Hae tästä blogista

tiistai 4. elokuuta 2020

Haruki Murakami: "Miehiä ilman naisia"



Haruki Murakami: ”Miehiä ilman naisia”

Tammi 2016 (Keltainen kirjasto)

276 sivua

Japaninkielinen alkuteos ”Onna no inai otokotachi”, 2014

Suomentanut Juha Mylläri

 

”Miehiä ilman naisia” on seitsemän tarinan  kokoelma. Vaikka  viimeisen  tarinan  nimenä  onkin ”Miehet ilman naisia” eivät tarinat suinkaan  tapahdu  ilman  naisia, heillä on jopa varsin  keskeinen  rooli, enemmänkin  on niin, etteivät  miehet aina tunnu ymmärtävän  naisia ja se juuri luo tarinoiden  jännitteen. Naiset ovat kirjassa ottaneet myös uudenlaisen toimijan roolin. Viimeinen, nimitarina on surullinen mutta samalla myös ilkikurisen  humoristinen  kertomus  siitä, mitä naisen menettäminen  miehille  merkitsee. Tarinassa on myös  hieno  kuvaus siitä,  miten  rakkaus  voi alkaa  pienestä arkipäiväisestä  asiasta  ja  sen  muisto  säilyy  koko elämän ajan. Tässä se alkaa  pyyhekumin puolittamisesta. Lainaan  pienen  pätkän tarinasta:

”Minä ja M olimme molemmat 14-vuotiaita, ja minä sain erektion pelkästä länsituulen kosketuksesta. Kun sellaiselle miehenalulle antaa puolet uudesta pyyhekumistaan, seuraa kauheita. Se on kuin panisi tusinan ränsistyneitä latoja trombin kulkureitille.”

En avaa  tätä asiaa enempää. Pyyhekumi on kuitenkin vahvasti esillä tarinassa, joten lukekaa itse.

Murakamin maaginen  maailma  tulee  vahvasti  esille tarinoissa ”Kino”  ja ”Rakastunut Samsa”. Maagisten  tapahtumien  lisäksi  niissä  mennään  syvälle  mielen  maisemiin. ”Rakastuneen Samsan” voi  yhdistää  myös Tsekkoslovakin  miehityksen  tapahtumiin, sillä sen tapahtumapaikkana  on Praha.

Jostain syystä tarina ”Šeherazade” vaikutti mieleeni, vaikka se ei niin  poikkeava  ollutkaan. Tavallaanhan  se  jäi kirjassa kesken, ja ilmeisesti  mieli  halusi kuulla tarinan  lopunkin. Luin tämän tarinan  juuri  ennen  nukkumaanmenoa  ja unihoureessa  huomasin  väsääväni  mielessäni  tarinalle  jatkoa. Se onnistuikin  niin  hyvin, että minun  oli pakko  tarkistaa, ettei tätä loppuosaa  siellä  todellakaan  ole. Tämä  on aina omanlaisensa kokemus  ja  toivottavasti  se toteutuu  myös muiden  lukijoiden  osalta.

Lähes kaikissa  näistä  tarinoista  on miehen  ja  naisen  rooli  tai ainakin  tyypillinen  käyttäytyminen  käännetty nurinpäin.  Naiset  ovat  uskottomia  tai  jättävät  miehet. Miehet  ovat enemmänkin  vain  vastaanottajia ja naiset toimijoita. Arvioin, että  tämä  on tietoinen  ratkaisu Murakamilta. Lukija  joutuu sen  tosiseikan  eteen, tulkitseeko  hän tilantaite samalla  tavalla  kuin  perinteisissäkin  tapauksissa,  vai tuleeko totuttu roolikäsitys tielle. Tältäkin osin kannattaa tutkia itseään  tarinoita lukiessa.

Murakamin  tyylin tunnistaa kyllä näistä lyhyemmistäkin kertomuksista, vaikkakaan ensimmäiset tarinat eivät  jatku samanlaiseen  maagiseen  ulottuvuuteen  kuin  romaanit.  Aihioita siihen  niistä  kuitenkin  voi löytää. Kirjan  viimeiset  tarinat  vievät kuitenkin  taas Murakamin  maagiseen  maailmaan. Saattaa  olla, että  tämä  kirja  voisi  olla  hyvä aloitusteos, jos Murakamia ei  vielä  tunne, sillä  kirjan rakenne  johdattaa rauhallisesti  kohti  tuntematonta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti