Laura
Laakso: ”Mrs. Milkyway”
Aviador Kustannus 2019
169 sivua. Lisäksi literary
cheklist 7 sivua + Lentoemäntäfantasioiden
luonteesta ja titaanin hauraudesta kylmänä 1 sivu
Olin onnekas ja
pääsin kuuntelemaan, kun
Laura Laakso luki kirjaansa
syksyn Runokuussa Lavaklubilla. Esitys
oli vaikuttavan
intensiivinen ja Laakso oli
pukeutunut, kuten pitääkin, Mrs.
Milkywayksi. Pakkohan kirjakin oli
sitten hankkia.
Kirja oli ihan yhtä
myönteinen kokemus kuin
esityskin. Ei sitä voi perinteiseksi
romaaniksi kutsua, mutta niille,
jotka haluavat ajatuksia herättäviä
kokemuksia, kielellistä
ilotulitusta ja yllättävyyttä, tämä
on ihan oikea
kirja.
Autofiktio
mainitaan kirjassa useampaankin
kertaan. Siihen ryhmään kirja
pitääkin luokitella. Mutta tuota ryhmää
kirja edustaa mukavan
poikkeavalla ja kokeellisella
tavalla. Se on
autofiktio, kiinnostava
romaani ja tavallaan myös
kirjoittamisen opas.
Nostaisin esille vielä
yhden ominaisuuden eli
sen, kuinka kirja on
myös opas tekstianalyysiin.
Muistan kuinka minulle
avautui uusi maailma
käytyäni tekstianalyysi-kurssin. Kun oppien
perusteella luin ensimmäisiä onnettomuusraportteja
(työtehtäviä), ne avautuivat aivan
uudella tavalla. Raportti saattoi
pyrkiä tiettyyn päämäärään,
mutta käytetyt sanat
ja niiden painotukset
kertoivatkin aivan toista. Kirjassahan kertoja
yrittää kirjoitusten ja
muun materiaalin perusteella
päästä selville Mrs. Milkywaysta.
Kirjassa on tavallaan
kolme kertojaa. Tyttö nimeltä
Pan, joka oikeastaan liittyy
Mars. Milkyway:n hahmoon, lentoemäntä
Mrs. Milkyway ja kertoja,
joka on kirjailija,
kirjallisuudentutkija ja kirjallisuuden opettaja. Hahmojen kautta
luodaan tarina, joka on
oikeastaan vain runko
tärkeämmille asioille, eli
pohdinnalle kirjoittamisesta ja
kirjoitetun tulkinnasta.
Tämä runko toimii
hyvin ja kirja
on kiinnostava ja kielellisen
ilottelun takia herkullista
luettavaa. Lainaan tuosta kielellisestä
ilottelusta tähän yhden
kohdan:
”…Hiljaisuuden vallitessa olin
juuri tarttumassa lehtileikekasassa seuraavana odottavaan onnettomuusuutiseen,
kun jäin pohtimaan miten mahdottoman
epäoikeudenmukaista mahdollinen oli.
Oliko kaikki lentoemäntänaiselle
mahdollista vain koska hän, noh, näytti siltä? Oliko ihan kaikki, siis vaikkajamikä,
hänelle mahdollista vain koska hän oli tissi
ja hymyili siinä määrin tissis esti
että häntä ei osattu epäillä
missään eikä mistään? Ja että
oliko hän jo ammattinsa puolesta paitsi
juuri ja juuri tukahdutettujen halujen huoliteltu etäinen kohde, myös seurakuntasisarten ja sisarhentovalkoisten ohella jonkinlainen luotettavuuden perikuva,
joka jos joku edusti tällä planeetalla puhtaimmillaan vähiten
epäilyksenalaista, vähiten arvaamatonta ja vähiten vilpintekijää, niinkö? Toisaalta taas arvelin
mahdottomuuden seuranneen
tissi ä juuri
noista samoista syistä, sillä
eittämättä hänen kaunis, vaalea ja alati tissi
nen objektiutensa sulki
hänen ulottumattomiinsa monta
mahdollista maailmaa.”
Lainaan loppuun
vielä yhden kohdan
kirjoittamisesta, joka toivottavasti
tuo lohtua kaikille kirjoittamista aloitteleville. Tämän kaikki
jossain vaiheessa kokevat:
”Pelkäsin niin kovasti, että
jos alkaisin kirjoittaa, en koskaan tavoittaisi sellaista kieltä jota kaipasin,
en sellaisia sanoja jotka ilmaisisivat sen
mitä halusin sanoa, mitä tunsin, koin ja ajattelin. Pelkäsin myös, että jos vaikka pääsisinkin sanojen
kyytiin ja hyvään vauhtiin lauseiden kanssa, kirjoituskoneeni alkaisi ykskaks
sakata, se vain keksisi ruveta suoltamaan käsittämätöntä merkkikieltä enkä enää
osaisikaan nousta Pegasoksen selkään ja lentää.”
Tämä kirja oli miellyttävä
yllätys. Mielikuvituksellinen, yllättävä
ja todellinen. Tämän kirjan
tekstin haluaisin nähdä
näyttämöllä, sillä jo
lukiessa teksti luo oman
intensiivisen tunnelmansa ja sehän
on myös
tie muihin maailmoihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti