Anna
September: ”Oliko murhaaja enkeli ?”
Tammi 1963
127 sivua
Teos on julkaistu
myös kokoomateoksessa Eeva-Liisa Manner: ”Kävelymusiikkia” (Tammi 2003)
Eeva-Liisa Mannerin
salanimellä Anna September
julkaisema pieni salapoliisiromaani on
ollut vaikeasti tulkittavissa. Kirjassa ”Kävelymusiikkia” sitä
luonnehditaan hilpeän
parodiseksi dekkariksi. Helena Sinervon kirjassa ”Runoilijan talossa” se arvioidaan lähinnä viattoman ja
höhlän maalaistytön leikiksi. Itse
arvioisin kirjaa kokeiluksi,
jossa Manner etsi tämän
kirjallisuustyylin rajoja ja
mahdollisuuksia. Lukiessa tuntuukin siltä, että
kirjan ansiot ovat
muualla kuin sen dekkarimaisissa
piirteissä.
Kirjallisuusalan kannalta on hauskaa, että kirja on mitä
ajankohtaisin. Kirjassa tapahtuvan murhan
keskuspaikkana on Kustannusosakeyhtiö Kirjavirta Oy, joka on taas taloudellisissa vaikeuksissa.
Kuvaavaa on, että saamamiesten edustajan ovat
katsoneet paperivaraston arvokkaammiksi
kuin varastossa olevat kirjat. Näinhän on nykyisinkin, myymättä jääneet
kirjat viedään helposti tuhottaviksi.
Kirja kuvaa hienosti
myös kustannusosakeyhtiön henkilöstörakennetta ja henkilöiden luonteenpiirteitä. Pitkälti samalla tavoin
organisaatio nykyisinkin rakentuu, vaikka
henkilöstömäärä on kasvanut ja
tehtävänimikkeet muuttuneet. Juuri tämä
on kirjan vahvuus. Henkilöiden tyypit ja
heidän toimintansa ja sieltä löytyy
myös kirjan parodinen osuus.
Tai tietysti
myös ihmisistä. Heistä löytyy
kyllä paljon muutakin,
kuten todetaan Anna Septemberin tilityksessä
kirjan lopussa miehelleen
Otolle. Ehkä siinä on myös
kirjan henkilökuvauksen olennainen sisältö:
”- Et. Sinä et tahdo kuulla
sitä. Mutta sinä itse sen aiheutit. Jos olisi edes vähän rakkautta… Rakkaus on
ainoa vastaus kärsimykseen. Ilman rakkautta maailma on pelkkää kärsimystä ja kuolemaa. Kuolemaa ja menestystä – Loude;
kuolemaa ja kevytmielisyyttä – Hell; kuolemaa ja epätoivoa – Tomba; kuolemaa ja
turhamaisuutta ja ikävyyttä – sinä. Kaikki te olette tyhjiä sisältä.”
Ei tämä ole
dekkari tai edes sen
parodia, vaikka Anna September
sellaisen sanookin kirjoittavansa, mutta
korjaa myöhemmin tekevänsä
siitä kuitenkin vakavan. Enemmänkin
tämä on kuvaus
kärjistetyistä
ihmistyypeistä kirjallisessa yhteisössä,
mutta jäänyt siinäkin
hiukan kesken.
Kirja on kuitenkin
mielenkiintoinen osa Eeva-Liisa Mannerin kirjallista
tuotantoa. Osa hänen
kehitystään kirjailijana ja
luultavasti kokeilu siitä, mitä
mahdollisuuksia tämä kirjallisuuslaji tarjoaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti