Kalevala
Otavan äänikirja 2009
13 cd-levyä, 14 tuntia
Lukijana Antti Virmavirta
Yhdentoista tunnin automatka oli juuri sopiva Kalevalan kuunteluun. Kolme levyä jäi vielä kotiinkin kuunneltaviksi. Äänikirjana Kalevala oli myönteinen kokemus, vaikka se näin luettuna muuttuikin kirjoitettua ”keveämmäksi” ja ehkäpä jopa enemmän seikkailukertomukseksi, kuin kansalliseepokseksi. Levykotelossa tosin kerrotaan: ”Kalevalan tarinat tulevat äänikirjan myötä nykyihmisen ulottuville jälleen alkuperäisessä, tarttuvassa muodossaan: ääneen kerrottuna ja kuunneltavana.” Ei se aivan niinkään ole, sillä kansanrunojen vaikuttavuus perustuu, niin tekstiin, kuin esitystilanteeseenkin ja esitystapaan. Lukijana Antti Virmavirta selviytyy hyvin, vaikka alussa olisin toivonut hiukan enemmän eläytymistä. Onneksi sitä tulee lisää kirjan edetessä ja loppu on jo hienoa kuunneltavaa.
En seuraavassa arvio Kalevalaa kokonaisuutena, tai palaa tuttuihin tarinoihin. Nostan esille vain vaikutelmia äänikirjasta ja miten ne poikkeavat siitä, miten olen kirjan sitä lukiessani kokenut.
Lukiessa Kalevalaa tulee harvoin koettua niin yhtenäisenä kokonaisuutena kuin kuunneltuna, joten vaikutelma on hiukan erilainen. Lemminkäisen rooli kasvaa kuunneltaessa, vaikka varsinaisina suurmiehinä säilyvätkin Väinämöinen ja Ilmarinen. Lemminkäinenhän ei varsinainen sankari olekaan vaan enemmänkin tuittupää ja naistennaurattaja.
En kirjaa lukiessa ollut huomannut runojen hyvin opettavaa sisältöäkään. Muutamien runojen lopussa tosin on koottuna sen tarjoama opetus. Kiinnostava osuus on mm. pitkä pätkä opetuksia miehelään menevälle morsiamelle (Ilmarisen morsiamelle). Ne kuvastavat selkeästi aikakauden henkeä. Morsianta opastetaan useassa runossa nöyryyteen, ripeyteen ja jopa alistumiseen. Sulhasen opastus jää hiukan niukemmaksi, mutta tärkeimmät; hellyys, auttaminen ja vaimon puolustaminen tulevat hienosti esille. Ne kannattaisi monistaa ohjeeksi nykyisillekin aviomiehille.
Kullervo-runon lopussa on myös selvä kasvatuksellinen ohje. Lainaan sen tähän kokonaan:
”Elkötte, etinen kansa,
lasta kaltoin kasvatelko
luona tuhman tuuittajan,
vierahan väsyttelijän!
Lapsi kaltoin kasvattama,
poika tuhmin tuuittaja
ei tule älyämähän,
miehen mieltä ottamahan,
vaikka vanhaksi eläisi,
varreltansa vahvistuisi.”
Suomalaisten kiinteä luontoyhteys tulee kuunneltaessakin vahvasti esille. Erilaiset jumalolennot (isännät ja emännät, neidot ja immet) kuuluvat osaksi luontoa ja luonnonilmiöitä. On metsän isäntiä, metsän emäntiä ja vastaavia, niin vedessä kuin ilmassakin. Metsäänkään ei mennä kertomatta sitä metsän isännälle ja emännälle. Jos jotain on pakko tehdä, kerrotaan ettei haluta tehdä pahaa, vaan olosuhteet pakottavat. Kaikille näille on loitsuja tai lepyttelyrunoja.
Minusta kirjan upeinta antia ovatkin loihtuluvut eli loitsut. Niitä on Kalevalassa 58 kappaletta. Niillä ratkotaan useimmat vastaantulevat pulmat tai järjestetään niitä vastustajalle. Tärkeimpänä pitäisin ja ehkä yleisimmin mainetta saanutta loitsua: ”Verensulku-sanoja”. Mutta loitsuja on kaikilta elämänaloilta mm. pakkasta vastaan, käärmeen poistamiseen, kalanpyyntiin jne. Äänikirjassa nämä loitsut jäävät osin huomaamatta, kun ne ovat yhtenä pötkönä muun tekstin kanssa. Luettuna kirjasta niihin voi aina palata. Verensulku-sanat yritin joskus itsekin opetella, mutta jonnekin ne ovat mielestä unohtuneet, kun loitsu on niin pitkä. Alun sentään muistan, mutta loitsu on 73 riviä pitkä, joten tässä vain alku:
”Piäty, veri, vuotamasta,
hurme, huppelehtamasta,
päälleni päräjämästä,
riuskumasta rinnoilleni!
Veri, seiso kuni seinä
asu, hurme, kuni aita,
kuin miekka meressä seiso,
saraheinä sammalessa,
paasi pellon pientaressa,
kivi koskessa kovassa!
…”
Kalevalan viimeinen, 50. runo on selvä mukaelma Raamatusta ja Marian synnytyksestä. Tosin hienosti kansanomainen mukaelma. Kalevalan Marjatta tulee raskaaksi puolukasta ja synnytyksen aikaan hän ei suinkaan jää vaille ”sijaa majatalosta”, vaan synnytykseen sopivasta saunasta. Puolikuisen ikäisenä Marjatan poika sitten moittii Väinämöistä ja tavallaan julistaa uuden ajan alkavaksi. Väinämöinen poistuu ja lähtiessään sanoo tutun sanansa, joita usein lainataan:
”Annapas ajan kulua,
päivän mennä, toisen tulla,
taas minua tarvitahan,
katsotahan, kaivatahan
uuen sammon saattajaksi,
uuen soiton suorijaksi,
uuen kuun kulettajaksi,
uuen päivän päästäjäksi,
kun ei kuuta, aurinkoa,
eikä ilmaista iloa.”
Onneksi Kalevala ei pääty näihin Väinämöisen katkeriin sanoihin, jossa heijastuu ajatus siitä, että ennen oli kaikki paremmin. ja sitähän noiden riimien toistajat nykyisinkin tarkoittavat. Kalevala päättyy katsoen tulevaisuuteen, jonne kulkemiseen aiemmat teot antavat vankan pohjan:
”Siitäpä nyt tie menevi,
ura uusi urkenevi
laajemmille laulajoille,
runsahammille runoille
nuorisossa nousevassa,
kansassa kasuavassa.”
Kalevala äänikirjana oli myönteinen kokemus. Kun sitä lukee kirjana, ei siitä saa samanlaista kokonaiselämystä kuin kuunneltuna. Kalevalaa pystyy lukemaan vain lyhyinä jaksoina kerrallaan. Koukeroinen, joskin nautinnollinen, kieli tekee lukemisesta raskasta varsinkin, jos ei ole tottunut itäisiin murteisiin. Kuunnellessa se ei häiritse. Kuunnellessa kirjasta tulee ikään kuin kevyempi. Oikeastaan sitä voi tiettyjen runojen kohdalla pitää jännittävänä ja hyvin omaperäisenä seikkailukertomuksena. Minusta tämä Kalevalan versio sopii erityisesti nuorille ja kouluissa se voisi innostaakin lapsia Kalevalan pariin. Itse pidän enemmän kirjasta. Silloin voi aina palata takaisin ja nautiskella kielen soinnista. Suosittelen kyllä kokeilemaan Kalevalan äänikirjaversiota näin levyiltä, tai äänikirjapalveluista.
Blogin alussa olevassa kuvassa ovat minun Kalevalani. Äänikirjakotelon vieressä on taskuKalevala (Wsoy 1984). Se sisältää pelkän runotekstin. Kuvan pohjalla on minusta paras versio Kalevalasta, vaikka siitä on erilaisia juhlapainoksiakin. Se on Otavan julkaisema versio vuodelta 1932. Sen ovat toimittaneet E.N.Setälä, V.Tarkiainen ja Vihtori Laurila. Tekstin lisäksi siinä on Kalevalan ”innoittamien suomalaisten taiteilijoiden huomattavimmat taideteokset 73 jäljennöksenä”. Ehkä parasta on kuitenkin, että kirjassa on Elias Lönnrotin alkulause vuodelta 1849. Lisäksi kirjassa on lohtulukujen (loitsujen) luettelo.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti