Jani Saxell: ”Helsinki underground”
WSOY 2020
587 sivua
Kirjassa on kerrassaan mahtava alku. Jotkut ihmiset, mm.
veteraanipoliitikko Arhinmäki; siirtyvät yllättäen toiseen aikaan. Erään teorian mukaanhan kaikki aika olemassa samanaikaisesti. Sen perusteella joutuminen eri aikaan
olisi hyvinkin mahdollista.
Saxell panee kyllä vielä paremmaksi. Toinen aika, kirjassa
mennyt aika, kuvaakin myös toisenlaista
todellisuutta, kuin mitä historiamme on
todistanut. Minusta nämä alkukuvaukset ovat kerrassaan mahtavia ja myöhemmin menneisyyden hahmot osallistuvat myös vuoden 2047 todellisuuteen. Varsinaisen tarinan ohella kirjassa kerrataan paljon myös
Helsingin historiaa. Nämäkin
kuvaukset ovat tärkeitä ja hienoja ja luovat oikeastaan pohjan
nykyajankin ymmärtämiselle. Ehkä tärkeämpää on kuitenkin entisen
elämäntavan ja nykyisen elämäntavan
vertailu. Nykyinen jää tuossa vertailussa puhtaasti kakkoseksi ja sisällyksettömäksi. Varsinainen kirjaa kuljettava
tarina liittyy vuoden 2047 katoamisiin ja niihin liittyviin rituaalimurhiin, joita Verna Leppä
ja Kilpineidot ryhtyvät selvittämään. Kirjan nimi ”Helsinki underground” tulee
siitä, että kirjan Helsingissä on maanpinnan
lisäksi kaksi maanalaista
tasoa ja niiden mytologiset hahmot tai
kuolleet ihmiset alkavat osallistua maanpäälliseen valtataisteluun.
Enempää en juonesta kerro. Se on
persoonallinen, kiinnostava ja vauhdikas.
Kirjan alussa, eräänlaisena mottona on Arvo Turtiainen hieno
runo Helsingille ”Balladi Hermannin ruususta”. Minusta kirjan motoksi
olisi sopinut paremmin Paleface:n
”Helsinki – Shangri-La”, sillä tietyllä tavalla molemmissa on samanlaista,
väärää kehityssuuntaa arvostelevaa näkemystä.
Kirja ilmestyi ihan sopivaan
aikaan, sillä koronakauden poikkeuslakien perusteella määritellyissä
rajoituksissa ja valvonnassa on paljon samaa, mitä kirjan 2047 vuoden
Helsingissä, siellä tosin kehityksen seurauksena ilman
poikkeuslakeja. Kirja osoittaa
hyvin, miksi on tärkeää ylläpitää perusoikeuksia ja valvoa,
etteivät poikkeustiloja koskevat
määräykset jää pysyviksi. Näin
koronan aikana olen huomannut, että monet ihmiset pitävät perusoikeuksien
rajoittamista, varsin väljin perustein, sallittuna. Onneksi nykyhallitus on
pitänyt perustuslaista vielä kiinni, mutta tuon tyyppinen ajattelutapa on
huolestuttavaa. Kirjassa mm.
erityyppisen valvonnan osalta on jo ajettu perusoikeuksien yli ja se tuntuisi olevan kehityssuunta, joten perusoikeuksen puolustaminen on tärkeää. Tämä oli vain yksi asia
joka Saxellin kirjassa antoi ajattelemisen aihetta.
Dystopiaksihan kirja pitää
luokitella, vaikka välillä
tuntuu, että ainakin joidenkin haluamaan suuntaan maailmaa on ajettu (esim. Jäämerenrata tai Trumpin kolme
presidenttikautta, viimeinen poikkeusluvalla).
Saxell on niin tarkasti ja
laajasti havainnut yhteiskunnan kipupisteitä ja vinoutuneita kehityssuuntia,
että paikoitellen tulevaisuus tuntuu
huomiselta – valitettavasti. Tämä tarkkasilmäisyys on kirjan
ehdoton vahvuus. Se kytkeytyy niin
vahvasti päivänpolitiikkaan ja
todellisuuteen, että kirjaa voidaan
hyvin pitää 2047 kirjoitettuna
raporttina Suomen ja Helsingin tapahtumista
vuoden 2020 jälkeen. Minusta
kirja on paljon todellisempi kuin Huxley:n
”Uljan uusi maailma” tai Orwell:n
”Vuonna 1984” mutta lopputuloksena lähestytään samaa, joten siksi tämä on
minusta dystopia. Helsingin kaupungin nykyjohdon mielestä
tämä saattaa kuitenkin tuntua
futurelta.
Eikä tässä vielä kaikki. Kirja käsittelee laajasti myös paljoa
muutakin. Välillä jopa niin
laajasti, että panee miettimään, kestääkö kirjan pohjana oleva Vernan ja
Kilpineitojen tarina kantamaan tätä laajuutta loppuun saakka. Kyllä
kestää, enkä missään nimessä
valita laajuutta, sillä
varsinaisen tarinan ulkopuolella. on paljon muutakin hyvää ja tarpeellista, mm hienosti kuvattua Helsingin historiaa. Minusta esimerkiksi vuoden 1918
tapahtumat kuvataan hyvin arvostavasti
ja rehellisesti. Luvun 13. ”Yön ja usvan etsintäpartiot” loppuosan ( ja siinä osan ”Kodittomat kotonakulkijat:
Kumousrunoilija Valtteri”) viimeiset
kappaleet ovat rehellisintä 1918
tapahtumien yhteenvetoa mitä olen
lukenut. En lainaa sitä tähän, sillä se on pituudeltaan muutamia kappaleita, mutta lukekaa se.
Kirja on kaiken muun ohella
kunnianosoitus kansanperiteelle ja sille, että maailma voi rakentua
monitasoista todellisuuksista tai ainakaan etteivät yksioikoiset,
viralliset totuudet aina ole niitä lopullisia totuuksia.
Ihminen tekee ihan, ihan mitä
vaan puolustaakseen tuulentupiaan. Sitä, että kaikessa on järkeä ja
ennustettavuutta. Ja ollakseen antamatta periksi kolkolle sateelle, jota ei voi
torjua millään bonusohjelmalla tai vakuutusyhtiön etuasiakaspaketilla.”
Tämä on todella upea,
tärkeä ja runsas kirja ja kerrassaan läkähdyttävää luettavaa ja vielä hymynkareella höystettynä. Saxellin huumori
sopii hienosti kirjaan, vaikka aihe on
mitä vakavin..
Kirja jää
päätarinan osalta kesken
mutta kirjan jälkisanojen mukaan
jatkoa on tulossa. Sitä odottelen
vesi kielellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti