Sirpa
Kähkönen: ”Muistoruoho”
OTAVA 2019
348 sivua
Kirja on kahdeksas osa Kuopio-sarjaa, jonka kaikki
osat ovat myös itsenäisiä
teoksia. Sarjaan kuuluvat: ”Mustat morsiamet” (1998)
”Rautayöt” (2002), ”Jään ja tulen kevät” (2004), ”Lakanasiivet” (2007),
”Neidonkenkä” (2009), ”Hietakehto (2012), ”Tankkien kesä” (2016) ja ”Muistoruoho” (2019). Yhdessä nämä kirjat antavat hienon
läpileikkauksen Suomalaisen
yhteiskunnan ja tavallisten
ihmisten arjen ja elämän kehityksestä 30-luvulta lähelle
nykypäivää (70-luvun alkuun).
Kerronnan painopiste on tavallisten ihmisten arjessa, heidän suruissaan,
iloissaan ja toiveissaan. Minulle tämä on kirjasarja johon
olen voinut samaistua, niin omalta
kuin sukunikin osalta. Sarja on elämänmakuinen ja arjen
todellisuuden tavoittava.
Seuraavassa on
tuntemuksiani ja kommentteja kirjasta ”Muistoruoho”,
puuttumatta juurikaan sarjan
aiempiin kirjoihin. Ne lukeneet löytävät kyllä mukavia
yhtymäkohtia tähänkin kirjaan.
Ihan heti huomaa
Sirpa Kähköselle tyypillisen kirjoitustyylin. Siinä on lempeyttä ja inhimillistä
lämpöä, vaikka puhuttaisiin
vaikeistakin asioista. Se on tunteisiin vetoavaa ja
sillä tavalla vaikuttavaa. On
upeaa huomata, miten pelkkä
teksti pystyy täyttämään mielen
lämmöllä.
Teksti on muutenkin kaunista ja pehmeää. Kirjan alkuosassa
on Hillan kommentti mummojen
kielestä ja se sopii myös Sirpa Kähkösen kieleen. Lainaan sen
tähän:
”Ei miunkaan äiti”, sanoo
Pikkumummi.
Miu mau se on Pikkumummin
puhetta. Minä rakastan minun mummojen kieltä. Koska se on pehmeää kuin iho
heidän käsivarsiensa sisäpinnalla, vähän rypistynyttä ja vanhaa ja
hyväntuoksuista, taikka se on myös hulmuavaa niin kuin heidän kesäleninkiensä
helmat, ja taikinanlemuista kuin heidän esiliinansa. Mummojen puheet on niin
kuin pieni metsä, jossa on paljon mustikoita ja suopursuja ja karhuja jotka
katsovat pensaiden takaa.”
Toinen asia jonka
huomaa on se, että tässä
kirjassa asioita katsotaan
pääosin naisten silmin.
Tämä on minusta kirjan hienous. koska naisnäkökulma
jää arjen toiminnassa
ja uutisoinnissa usein
jalkoihin. Naisnäkökulma
tulee esille myös useamman
sukupolven kautta, mikä antaa
asioille uutta sisältöä ja
syvyyttä. Mikä parasta, tämän näkökulman
kautta nähdäänmyös kuinka
nuorissa on tulevaisuus. Me
vanhemmat olemme enemmänkin
luutuneet vanhoihin asenteisiin, joita
tietysti ikävät kokemukset usein vahvistavat. Eteenpäin pitäisi
kuitenkin uskaltaa katsoa avoimin
mielin. Helvikin toteaa mökillä
ollessaan ihan oikein:
”Se mikä meni sai mennäkin.
Minä menen tulevia asioita vastaan niin
kauan kuin jalkani kantavat.”
Sillä ei toivo
ole pelkästään nuorissa,
sillä kirjan vanhemmatkin naiset pystyvät Helvin tavoin muuttumaan,
kun heille siihen lopultakin
annetaan mahdollisuus.
Kirjaa lukiessa tulee monta
kertaa mieleen kysymys: mitä onni
on? Mistä se muodostuu ? Ja kyllä kirja myös
näyttää miten arjen pienistä
asioista voi iloita ja olla
onnellinen. Lasten naurusta,
ystävän läheisyydestä, luonnosta, turvallisuudesta, puuhaluista
omassa rauhassa. Onnen edellytyksiä on kaikkialla, usein
emme vain osaa niitä
nähdä. Helvi näkee sen vaatimattomassa mökissään, kaipaamatta enempää hienouksia ja kyllä
minunkin mielessäni läikähti ja
varmaan Pikkumummi Idankin, kun Hilla huutaa
hänen peräänsä:
”Oota!”
Kirjan alkupuolella on kerrassaan kaunis jakso, jossa kerrotaan varttuneempien ihmisten
ihastumisesta ja rakkaudesta.
Kerronnan taustalla soi
Kaarlo Sarkian runo ”Älä elämää pelkää”
niin kauniisti kuin se vain
voi soida. Tärkeä asia on
kerrottu hienosti, koska edelleenkin
varttuneiden välistä syvempää
ystävyyttä vierastetaan ja valitettavan usein juuri
omaisten puolelta. Helvi
uskaltaa, ja voittaa – onnen. Tässä kirjassa
rikotaan monia muitakin
turhia tabuja, niin naisten
kuin miestenkin välisen
rakkauden osalta. Mutta kerrotaan
myös, miten
vaikeaa asioiden ja tunteiden ilmaiseminenkin voi
olla.
Kirjassa on myös
kaksi erittäin tärkeää teemaa, jotka
ilmaistaan ihmisten kokemusten
kautta. Toinen on rauhanasia
tai sodanvastaisuus. Se
tulee esille sodan
kokeneiden ihmisten, heidän pelkojensa
ja painajaistensa kautta ja
laajenee yleismaailmalliseksi
Vietnamin sodan kautta. Toinen
teema on ystävyys. Ystävyyden
avulla ihmiset selviytyvät ja jaksavat eteenpäin. Nämä asiat tuodaan esille ihmisten
kokemuksen ja arjen kautta.
Juuri siten, kuin niiden pitääkin
kuulua ihmisten elämään ja
olemiseen.
Kirjan tarinat
ovat myös selviytymistarinoita. Tarinoita
selviytymisestä sodasta, poliittisesta
sorrosta, evakoitumisesta ja köyhyydestä tai alkoholismista. Näiden tarinoiden
yhteinen piirre on
välittäminen ja ihmisten ymmärtäminen.
Sirpa Kähkönen ymmärtää niin
kaksikertaisen evakkoretken kokeneiden
kaipuuta, kuin sodassa
vammautuneen, juopon
maalarinkin tuskaa ja kaipuuta.
Hän osaa kirjoittaa heistä
ihmisinä, tuntevina ja
ajattelevina henkilöinä, lempeästi
ja syyttelemättä. Välillä tuntuu
kuin pelkästään käteen otettunakin kirja välittäisi lukijaan
inhimillistä lämpöä.
Mutta on kirja
vielä paljon enemmänkin. Se
enemmän sisältyy Hillan
tarinaan ja se
on tulevaisuus. Lainaan tähän
vain yhden kohdan
Hillan pioneerileirin viimeisen aamupalan ajatuksista:
”Mutta ennen sitä on syksy, ja
me on jo sovittu Emmin kanssa, että
mennään mukaan, kun isommat lähtevät torille ja Sokoksen eteen keräämään
lippaisiin rahaa Vietnamin lapsille. Sillä tavalla me ruvetaan meidän isoon työhön, jolla me saadaan sota pois, siihen mennessä kun me ollaan isoja. Toivottavasti
mummotkin vielä elävät silloin, mielessäni näen miten ne kiittävät minua ja Emmiä, jotka ollaan sitten maailmassa kuuluisia aikuisia naisia ja
kaikkien arvostamia rauhan tekijöitä. Ja asetehtailijoille, joiden kuva on seinälehdessä nurkassa, niin kuin
häpeämässä, me annetaan kaikille potkut,
ja ne saavat etsiä uudet työmaat.”
Tulevaisuus kuuluu
muillekin kuin nuorille ja siksi vielä tähän arvion loppuun Idan ja Siirin
asunnon A 21 kommentti:
”He nousivat siivilleen ja lensivät seinän läpi metsiin.
Näistä minä pidän, näistä minä pidän
kiinni.”
Tämä on hieno kirja.
En oikein tiedä miksi tämä
kävi tunteisiin enemmän
kuin aiemmat sarjan kirjat tai
ehkä tähän kasautuivat sitten
myös aiemmin kirjojen
tunnelmat. Mutta tärkeää tässä
oli tietysti tulevaisuus ja sitä on pakko jäädä
odottamaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti