Raija
Siekkinen: ”Kalliisti ostetut päivät”
OTAVA 2003
159 sivua
Raija Siekkisestä ilmestyi tänä vuonna hänen sisarensa, Ritva Hellstenin, kirjoittama elämänkerta ”Raija”. Otin sen
seuraavaksi lukulistalle, mutta ennen sitä halusin
lukea vielä viimeisen hänen
elinaikanaan ilmestyneen
novellikokoelman ”Kalliisti ostetut päivät”, ihan senkin takia, että
nimeä voi pitää tavallaan enteellisenä.
Raija Siekkinen on
novellistina vertaansa vailla.
Hän osaa ilmavan kevyesti kirjoittaa raskaistakin aiheista ja
silti teksti on vaikuttavaa ja
ajatuksia herättävää. Hän
jotenkin näkee asioiden läpi
ja niiden taakse ja
pakottaa lukijan näkemään asioiden oikean
laidan, omaa näkemystään tuputtamatta. Hän tavallaan havainnoi. Siekkisen kieli
on samalla tavalla kevyttä,
leijailevaa ja nautinnollista lukea.
Siekkisen
novellit ovat myös
ajattomia, silloinkin ne näennäisesti
liittyvät johonkin konkreettiseen tapahtumaan.
Novellit, kuvatessaan
yksittäistä tapahtumaakin, löytävät sen
takaa ne yleisinhimilliset piirteet, halut, pelot ja
toiveet, jotka ovat
pysyviä. Usein Siekkinen
löytää myös virallisten kuvien
ja selitysten takaa ”totuuden”.
Hän osaa tuoda nähtäväksemme maailman, kiiltokuvien takaa.
Tässä kirjassa on
kymmenen hienoa novellia.
Niistä löytyvät kaikki Siekkisen novellien hienot
piirteet. Esimerkiksi novellissa ”Ohjelmoitu kuolema”
kerrotaan erään avioliiton tarina
selässä kasvavan luomen kautta. Lukija kuitenkin
ymmärtää koko ajan
mistä on kyse, ja
novellin jännite säilyy
aivan eri tavalla kuin
jos asioista puhuttaisiin
suoraan. Tarina etenee ikään kuin
parhaassa dekkarissa.
Minusta novellin loppukin
on upea. Yhteen lauseeseen, viimeiseen, kiteytyy
yhteenveto avioliiton vuosista.
”Viimeinen uutinen, jonka
Marika Ilpolle vielä kertoi, oli tieto
siitä että hänet oli hyväksytty
työskentelemään Italiassa: stipendi, puolen vuoden, Marika kertoi. Myöhemmin,
Italiassa, hän muisti Ilpon siteeranneen Hemingwayta: mikään maa ei ole
matkafilmiä kummempi.
Sekään, Marika ajatteli, ei pitänyt
paikkaansa.”
Otin tämän kirjan
luettavasti myös siitä syystä, löytäisinkö siitä viitteitä Raija Siekkisen tulevaan kohtaloon. Kirjan novelli ”Yöllä kello kolme” onkin sellainen. Voisi
jopa sanoa, että se on aidosti
selvänäkijän kertomus tulevasta,
vaikka tulevaisuuteen siinä
ei viitatakkaan. Tätä novellia
lukiessa huomaa myös, kuinka Joel Haahtela
kirjassaan ”Katoamispiste” ja
Raija Siekkinen tässä ja seuraavassa
novellissa ”Talo joka oli”, puhuvat samasta
talosta ja samasta pihapiiristä, jopa samaan hiukan
haikeaan sävyyn. Novelli ”Yöllä kello kolme” lisäsi odotuksia elämänkertaa kohtaan (saan sen käsiini vasta huomenna). Tässä vielä kuolemaa
ennakoiva pätkä novellista:
”Vanhat naiset olivat tällä
kertaa tulleet veneillä, eivät kapeaa hiekkatietä kuten ennen, heitä oli tullut
eri suunnista, he olivat hyrisseet sanatonta, nousevaa ja laskevaa säveltä, ja
veneet oli koverrettu yhdestä puusta ja ne olivat harmaita ja raskaita. Tämän
kaiken hän muisti noustuaan seisomaan ikkunan eteen, puita katselleen, ja
mielessään puhelinluettelon etusetelisivu. Naiset olivat tulossa häntä
hakemaan, ja kun he lähestyivät, hän huomasi että heidän kasvonsa olivat
pergamenttia, eivät lihaa ja verta, ja kun he hymyilivät, kuului rahina.
Heidän mukaansa; yhdeksi heistä; nyt hän
kuuli naisten laulavan: me palaamme takaisin, me palaamme pian; ja vaikka hän
oli niihin sanoihin herännyt, niitä paetakseen, hän kuuli laulun yhä.”
Tämä kirja on
vahvasti elämänkerrallinen. Erityisesti
sen viimeinen novelli ”Hänen elämänsä parhaat vuodet”. Novelli on koskettava, surullinen ja kaunis. Aivan kutenn Raija Siekkisen elämäkin.
Olipa hyvä, kuvaileva ja kattava analyysi. Luin kirjan itsekin ja tulin lukemaan mitä muut olivat siitä mieltä. Kiva lukea, että sinäkin pidit kirjasta :)
VastaaPoistaKiitos kommentista. Muutaman vuoden ikäerosta huolimatta olen pitänyt Raija Siekkistä aina oman ikäluokkani kirjailijana ja jollakin tavalla samaistunut hänen ajatusmaailmaansa. Hän on ollut suosikkini koko kirjallisen tuotantonsa ajan.
Poista