Lassi
Sinkkonen: ”Solveigin laulu”
WSOY 1974 (SSK),
ilmestyi ensimmäisen kerran 1970
248 sivua
Haluan aloittaa tämän kirjan arvioinnin Juha Tapion kappaleen ”Kelpaat kelle vaan”
säkeistöllä:
” Puoltakaan en sun
kivustas voi tietää
Sanat kaikki vailla voimaa ilmaan jää
Mut' joku aamu, mä tiedän sen, sä heräät huomaamaan
Sinä selvisit ja kelpaat kelle vaan” (Juha Tapio)
Sanat kaikki vailla voimaa ilmaan jää
Mut' joku aamu, mä tiedän sen, sä heräät huomaamaan
Sinä selvisit ja kelpaat kelle vaan” (Juha Tapio)
Tämä kirja on raju ja
rujo mutta samaan aikaan myös herkkä ja
kaunis. Toivottoman tuntuinen mutta toivoon ja tulevaisuuteen katsova. Kirjan
viimeiset lauseet antavat
lupauksen tulevaisuudesta,
samaan tapaan kuin tuossa Juha Tapion laulussa:
”Kun mä pääsin palokunnan
kohdalle rupesivat pillit ja sireenit soimaan ja punainen ambulanssi syöksyi
pihasta kadulle. Taas joku oli hengenvaarassa, ehkä teki kuolemaa.
Mutta mä päätin elää.”
Kirja kertoo
Solveigin tarinan syntymästä
koulun päättämiseen saakka ja
se ajoittuu 30-luvulta
viisikymmenluvulle. Kirja kertoo tapahtumista Solveigin silmin.
Solveig on
vähintäänkin epätoivottu lapsi,
jonka tukipilarit ja
turva ovat isovanhemmat, famu ja fafa. Solveigin
perheen arkea ovat työ, työttömyys,
perjantaipullo ja jatkuva riitely.
Solveigin äiti, Saara, käytännössä hylkää
lapsensa heti syntymän
jälkeen. Isä Börje on samaan
aikaan juopottelemassa. Saara on kirjan
pahis, joka vähintäänkin vihaa tytärtään. Saaran katkeruus ja
käyttäytyminen johtuu osittain siitä, että hänellä ei
ole muuta pääomaa
kuin kauneus ja ennen
naimisiinmenoa hänelle luvataan joka
taholta kaikkea hyvää ja
kaunista, mutta mikään
niistä ei toteudu. Tuntuu, kuin
lapsen syntymä sitten
tuhoaisi lopullisesti kaikki
mahdollisuudet. Myöhemmin Solveigin
koulun loputtua ja Börjen
sairastuttua Saara heittää tyttärensä pihalle. Famu
ottaa silloinkin Solveigin
suojiinsa. Saaran käytöksen takia
Solveigista kasvaa yksinäinen tyttö, jolla
on tukena vain isovanhemmat. Tämä yksinäisyys
vaikuttaa Solveigin loppuelämään.
Hänen on vaikea ystävystyä
ja toisaalta hän
vaatii ystäviltään ehdotonta
sitoutumista. Sodan aikana Solveig alkaa
löytää itseään:
”Yks asia kiihdytti mun mieltäni kovasti kaiken rytinän keskellä. Ensimmäisen kerran
mä todella ymmärsin olevani minä. Mä olin joku. Mulla oli silmät,
nenä, jalat, pimppa. Mä olin ihminen, tyttö. Jotenkin se oli hassua.
Aikaisemmin mä en ollut paljonkaan ajatellut itseäni sillä tavalla että mä olisin joku, nimenomaan tietty joku. Se tuntui jännältä ja samalla pelottavalta.”
Solveigin kasvu
naiseuteen sujuu hyvin
vaikka hänellä on apuna vain
famun neuvot. Saaralta ei tule
tukea ja Isän yritykset
neuvoa ovat onnettomia. Famulta Solveig saa tässäkin asiassa parhaat neuvot:
”…
Mutta yhden asian mä sulle
Solveig kulta sanon. Jos sä rakastat jotain miestä oikein kovasti niin ei siinä
mitään pahaa ole vaikka sille antaa. Ei sitä aina tarvi mennä naimisiin mutta
musta se rakkaus on tärkeintä. Ja ei kai sekään syntiä ole vaikka joskus antais
pelkästä ilosta, kunhan vaan pitää järjen päässään eikä sitten kiusaa sillä
asialla itseään ja toista.”
Ensimmäiset
miessuhteet eivät kuitenkaan ole erityisen onnistuneita. Sitten Solveig tapaa Jussin ja
vaikka hän toivookin
suhteelta kaikkea hyvää, ei
hän voi olla ajattelematta
myöskään suhteen loppumista:
”Olis nyt Jussi semmonen
kaveri että sen kanssa vois pitää yhtä vähän kauemminkin kuin vain muutaman
viikon. Sen enempää mä en toivonut enkä uskaltanut ajatella pitemmälle. Mulla
oli ystävien suhteen käynyt vähän huono tuuri. Ehkä nyt kävisi parempi. Tai
edes sellainen tuuri etten mä jäis kovin yksinäiseksi, jos Jussi ottaisi
hatkat. Toivottavasti Jussi jättäis mut sillä tavalla ettei mun tarvitsis
tuntea itseäni kuoreksi joka paiskataan
menemään.”
Jussin kanssa Solveig
löytää lopulta myös rakkauden:
”Ensimmäistä kertaa mä todella käsitin mitä kahden ihmisen
välinen rakkaus on. Ensimmäistä kertaa mä myös vakuutuin siitä, ettei ihmisten
tarvitse muuta kuin luottaa toisiinsa ja rakastaa toisiaan niin kaikki menee hyvin. Ja mikä musta oli parasta: että
me oltiin nuoria Jussin kanssa ja meillä oli vielä kaikki edessä.”
Kirjan lopussa famu kuolee
ja Solveig on taas
uuden alun edessä. Mutta
olennaisinta on tuo toteamus: ”Mutta mä päätin elää.”
Kirja on kertomus Solveigin kasvusta ja
heräämisestä, oman itsensä
tuntemiseen, rakkauteen ja myös
yhteiskunnalliseen
todellisuuteen. Famun
kohtaloa pohtiessaan Solveig
toteaa:
”Famu oli ollut heille
siivooja, työntekijä, orja, höpsähtänyt vanha akka joka teki puoli-ilmaista
siivoustyötä hiki hatussa. Famu oli ollut heille pelkkä luuta, jolla lakaistiin
paskat pihalle. Jakun luuta kuluu ei siihen kiinnitetä suurtakaan huomiota, ei
vielä sittenkään vaikka joku sanoo että kohta luuta katkeaa. Mutta mitä
se kenellekään kuuluu miten luuta jaksaa! Mitä se ihmisiä vaivaisi! Ei
mitenkään.”
Tuntuu, että tämä
Solveigin havainto on meiltä monelta jäänyt
vielä tekemättä. Koskettava
kirja.
Luin juuri kirjan ja Jorma, sinun näkemyksesi kirjasta osuvat nappiin! Kiitos hyvästä kirja-arviosta.
VastaaPoistaMoi. Kiitos kommentista. Olen yrittänyt aina välillä palata kirjoihin jotka ovat aikanaan vaikuttaneet syvästi. Solveigin laulu oli sellainen ja samoin Sinkkosen runot. Tietyt inhimilliset asiat ovat perusteeltaan ajattomia. Iloista mieltä.
VastaaPoista