Ritva
Hellsten: ”Raija”
Aviador 2020
265 sivua
Tämä kirja on
kertomus 2004 kuolleesta lahjakkaasta
kirjailijasta Raija Siekkisestä. Vaikka
kirja on kertomus hänen
elämästään, tärkeämpää on, että
kirja lähestyy häntä ja hänen
kokemuksiaan tunteiden tasolla. Tämä lähestymistapa koskettaa lukijan sisintä ja sitä enemmän mitä
paremmin on tutustunut Raijan
elämään ja hänen teoksiinsa.
Harvoin olen lukenut ja kokenut mitään teosta, joka olisi
käynyt tunteisiini samalla tavalla
kuin tämä kirja.
Vaikka kirja on
otsikoitu maaliskuusta 2003 helmikuuhun 2004, niin koko Raijan
elämänjaksosta se kertoo muistojen ja
takaumien kautta. Olennaista eivät
niinkään ole itse
tapahtumat, vaan se miten
ne mielessä ja
elämässä vaikuttavat. Kaikki olennaiset
tapahtumat surut, erot, rakkaudet,
taloudelliset huolet kyllä tuodaan esille,
mutta nimenomaan niin kuinka ne mieleen
ja myös luovuuteen vaikuttavat. Tämä on ilmiselvästi tämän
kirjan hienous. Lukiessa tuntuu välillä kuin eläisi Raijan kohtaloiden
mukana.
Lapsuus ja nuoruusjaksot
on kirjassa kuvattu aidon rehellisesti, liikoja
kaunistelematta, mutta se sisältää myös
taiteilijaksi kasvamisen kannalta olennaisia hetkiä. Pidin erityisesti pätkästä, jossa Raija oivaltaa miten tarinoita voi synnyttää sanojen avulla. Lainaan sen
tähän:
” Oivallan, että tarinoita voi
keksiä mistä asiasta tahansa, vaikka nuppineulan nupista. Vessanpöntöllä
istuessani katson lavuaarin alle kuivumaan levitettyä lattiariepua joka on
joskus ollut isän paita, ja ajattelen, että silläkin on tarina jonka voisi
kertoa. Kaikella on.
Ja tajuan, että sanat, jotka ovat kuin polku
jota voi seurata kiveltä kivelle hypellen, voivat olla myös sellaisia kiviä
joita itse asettelen peräkkäin niin kuin haluan: rakennan oman polkuni sinne
minne mieleni tekee.”
Useassa kirjan kohdassa
kuvataan miten Raija näkee ja kokee maailmaa ja luonnonilmiöitä, kauneutta ja
läheisyyttä. Ja sitä mistä turvallisuuden tunne
tulee ja miten
tärkeää se kaikki
on luovuudelle. Taiteilija
aistii asioita usein paljon herkemmin
kuin ihminen, joka on tiukemmin kiinni arjen
rutiineissa. Epävarmuus syntyy usein
pikkuasioista ja tuhoaa
luovuuden. Pettymysten ja pettämisten
suhteen kirjassa esitetään
kysymys, joka on mitä
ajankohtaisin herkkien ihmisten
kohdalla:
” Hän heräsi, nousi istumaan, katsoi vieressä
nukkuvaa miestä. Eikö haavojen paranemiseen ollut muuta tietä kuin kovettua,
muuttua muovin kaltaiseksi?”
Raija Siekkinen oli
yksi palkituimpia kirjailijoitamme. Kirja
kuitenkin näyttää kuinka heikosti palkinnot
pystyvät turvaamaan ihmisarvoisen
tai taiteilijanarvoisen elämän.
Raijan elämä oli
jatkuvaa kamppailua toimeentulon
kanssa, sillä hyvä kirjallisuus
on vain muutamissa tapauksissa tarpeeksi myyvää. Tärkeää se on kuitenkin
aina. Minusta kirja antaa
hyvän kuvan siitä,
millaisia uhrauksia taiteilija
joutuu tekemään. Joskus
jopa niin, että panoksena
on oma elämä.
Kirjoittaminen on kirjailijalle
tilanne, jossa luodaan uutta, sellaista joka
vain hänelle on näkyvissä
mutta myös hetki, jossa
puretaan omia kokemuksia
ja vapaudutaan niistä. Tästä vapautumisesta on
kirjassa useitakin esimerkkejä.
Tässä yksi niistä:
”Hänen maisemansa häiriö oli
kesämökki meren rannalla: paikka joka pelkällä olemassaolollaan muistutti
pahasta, joka hänelle siellä oli tehty. Sen hävittämistä hän oli kuvitellut
valveilla ja unissaan. Nyt hän tiesimiten tekisi sen. Kirjoittaisi sen pois
itsestään ja elämästään, tuhoaisi tarinassa paikan jossa hänen elämänsä oli
ollut lähellä tuhoutua.”
Ennen tätä kirjaa
luin uudelleen Raija Siekkisen viimeiseksi jääneen novellikokoelman ”Kalliisti ostetut päivät”.
Se kannattaa lukea ennen ”Raija” kirjaa,
sillä jollakin tavalla ne
tukevat toisiaan ja antavat vielä
syvyyttä tälle kirjalle. Tiedän
kyllä, ettei kukaan
voi täysin päästä sisälle toisen
ihmisen ajatuksiin, mutta kun
vertaa noita kahta
kirjaa niin tuntuu, että ”Raijaa” lukiessa
pääsee uskomattoman lähelle Raija Siekkistä, jopa niin
lähelle, että sattuu. Koskettava
ja hieno lukukokemus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti