Siiri
Enoranta: ”Tuhatkuolevan kirous”
WSOY 2019
443 sivua
Kirja sai lasten- ja
nuorten kirjallisuuden Finlandia-palkinnon 2018
Hyvät lasten- ja nuortenkirjat ovat lähes kaikilta osin samanveroisia kuin
ns. aikuisille tarkoitetut kirjat. Yhdeltä osin ne
ovat kuitenkin selvästi parempia,
ja siksi aikuistenkin
pitäisi niitä lukea.
Niissä tunteet ovat aidompia
ja näkyvämmin esillä, ja ne
myös vaikuttavat ja tuntuvat.
Aikuisemmissa kirjoissa mennään
ja toimitaan. Lasten- ja
nuortenkirjoissa koetaan ja
tunnetaan. Siiri Enorannan kirja
”Tuhatkuolevan kirous” on kaikilta
osin parhaiden aikuisille
tarkoitettujen kirjojen veroinen ja parempikin, ja
siten tärkeä ja tarpeellinen kaikenikäisille lukijoille.
Pidän Enorannan
tavasta kirjoittaa. Jo
”Gisellen kuolemassa”, (Siiri
Enoranta: ”Gisellen kuolema”, Robustos 2011), minua
miellytti eräällä tavalla
havainnoiva kirjoitustyyli. Samaan lauseeseen yhdistetään vastakohtia, ja se
tekee kuvauksesta kokonaisen. Heti kirjan
alussa jäin maistelemaan seuraavia
lauseita:
”Kesä oli pitkä ja hidas ja
ihana, ja ihan liian nopea ja surullinen. Aurinko lämmitti ihoni tummemman
ruskeaksi ja ruohon kellertäväksi.”
Jokaisella on
tietysti oma makunsa
mutta minua tällainen teksti
lämmittää.
Scifi- ja fantasiakirjallisuuden haasteena on aina; miten rakennetaan
uskottava toimintaympäristö tapahtumille?
Se joudutaan kuitenkin
tekemään varsin harvoilla siveltimenvedoilla. Siiri Enoranta onnistuu
tässä hyvin. Kuva maailmasta ja
yhteiskunnan toiminnasta täydentyy
vähitellen kokonaiseksi. Kirjan maailman tunnelma muistuttaa
hyvin paljon Emmi
Itärannan kirjojen tunnelmaa. Luulen, että se johtuu juuri
siitä, että tämä kokonaisuus joudutaan
rakentamaan melko ohueksi meidän lukijoiden
kokemusympäristöön, reaalimaailmaan,
verrattuna, ja kokonaiskuvan sisällön
vaatimukset tulevat kirjan
jännitteistä. Kirjoissa jännitys luodaan
vähitellen niin, että kirja
pitää lukijan koko ajan otteessaan. Mieleen muistuvat
nuoruuteni
jännityskuunnelmat radiossa
(Pekka Lipponen, Hyvää iltaa nimeni on
Cox), niiden jaksot päättyivät aina jännittävään kohtaan ja seuraavaa jaksoa
odotettiin kiihkeästi. ”Tuhatkuolevan kirouksessa”
jännityselementtejä nousee esiin
hienosti juonen edetessä, ikään kuin muista kuin juonellisista syistä. Esimerkkinä
tästä on Pau:n
tukan leikkaaminen.
Kirjan tapahtumat
nähdään nuoren tytön Pau:n
silmin. Hän on hiljainen, hiukan
yksinäinen tyttö, jonka elämä
muuttuu, kun hän
kuulee saavansa kirjeen
Magi-akatemiasta:
”Minä oppisin tekemään
taikoja! Lakkaisin olemasta vääräsääri-Pau tai harohammas-Pau, minusta tulisi
taikoja-Pau! Maagi, noita, seikkailija!”
Näin siinä käykin, mutta
pidemmän kaavan mukaan.
Lainasin nuo lauseet
tähän sen takia, että jokaiselle
lapselle ja nuorelle ja hänen itsetunnolleen on tärkeää, että hän
löytää omat erikoiskykynsä ja
pääsee hyödyntämään niitä. Jokaisella meillä
niitä on.
En paljasta juonen
yleisestä sisällöstä enempää, kirjan
takakansi kertoo riittävästi.
Tärkeää on tietenkin se millaisia
mielikuvia kirja tarjoaa. Perustanahan tässäkin
kirjassa on hyvän ja pahan välinen taistelu.
Monesta aikuistenkirjasta
poiketen, ei rajanveto kuitenkaan
ole selvää – niin kuin se ei
ole elämässäkään. Kirjassa nuoriso
kyseenalaistaa jatkuvasti päätöksiä
ja vaatii perusteluja. Erityisesti väkivallan
käyttö kyseenalaistetaan.
Erityisen hieno kohta
kirjassa on, kun
taistelussa vastustajaa ei
tuhota, vaan häneen kohdistetaan Miksi-taika.
”Minä kysyn heiltä miksi
tarpeeksi lujalla äänellä, niin lujalla, että heidän on tosissaan pakko miettiä
vastausta.
”Mitä heille sitten tapahtuu?”
Kenone kysyi.
”He joutuvat perinpohjaisesti
ajattelemaan jokaista tekemäänsä valintaa”, Javok sanoi. Hän oli
suunnilleen kolmenkymmenen, vahva,
pitkä, ehkä aika komea, jos niin vanha mies saattoi olla komea. Tiesin, että
hän oli toisinaan Nubyan mukana kentällä taistelemassa Kärtsäpartioita vastaan.
”He kysyvät itseltään, miksi minä olen tällainen ja miten minusta on tullut
tämä, miksi toimin nii kuin toimin.
Miksi pikilapsia pitää jahdata ja tuhota. Mutta myös miksi olen olemassa, miksi
mitään on olemassa. Mikä maailma on.
Mikä on totta.”
”Useimmille ihmisille se on
liikaa”, Nubya sanoi.”
Miksi-taika tekee
vastustajan toimintakyvyttömäksi kuitenkaan
vahingoittamatta heitä
fyysisesti. Tosin fyysisiä seurauksia
voi tulla myöhemmin asioiden pohtimisen
seurauksena. Tämä taika oli kirjassa niin hieno oivallus, että sen löytäminen jo yksinään riittää täyttämään kirjan tehtävän. Tämäkään taika ei tosin tehoa, jos on sisäistänyt pahuuden aatemaailman. Pahojenkin maailmassa,
kuten reaalimaailmassakin, tällaisia on
vähän, ja valtaosa on vain seuraajia.
Hyvän ja pahan
välisen taistelun lisäksi
kirjassa on kaunis kuvaus
Pau;n seksuaalisesta
heräämisestä, valinnan vaikeudesta ja rohkeudesta antautua tunteiden
vietäväksi ja myös pettymyksestä. Kirjassa ei rajoita seksuaalista suuntautumista,
vaan annetaan tunteiden ratkaista;
”…koska minä näin kaikenlaisia
pariskuntia suutelemassa ja kähmimässä toisiaan porrassyvennyksissä ja puiden
alla ja välillä avoimesti keskellä pihaa – tyttöjä poikien kanssa
mutta myös tyttöjä tyttöjen kanssa ja
poikia poikien kanssa.”
Myös ekologisuus on
teema, joka kulkee kirjan mukana
kaikessa ”hyvän puolen” toiminnassa. Se on
luonnon ja kaiken
elollisen yhteyttä, joka tulee
hienosti esille kun Pau
kuvailee kirjan lopussa Kolomarin taikaa:
”Ei edes tuntunut luontevalta
ajatella, että se oli Kolomarin taika, koska se oli melkein enemmän
ulkopuolella kuin hänen sisällään. Se oli kaikkialla, koska kaikki oli
yhteydessä. Taika ajelehti puissa meidän ympärillämme, ja neulasissa, tuulessa,
jäkälässä, lumessa. Se ei ollut kiinnittynyt pysyvästi minnekään, vaan hengitti hiljaa vierellämme.”
Kirjan lopussa ”hyvä” voittaa ”pahan” mutta
voitto sinällään ei tyydytä Pau:ta. Hän jää miettimään miten olisi
voinut toimia toisin, jotta
kärsimyksiltä puolin ja toisin
olisi vältytty.
”Minä oli katsonut olevani
oikeassa ja että siten minulla oli valta päättää vieraiden ihmisten elämästä,
mutta kuka voisi ikinä ansaita sellaisen vallan? Jokaisella kuolleella
ökyläisellä oli ollut lapsi tai vanhempi, rakastaja tai paras ystävä, joku
jonka puolesta tämä olisi tehnyt mitä tahansa, joku joka kaipaisi ikuisesti.
”Sinä pelastit meidät”, Zas sanoi ja syleili
minua kulkiessaan ohi simalasi toisessa
ja kakkulautanen toisessa kädessä.
En
saanut puserrettua kasvoilleni hymyä. Jos pelastaa murhaamalla, niin
minkälainen pelastus se oikein on? Ja joka yö minä makasin valveilla ja mietin,
mitä olisin voinut tehdä toisin, mutten keksinyt. En keksinyt.”
Ihmisyys ja kaiken elävän luonnon yhteys
on kirjassa vahvasti
esillä. Ei päälle liimattuna, vaan osana elämää ja olemassaoloa. Näin kirja nostaa koko ajan
esille ihmisyyteen, elämään ja luontoon
liittyviä peruskysymyksiä. Vastauksia
on vähemmän mutta tärkeintähän onkin, että kysymykset esitetään.
Kirjan lukemisen
jälkeen pää on täynnä ajatuksia
ja noita kysymyksiä. Ei vielä vastauksia
mutta niidenkin aika tulee
vielä – toivottavasti, sillä vastaukset
ratkaisevat myös ihmiskunnan olemassaolon.
Hieno ja tärkeä kirja lapsille, nuorille ja aikuisille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti