Petra
Rautiainen: ”Tuhkaan piirretty maa”
Otava 2020
298 sivua
Monta kertaa ja oikeastaan
hyvinkin usein toivoo, että
ihmisyyden tunteet ja ihmisten
keskinäinen solidaarisuus olisi
niin vahvaa, että se voittaisi vihaan
perustuvan ideologian ja jonkin rodun ylivertaisuuteen perustuvan ajattelutavan. Tämä kirja on tärkeä, koska se
osoittaa miten lähellä tuollainen rotuajattelu
on ollut meidänkin
historiassamme, kuinka hyljeksintä on ulottunut
omaan kansaankin ja miten
helposti ihmiset saadaan
tuollaisen ideologian toteuttajiksi, toteuttamaan
käskyjä niitä kummemmin kyseenalaistamatta. Tämän asian esille
tuominen niin selkeästi kuin se
tässä kirjassa tehdään
on tärkeää, koska tuollaiset ideologiat
ovat nytkin näkyvissä. Jos
tämä kirja ei herätä
niitä kyseenalaistamaan,
niin mikä sitten. Tässä pari lainausta kirjasta:
”Kun tulee uusia vankeja,
tarkastamme taustat ja määrittelemme rodun, erottelemme vankien joukosta
ei-toivotun aineksen, joka eliminoidaan tarpeen vaatiessa, sekä seulomme
tiedustelulle arvokkaat vangit.”
…
”…Joku sanoi, että kuppari on
Varanginvuonolta tai kauempaakin, jäänne kaukaisilta ajoilta, samaa sukua
ainujen ja kongoneekereiden kanssa. Toinen taas tiesi kertoa, että ei se
mistään Varanginvuonolta ollut. Kuulemma Inarin tai Utsjoen saamelaisia tai
sitten Petsamon koltta tai Kuolanniemimaan suomalaisia. Kolmas sanoi naisen
olevan Ruijan kveenejä. Tai ehkä kaikkea niitä, sekasikiö. Alempaa rotua joka
tapauksessa, todettiin.”
Kirjan alussa saksalaisten vankileirille Lappiin tuleva suomalainen sotilasviranomainen ja tulkki
Väinö Remes toimii epäröimättä
näiden periaatteiden mukaan. Hän on omaksunut Akateemisen
Karjala-Seuran näkemykset Suur-Suomen tulevaisuudesta. Onneksi rakastuminen pystyy rikkomaan tämänkin kuoren. Aluksi yksittäisten ihmisten
suhteen ja varmaan aikaa
myöten laajemminkin.
Toinen tärkeä
seikka on siinä, että kirja tuo esille Lapissa olevat saksalaisten ylläpitämät
vankileirit ja vankien epäinhimillisen kohtelun
niissä. Suomalaiset olivat niistä
tietoisia ja myös niissä tehdyistä
rotututkimuksista mutta asiasta
vaiettiin ja sotien jälkeen
asiat haluttiin unohtaa.
Kolmas tärkeä seikka
on saamelaisten kohtelu. Ei
ainoastaan sodan aikana
vaan myös sen
jälkeen. Rotuajattelun
jäänteet jatkuivat
saamelaisiin kohdistuvina vielä sodan
jälkeenkin ja heitä
pyrittiin luokittelemaan
erilaisten mittausten avulla. Kirkon ja
koulutuksen avulla heitä yritettiin
myös suomalaistaa ja erottaa heidät
omasta perinteestään. Lasten ohjaaminen opiskelun ajaksi internaatteihin oli
tässä yksi keino. Samalla kyseenalaistettiin saamelaisten
oikeus maahansa. Monista näistä
asioista ja oikeuksistaan saamelaiset
joutuvat vieläkin kamppailemaan.
Nämä asiat tuodaan
kirjassa hienosti esille. Kirja
jakautuu kahteen osaan. Toinen
osa kertoo vankileirien tilanteesta
sodan loppuvaiheissa ja toinen
Lappiin saapuneen lehtinaisen ja
valokuvaajan, Inkerin, kautta lapin tilanteesta sodan jälkeen
vuosina 1947 – 1950. Yhteisenä tekijänä
näille tarinoille on erityisesti Olavi Heiskanen, joka oli työssä saksalaisten vankileirillä
ja myöhemmin Inkerin
vuokralaisena.
En halua paljastaa
kirjan juonta, sillä edellä
kerrotut asiat yhdistyvät hienoon, jännittävään,
järkyttävään ja koskettavaan
tarinaan. Kirjaa eteenpäin vievät
asiat paljastuvat vähitellen, sillä sodan
jälkeen kaikki kantavat
mukanaan salaisuuksia, joita eivät halua
paljastaa. Vasta kun ihmisten
välille kehittyy luottamus,
niistä uskalletaan kertoa. Kirjan loppu on yllättävä ja
jännitys kehittyy ja tiivistyy
niin, ettei kirjaa malta päästää
käsistään.
Kirja on myös tavallaan ylistyslaulu saamelaisuudelle, sen perinteille
ja Lapin luonnolle. Kirja oikein
pakottaa ajattelemaan ja
vertaamaan eri arvomaailmoja. Väistämättä
huomaa, että nykyisessä elämäntavassamme menetämme
paljon arvokasta. Onko se mitä
saavutamme sen arvoista ?
Tämä on huima kirja. Kauniin, jännittävän ja yllättävän tarinan sisälle on rakennettu
myös kuvaus saksalaisten vankileireistä
Lapissa, suomalaisen rotuajattelun ilmenemisestä ja yleisemminkin
saamelaisten kohtelusta ja heihin
kohdistuneista ”suomalaistamispyrkimyksistä”. Asioista joista ei ole
puhuttu, vaan ne on haluttu
unohtaa. Kaikki nämä
yhdistyvät luontevasti kauniin
koskettavaan tarinaan, ei päälle liimatusti, vaan
olennaisena osana sitä. Tämä on
myös tärkeän ajankohtainen kirja sillä rotuajattelu on taas nostanut päätään
ja saamelaiset joutuvat
edelleen taistelemaan oikeuksistaan.
Kirja paranee koko ajan edetessään ja
pitää tiukasti otteessaan.
Minusta kirjan kaunein kohta on kuitenkin sen loppu, vaikka se ei vielä Lapin sodan osalta pidäkään paikkaansa.
”Enontekiö
Syyskuu 1944
Sota on ohi.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti