Pirkko Saisio: ”Passio”
Siltala 2021
732 sivua
Graafinen suunnittelu Elina.Warsta.solmu.nu
Kirja alkaa 1400-luvun lopun Firezestä ja kulkee Euroopan halki Helsinkiin ja Vienanmeren vankileirille saakka ja päättyy 1970-luvun Helsinkiin. Historiallisuudestaan huolimatta kirja on tärkeä juuri tälle ajalle. Emme pysty ymmärtämään oman aikammekaan ilmiöitä ilman historiallista taustaa.
Kirjaa voi lukea monella tavalla. Sen voi lukea Firenzessä ruhtinatar Vasarille lahjoitetun korun kautta. Massiivinen kultaa ja timantteja sisältävä koru tekee tuon saman matkan muuttaen muotoaan, niin ihmeitätekeväksi ikoniksi kuin kultaisiksi kyynelkoruiksikin. Aivan samalla tavalla kuin ihmiskunnan kokemukset ja tavatkin muuttuvat ja pirstoutuvat ajan ja kehityksen myötä. Koru on kuitenkin vain piristävä mauste tärkeämmälle kirjan sisällölle. Se tärkein on kiteytetty kirjan viimeiseen lauseeseen, kirjelapulle jonka Linda antaa Yrjölle:
”Ihminen, jonka ei koskaan ollut pakko elää toisena, kuolee maailman syvyyttä tuntematta.”
Juuri tätä maailman monimuotoisuutta ja syvyyttä kirja meille tarjoaa. Se tarjoaa Girolamo Savonarola:n kiihkouskovaisuuden ja hänen ”Turhuuden rovionsa”, Katariina Suuren maailman, neuvostoliittolaisen vankileirin elämän, taiteen tekemisen tuskan ja nautinnon, suomalaisen luokkayhteiskunnan elämäntavan 1900-luvun alussa ja paljon muuta.
Kyllä kaikki ne, jotka omaa, usein kiihkomielistä, näkemystään ajoivat, ovat pitäneet omaa ajatusmaailmaansa ainoana oikeana. Ja kirja esittelee hienosti tuon ajanjakson ”oikeita” näkemyksiä. Minusta kirjan nimi ”Passio” tulee juuri tästä. Samalla tavalla me nykyihmisetkin pidämme omaa maailmankatsomustanne oikeana ja tuonkin näkemyksen vinoutuneisuus paljastuu vasta myöhemmin, kun emme ole sitä enää itse näkemässä. Sen vuoksi ymmärtäminen, mihin tämä kirja antaa eväitä, olisi meille tärkeää. Jos emme sitä nykymaailmasta saamamme kuvan perusteella pysty rakentamaan, niin historian kautta se voisi syntyä.
Tässä kirjassa on monia hienoja kohtia. Pitkän aikajanan puitteissa se tarjoaa näköalan muutoksiin ihmisten elämässä ja kulttuurissa. Minusta eri ajanjaksojen kertomukset ovat tyyliltäänkin kuin kuvaamansa ajan tyylin mukaisia. Erityisesti Katariina Suuren ajasta kertova jakso on kuin suoraan venäläisiltä klassikoilta. Taiteilija Haamerista kertova jakso taas kuvaa hienosti taiteen tekemistä ja sen vaikeutta. On nähtävä pinnan taakse, sillä silloin kuva koskettaa myös ymmärtävää teoksen katsojaa.
Tämä on uskomattoman vaikuttava kirja. Uskon, että jokainen lukija kokee sen omalla tavallaan, mutta jokaiselle lukijalle se antaa paljon. Kiitos kirjasta Pirkko Saisio.
Kirjassa oleva koru muuttuu jossain vaiheessa ihmeitätekeväksi ikoniksi, Jekaterina Laulajaksi. Se on yksi hienoimpia tarinoita kirjassa, joten en paljasta siitä sen enempää. Tuon tarinan innoittamana lisäsin kirjan viereen oman ”ikonini”. Se on Maarit Lassilan maalaama (kiitos). Vaikuttava teos jokabsopii ”ikoniksi” näin kirkkokuntaan kuulumattomallekin.
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista