Oscar Wilde: ”Dorian Grayn muotokuva”
WSOY 1991, kolmas painos
245 sivua
Suomentanut Kai Kaila
Englanninkielinen
alkuteos “The Picture of Dorian Gray”, 1891
Kirjasta on neljä suomennosta: Helmi Setälä 1906, Aulis Nopsanen 1947, Kai
Kaila 1963 ja Jaana Kapari-Jatta 2009
Klassikkojen
uudelleen lukemisen vuorossa oli
nyt “Dorian Grayn muotokuva”.
Tällä kertaa huomasin, että kirjan
voi lukea aivan eri
tavalla kuin olen aiemmin tehnyt.
Kirjaa lukiessa kannattaa
muistaa myös Wilde:n oma
elämäntilanne. Vaikka hän olikin aikanaan suosittu aikakautensa seurapiireissä, suhtautui hän
yläluokan ihanteisiin ja elämäntapaan satiirisesti. ”Dorian Grayn muotokuva” ilmestyi
1891 ja sitä syytettiin ilmestymisen aikaan
moraalittomuudesta. Wilde tuomittiin
1895 kahdeksi vuodeksi
pakkotyöhön homoseksuaalisuudesta.
En pidä aivan mahdottomana, että ”Dorian Grayn
muotokuva” olisi vaikuttanut Wilden kohtaloon. Sillä minusta ”Dorian Grayn muotokuva”
on viktoriaanisen ajan yläluokan
elämäntavan, moraalin ja
ihanteiden voimakas kritiikki.
Vuonna 1916 Kansallisteatterissa esitettiin Wilden näytelmä ”Lady Windermeren
viuhka”. V-A Koskenniemi kirjoitti siitä
mm:
”Oscar Wilden ”Lady
Windermeren viuhka” edustaa yhdessä Ida Aalbergin päivänä annetun
Musset-toisinnon kanssa syyskauden
varsinaista kirjallista ohjelmistoa. Se ei ole mikään syvällinen, mutta
taiturimainen ja älykäs kappale. Englantilaisten seura- ja yhteiskuntatapojen
ivallisena peilinä se on Shaw’n huvinäytelmien edeltäjä….
… Tekijänsä erikoisleiman
antavat sille pääasiassa ne paradoksit, joita on kylvetty sinne tänne
vuorosanoihin. Jos ajattelemme niitä lausutuiksi ennakkoluuloisen
englantilaisen ylimystön keskuudessa ja edessä pari vuosikymmentä sitten,
ymmärrämme parhaiten niiden
rohkeuden ja satiirisen kärjen.”
Kaiken saman satiirin
ja rohkeuden voi
löytää ”Dorian Grayn muotokuvasta”.
Kirjan alussa Dorian Gray
on nuori, viaton ja kaikkien
pitämä, kreikkalaisen kaunis nuorukainen. Niin kaunis, että hänestä
maalataan muotokuva. Maalaamisen
yhteydessä Dorian tutustuu lordi Henryyn, jonka ajatusmaailmaan hän ihastuu. Lordi Henry
on taitava keskustelija,
joka saa
ihmiset helposti puolelleen. Hänen näkemyksensä
ovat kuitenkin kyynisiä, itsekkäitä ja
toisia halventavia. Lordi
Henrystä tuleekin Dorian Grayn opas
viktoriaanisen yläluokan
paheisiin.
Dorian Grayn
muotokuvaa lukiessa tuli
väkisinkin mieleen Helsingin
Sanomissa 1.9.2019 ollut selvitys Suomen
superrikaiden ajatusmaailmasta. Itsekästä
ja omahyväistähän se näyttää olevan.
Kirjassa olevan viittauksen
voisi kuvitellaan liittyvän suoraan tähän
selvitykseen:
”Yhteiskunta, etenkin
sivistynyt yhteiskunta, ei koskaan
helposti usko pahaa yksilöistä, jotka ovat sekä rikkaita että miellyttäviä. Se tuntee vaistomaisesti, että
hieno käytös on tärkeämpi kuin moraali. Sen mielestä tahrattominkin
nuhteettomuus on paljon vähemmän
arvoinen kuin tosiasia, että talossa on
hyvä keittiömestari.”
Dorian Grayn synnit
tosin paljastaa hänestä
maalattu muotokuva.
Rikkaiden yritysjohtajien kuvista
tämä ominaisuus ainakin
vielä puuttuu.
Kirjan loppuosassa on
pitkä pätkä historiallista
tietoa siitä, kuinka hallitsijat ovat tuhlanneet kansan
varallisuutta turhamaisuuteen.
Samaan sortuu Dorian
Graykin. Välillä hajusteisiin,
musiikkiin, timantteihin tai
kankaisiin.
Turhamaisuuttahan nämä jaksot edustavat,
vaikka hän itse
tuntuu pitävän näitä jaksoja ”kunniallisina”. Ohessa esimerkki rikkaiden turhamaisuudesta, jonka kritiikkä Wilde:n teksti selvästi
on.
”Kun Aleksanteri VI:n poika
Valentinois’n herttua vieraili Ranskan kuninkaan Ludvig XII:n luona, oli hänen
hevosensa Brantômen mukaan verhoiltu kultalehdillä ja hänen päähineessään
oli kaksi riviä rubiineja, jotka loistivat kirkkaasti. Englannin Kaarle käytti
kannuksia, jotka oli koristettu 421 timantilla….”
Kirjan käännekohta on,
kun Dorian Gray rakastuu nuoreen
näyttelijättäreen Sibyl Vaneen. Ja tyttö rakastuu Dorian
Grayhin. Dorian lupaa mennä
naimisiin Sibylin kanssa ja
kutsuu ystävänsä katsomaan hänen
näyttelemistään. Sibyl, joka yleensä on lahjakas ja mukaansa tempaava näyttelijä,
on niin rakastanut, että pitää
näyttelemistä keinotekoisena aitoon
rakkauteen verrattuna, ja näyttelee
huonosti. Kun Dorian ystävät lähtevät
kesken esityksen pois. Dorian
hylkää Sibylin. Seuraavana
aamuna Dorian katuu,
mutta Sibyl on jo
tehnyt itsemurhan. Tämän
tapauksen jälkeen alkaa
Dorian muotokuva muuttua
ja muutoksillaan taulu kuvaa ja
paljastaa hänen syntejään.
Dorian sortuu entistä
enemmän paheisiin ja viekottelee
mukaansa muita nuoria. Häntä
paheksutaan ja toisaalta
ihaillaan jatkuvasti nuoren
ja viattoman ulkomuotonsa
takia. Kuvan maalannut taiteilija
moittii Doriania tämän
elämäntavasta ja haluaisi
nähdä hänen sieluunsa. Dorian näyttää taiteilijalle muuttuneen
kuvan ja sanoo, että tässä
on hänen sielunsa.
”- Ne ovat sieluni kasvot.
-
Hyvä Jumala, millaista olentoa olen palvonut!
Silmät ovat paholaisen.
-
Jokaisessa meistä on sekä taivasta että
helvettiä, Basil! Dorian huudahti
epätoivoisin elein.
Hallward kääntyi kuvaan päin
ja tuijotti sitä. – Herran tähden, se on siis totta! Tällaiseksi olet tehnyt
elämäsi. Sinähän olet vielä pahempi kuin parjaajasikaan uskovat! Hän vei
kynttilän lähelle kangasta ja tutki sitä. Pinta näytti olevan koskematon,
samanlainen kuin se oli hänen siveltimensä jäljiltä. Rumuus ja iljettävyys
olivat ilmeisesti tulleet sisältäpäin. Jonkin merkillisen sisäisen prosessin avulla
synnin pitaalitauti oli hitaasti jäytämässä kuvaa olemattomiin. Ruumiin
mätäneminen vedessä oli vähemmän kuvottavaa kuin tämä.”
Äkkipikaistuksissaan Dorian
tappaa taiteilijan. Dorian pystyy
pakottamaan entisen ystävänsä
hävittämään ruumiin, mutta
muotokuvaan tule verinen
läikkä.
Dorianin kaksoiselämä
jatkuu, mutta samalla
hän tuntee pelkoa paljastumisesta ja etsii unohdusta mm. ooppiumluolista:
””Sielun parantaminen aistien
ja aistien tervehdyttäminen sielun avulla!” Nuo sanat soivat Dorianin korvissa.
Hänen sielunsa oli kuolemansairas. Oliko siis mahdollista, että aistit
kykenisivät sen parantamaan? Viatonta verta oli vuodatettu. Mikä voisi korvata
sen? Ei, sitä oli mahdotonta hyvittää.
Anteeksiantoa ei voinut toivoa, mutta
vielä oli jäljellä unohdus. Hän päätti
unohtaa, karkottaa asian mielestään, murskata sen samalla tavoin kuin
ihminen polki kuoliaaksi käärmeen, joka oli häntä purrut.”
Kun Sibylin veli,
joka on yrittänyt murhata Dorianin kuolee, Dorian
tuntee vapautuvansa. Hän uskottelee itselleen
tehneensä parannuksen, mutta
kun muotokuva muuttuu
edelleen huonompaan suuntaan,
huomaa Dorian vaan
teeskennelleensä. Hän päättää
tuhota taulun. Kirjan viimeiset
lauseet kruunaavat sitten kirjan ja tekevät siitä
lopullisesti lukemisen arvoisen
klassikon. Ne saatte lukea
ihan itse.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti