Mila
Teräs: ”Harmaat enkelit”
Karisto 2014
219 sivua
Kirjan kansi Kirsti
Maula (kiitos kannesta ja muusta
ulkoasusta)
Mila Teräksen kirja
”Jäljet” (Karisto 2017), joka
kertoi Helene Schjerfbeckistä, ihastutti
aikanaan kauniin kielensä ja arvostavasti ja
hellästi taiteilijaa kuvaavan
tyylinsä takia. Mila Teräksen
ensimmäinen aikuisten romaani ”Harmaat enkelit”, joka ilmestyi
kolmisen vuotta aikaisemmin, on
samalla tavalla ihmisiä arvostava, heidän tunteensa sisäistävä ja kauniilla, monimuotoisella kielellä
kirjoitettu. Kirja on jäänyt aivan
liian vähälle huomiolle,
sillä lukukokemuksena se on
harvinaisen kaunis. Lisäksi se
on edelleenkin ajankohtainen aiheittensa
takia. Lukiessa tuntui siltä, että
se nyt olisi jopa ajankohtaisempi kuin
ilmestyessään. Ajankohtaiseksi
sen tekee vanhusten
kohtelusta ja myös kahden
erilaisen kulttuurin yhteiselosta kertovat aioheet. Toki kirjassa on
muitakin olennaisia teemoja.
Kirjan kansi kertoo
hienosti kirjan rakenteesta, sillä
kannen kolmen naishahmon kautta
tarina kerrotaan. Teresan ja hänen isoäitinsä Helvin tarina kerrotaan
heiden omien kokemustensa ja muistojensa kautta. Teresan tyttären, Selman tarina etenee lähinnä Teresan kertomusten
kautta.
Teresa on naimisissa turkkilaisen miehen kanssa ja asuu Turkissa. Hänen suomalainen isoäitinsä on joutunut
vanhusten hoitokotiin huonossa
kunnossa ja Teresa palaa tyttärensä
kanssa vanhaan kotiinsa Suomeen hoitamaan isoäitiään. Tästä alkaa tarina, jossa yhdistyvät kolmen eri ikäisen ihmisen
inhimilliset tunteet, muistot ja
kokemukset kauniilla tavalla. Kirja on tarina vanhuudesta,
nuoruudesta ja äidiksi kasvamisesta.
Kirjaa lukiessa ei
voi olla huomaamatta, että vaikka isoäidin hoito
laitoksessa tuntuu olevan
teknisesti kunnossa, niin siellä kuitenkin hoidetaan
vain ruumista ei sydäntä. Vanhukset ovat
yksinäisiä ja poissa tutusta ympäristöstään. Isoäiti Helvikin voi paremmin,
kun hän saa Teresan tuomaa tuttua kotiruokaa. Ei laitokseen saa
kodinomaista tunnelmaa. Tätä asiaa kirjassa korostetaan usein:
”Kuinka vaikea tällainen
paikka olisi ottaa kodikseen, minä pohdin, kuinka hankala juurtua näihin
huoneisiin, tähän kevyeen lavastukseen, jossa millään esineellä ei ole tarkoitusta,
ei henkilökohtaista, omaan elämään liittyvää tarinaa.
Hatarasti viritetyn
kodinomaisuuden särkee paikan haju. Vaikka nenä tottuu siihen jo muutaman
minuutin jälkeen, lemu saa vilkuilemaan kelloa, liikehtimään levottomasti.”
Tarina vanhuudesta ja kuoleman lähestymisestä on kirjoitettu äärettömän kauniisti
ja vanhuksia ja ihmisiä
kunnioittaen. Vanhustenhoidon puutteista
voisi kirjoittaa monella tavalla
ja epäkohtia korostaen, mutta
uskoisin, että kirjassa käytetty
tapa, jossa asioita lähestytään
sydämen kautta, on kaikkein parhain
ja vaikuttavin.
Isoäidin lailla monet
ovat hyvin laihoja, he ovat hauraita
kuin himmelit. Silti kaunis on yllättäen ensimmäinen sana, joka mieleeni
nousee, kun katselen heitä. Vanhukset ovat kauniita oudolla, mutta
puhuttelevalla tavalla niin kuin jonkin tuntemattoman maan kansalaiset. Kaikkia
ei ikä eikä edes tämä paikka ole saanut kumaraan.”
Isoäiti Helvi palaa
muistoissaan omaan nuoruuteensa. Se tuo
mukaan kauniin haikeat ja myös surulliset muistot sota-ajasta. Ne tuovat myös kolmen
sukupolven tarinaan pitkän
linjan ja vieläkin vaikuttavat perinteet. Sillä kirja kertoo myös
peloista ja tuntuu kuin noilla peloilla olisi pitkät juuret, joiden kautta ne
pääsevät siirtymään sukupolvelta toiselle. Helvin kohdalta pelot liittyvät
sodan aikaisiin kuolemiin ja sodasta selvinneen miehen väkivaltaiseen käyttäytymiseen. Juuri väkivallan
pelolla on taipumus siirtyä
sukupolvelta toiselle. Väkivaltaa enemmän kirjassa puhutaan kuitenkin rakkaudesta ja se onkin ainoa keino pelkoa vastaan.
Kirjan yhtenä, taustalla olevana, teemana on myös
kahden kulttuurin ja uskonnon
kohtaaminen. Teresa on naimisissa turkkilaisen miehen
kanssa. Kirja kuvaa kuinka tämä
onnistuu ja kuinka
rikastuttavaa se on. Pitää vain olla
avoin, vastaanottavainen ja ymmärtää muiden kokemusmaailmaa. Sydän ja
ymmärrys ovat tässäkin avainasemassa.
Teresan ja varmaan monen
muunkin äidin ongelmana ensimmäisen
lapsen jälkeen on
epävarmuus. Olenko riittävän hyvä
äiti, kun tarjoan lapselle äidinmaidonvastiketta ja valmisruokia. Kun olen aina
väsynyt ja vihainen. Minusta
kirjan lopun Selman lause
on hieno lohdutus näille
äideille:
” – Kaikilla maailman lapsilla
on kivat äidit ja varsinkin minulla, Selma sanoo ja osoittaa kuvaa: - Tuo on aurinko,
joka kuvasta katsoo. Sillä on hymyilevät kasvot. Rannassa on sinistä, lämmintä
vettä. Pilvet tanssivat. Niin kaikki riemuitsevat päivän alkamista! Äiti, tästä
kuvasta minä näen kesän. Näetkö sinä? Äiti, tämä kuva on sinun kirjanmerkkisi.
Äiti, tämän kuvan sinä saat minulta lahjaksi.”
Tämä on uskomattoman
koskettava, haikea ja kaunis kirja, vaikka se käsitteleekin myös
vaikeita ja surullisia asioita, kuolemaa ja erityisesti pelkoa, mutta vielä
enemmän rakkautta. Sen kieli on kaunista ja tuntuu henkivän inhimillistä lämpöä.
Osa lauseista jää soimaan mieleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti