Tommi
Melender: ”Poika joka luki Paavo Haavikkoa”
WSOY 2020
185 sivua
Tämä kirja oli aivan pakko hankkia jo nimenkin takia. Myöhäisteininä nimittäin luin itsekin
Haavikkoa ja kirja ”Puut, kaikki heidän
vihreytensä” (Otava 1966) on kulkenut
mukana siitä saakka. Tunnen kyllä
Melenderin tuotantoa muutenkin, joten
kirja kiinnosti senkin vuoksi.
On onni, että viime aikoina on ilmestynyt lukuisia esseitä tai esseekokoelmia, jotka käsittelevät yhteiskunnan
kehitystä ja maailmamme tulevaisuutta
älykkäästi pohtien eikä pelkästään pamflettimaisesti. Tämän kirjan
lisäksi haluaisin mainita erityisesti Pauliina Haasjoen kirjan ”Himmeä sininen piste” (Poesia 2019). Lisäksi
kirjallisuuteen liittyvistä esseistä tai
kirjoituksista ehdottoman hyvä on Sinikka Vuolan ja Tommi Melenderin yhteisteos
”Maailmojen loput” (WSOY 2018)
Melenderin kirjan ensimmäinen essee ”Toivon tuolla puolen”
on tällä hetkellä ajankohtaisempi kuin
koskaan. Korona-aika loisi edellytyksiä koko maapallon tulevaisuuden
uudenlaiselle pohtimiselle, mutta
päädymmekö edelleenkin Melenderin toteamaan tilanteeseen, jossa:
”Yksikään valtio ei linjaa
politiikkaansa sen mukaan mikä on biosfäärille parasta. Yksikään hallitus ei
aseta tavoitteekseen hitaampaa talouskasvua. Yksikään merkittävä puolue ei ole
valmis vakavasti kyseenalaistamaan koko talouskasvun ideaa.”
Me olemme Suomessa ansaitusti ylpeitä jokamiehenoikeudesta,
joka kasvattaa myös yhteisvastuuta
yhteisistä arvoista ja omaisuudesta. Valitettavasti talouselämässä ja
politiikassakin vallitsee kuitenkin amerikkalaistyylinen omankädenoikeus, joka
ei tätä yhteisvastuuta samalla tavalla tunne.
Lapsillemme tämä tuo
lohduttoman tilanteen. Viimeistään
tämän Melenderin
kirjoittaman kappaleen lasten
näköaloista luulisi herättävän
meidät yhteisvastuuseen maapallomme
puolesta :
”Hän ei ajattele nukkumaan
mennessään, että maailma ei loppunut vielä tänään, vaan että maailman
loppuminen sellaisena kuin olemme sen tunteneet, on taas päivän lähempänä.”
Seuraava essee ”Suuri tuntematon” käsittelee omakohtaisesti ja kiinnostavasti uskonnollisia
kokemuksia ja itse suurta tuntematonta –
kuolemaa. Itse kiinnostuin esseessä
mainitun kirjailija Houellebeqcin
tuotantoon liittyvästä arviosta.
Minun suhtautumiseni Houellebeqc:n tuotantoon on hyvin ristiriitaista ja pääosin kielteistä. Perussyy on siinä, että hänen tekstiään voidaan tulkita hyvin eri
tavalla. Hän kirjoittaa ihmisistä,
maahanmuuttajista ja usein naisista, hyvin vihamielisesti ja halveksivasti ja niin, että
se voi lisätä rasismia. Lisäksi mm. kirjassa ”Alistuminen” päähenkilön kääntyminen
islaminuskoon, muka
moniavioisuuden ja poliittisten hyötyjen
takia, on käytännössä
alistumista ja tämä tulkinta aivan varmasti vahvistaa islaminvastaisuutta.
Tietysti Houellebeqc:lle pitää antaa
vielä mahdollisuus mutta
ei kirjankaan varauksellinen
arvio muuttanut minun näkemyksiäni. Antoi toki
ajattelemisen aihetta.
Esseessä ”Pyhä työ” ravistellaan mukavasti työhön liittyvää
myyttistä arvostusta ja työ-käsitteen rajallista tulkintaa. Samaa teki myös esseessä
mainittu Ossi Nyman, joka kutsui
itseään ”ideologiseksi
työttömäksi”, sillä tarjotun työn sijasta hän halusi keskittyä luovaan,
kirjalliseen työhön, jota ei yleisesti
tulkittu työksi.
Valitettavasti esseeseen on pujahtanut
virhe, kun siinä puhutaan täystyöllisyydestä 70-luvulla. Itse asiassa
70-luvun puolenvälin jälkeen työttömyys
saavutti siihenastisen huippunsa.
Muistan tämän, koska olin silloin
itse hakemassa töitä. Esseen yleissisältöä
tämä ei kuitenkaan heikennä. Siirtää aikajanaa vain hiukan
aikaisemmaksi.
Essee ”Poliittinen historiani” on hienosti tiivistetty
kuvaus yksilön poliittisen ajattelun
kehittymisestä muuttuvassa yhteiskunnassa. Kehitys voi
olla monenlaista kuten
esseessä todetaan mutta
lainaan tähän vain
yhden pätkän, joka antaa
toivoa tulevaisuuteen:
”Mutta ehkä olemme nyt
tilanteessa, jossa ulkopuolisuus on nahjuksen valinta, Voinko katsoa sivusta,
kun sivistyneen ja säädyllisen yhteiskuntajärjestelmän perustukset murenevat
pala palalta, ikään kuin hidastetussa filmissä?”
Essee ”Poika joka luki Paavo Haavikkoa” on erinomainen monessakin
mielessä. Ensinnäkin se on mainio opas
niille, joilla on vaikeuksia
päästä sisälle runouteen. Essen alkuosa on henkilökohtaisista kokemuksista lähtevä
ohje runouden lukemiseen ja tulkitsemiseen. Toisekseen essee on
mainio johdatus Paavo
Haavikon tuotantoon ja
kolmanneksi se on hyvin
koskettava kuvas Marja-Liisa
Vartion kuolemasta ja sen
ilmenemisestä Haavikon
teksteissä. Tämä essee on kyllä
kirjan helmi.
Kirjan loppupuolen
esseet käsittelevät kirjallisuuden klassikoita ja niiden asemaa ja muuttumista, ja myös sitä,
kannattaako tuntea häpeää jos klassikoita ei ole lukenut. Mukana on hieno
Samuel Beckettin esittely. Mielenkiintoisessa
esseessä vihasta ja kirjallisuudesta
pohditaan lähinnä vihaa kirjallisuutta kohtaan, vaikka väittäisin kyseessä olevan
enemmänkin, Baddingin laulun sanoja
lainaten ”vihaava rakkaus, rakastava viha”. Tosi kuitenkin
on, että kirjallisuus koukuttaa, eikä siitä pääse
eroon. Kirjan viimeinen
essee esittelee kaksi
eurooppalaista prosaistia: Maylis de Kerangalin ja Jenny Erpenbeckin.
Molemmat ovat meillä
liian vähän tunnettuja
ja heidän esittelynsä on kulttuuriteko. Onneksi Erpenbeckin ”Mennä,
meni, mennyt” on meilläkin noussut
esille ja ollut myyntilistoissakin
korkealla.
Kirjan yksi tärkeä
anti on
myös laaja lähdeluettelo. Se sisältää useita kymmeniä tärkeitä teoksia.
Hieno kirja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti