirjan
lopussa hän on
matkalla Englantiin
kesätyöpaikkaan vanhainkotiin ja
myös kielikurssille. Muutos on
kunnolla alkamassa.
Kirjan
olennainen osa on Mirjamin
ja Tor:n rakkaustarina. Se on kaunis
ja monen mielestä toivoton.
Mutta aidossa rakkaudessa
ei ole sanaa toivoton, vaan ainoastaan
TOIVO. Tor:n sairastuminen
tuberkuloosiin tuo suhteeseen epävarmuutta
mutta kumpikaan ei
halua luovuttaa. Lopulta Tor tekee
henkilökohtaisen ratkaisunsa vapauttaakseen Mirjamin. Vuosien kuluttua Mirjami menee naimisiin mutta Tor:sta jää
jäljelle unohtamisen pakko. Kirjan
loppulauseet ovat äärettömän
kauniit:
”Sinun jälkeesi minä elin niin
kuin ihmiset elävät, mutta aina, kun
ikkunalaudan posliinikukka tiputti raskaan, valkoisen kukintonsa lattialle,
minä havahduin ja tunsin sinut.”
Tämä on tärkeä
ja kaunis kirja. Se voidaan lukea
monella tavalla mutta
aina se koskettaa. Heidi Köngäs kirjoittaa kauniisti, ihmisiä arvostaen
mutta kiinteästi osana
yhteiskunnallista todellisuutta.
Hän on aina heikomman ja
kärsivän puolella. Elämän
puolella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti