Juha Siro: ”Valovuosi”
Avain 2022
254 sivua
Oli hienoa lukea Juha Siron kirja ”Valovuosi” Iain M. Banksin ”Muista Flebasta” kirjan jälkeen. Kirjojen maisema on aivan erilainen, mutta samanlaisten yleisinhimillisten ja elämän kannalta olennaisten kysymysten pariin molemmissa päädytään. Siron kirjassa nousevat esille niin elämän ja kuoleman kysymykset, aika, Jumala, maailmankaikkeuden kokonaisuus, olemassaolo ja rinnakkaistodellisuudet ja oman mielen vaikutukset elämään.
Jo kirjan kansikuva on kerrassaan upea. Siihen on kiteytynyt kirjan olennainen sisältö. Kannen ovat suunnitelleet Juha Siro ja Irina Luoto ja toteutuksesta vastaa Tarja Kettunen.
”Valovuosi” on kokoaan merkittävämpi kirja. Sen tärkein ominaisuus on siinä, että se pakottaa ajattelemaan. Kirjassa on oikeastaan kolme toisiinsa nivoutuvaa kertomustasoa. Ensimmäinen on jatkuvassa pudotuksessa olevan arkkitehdin tarina. Pudotus on henkistä, ei taloudellista. Toinen on uskomattoman hieno ja kaunis rakkaustarina arkkitehdin ja somalilaistaustaisen Saran (Azara) välillä ja kolmas elämäämme ja olemassaoloomme liittyvien teorioiden ja uskomusten pohdinta. Näihin pohdintoihin liittyvät myös oman mielen luomat muistikuvat ja Iso Karhu krouvissa kuullut tarinat. Iso Karhu, korttelikapakka, on kirjassa eräänlainen rinnakkaistodellisuuden avaruuslaiva, jossa kohdataan niin Einstein, Camus kuin entisiä kosmonauttejakin. Ja tietysti myös Sara, joka sitten muuttaa kaiken. Nämä tarinat yhdistyvät elämän ja Ison Karhun krouvin kautta.
Kirja on hienosti kirjoitettu ja sitä kautta pettävän helppolukuinen. Siinä on kuitenkin viittauksia ja tutkimustietoa monilta elämän alueilta. Kirja myös kyseenalaistaa asioita ja parhaassa tapauksessa myös avaa lukijan silmiä. Lainaukset ja viittaukset koskevat monia kulttuurin ja tieteen alueita ja niiden laajuudesta antaa kuvan seuraava lainaus.
”Kun Sara oli lähtenyt äitinsä luo, oma jouluaattoiltani alkaa Solariksen rinnakkaistodellisuudessa elävien ja kuolleiden kloonien kanssa: Juri Gagarin, Aleksei Leonov, Albert Camus, Walt Whitman, Christer Kihlman, Andrei Tarkovski ja Stanislaw Lem, Faye Dunaway, Terrence Malick, Lázló Biró, Henry Rousseau, Marc Chagall, Tadao Andō, Einstein ja kulmikaskasvoinen Il Duce.”
Ehkäpä tärkein henkilö on Stansislaw Lem, jonka ajatukset kirjassa Solaris nousevat esille useassa kohdassa. Yksi kohta olisi voinut kuitenkin tulla vielä esille sillä Lemillä on kirjansa lopussa vielä käsite epätäydellisestä Jumalasta, joka lähinnä vain tarkkailemaa luomiensa olentojen toilailuja. Se olisi sopinut erinomaisesti mormooninaisten vierailun yhteyteen. Tosin ilman sitäkin tuo kohta on hieno. Heidän vierailunsa synnyttääkin ajatuksen kymmenen käskyn korvaamisesta uusilla kolmella käskyllä. Nämä uudet käskyt ovat hienoja ja kuvaus niiden saamasta vastaanotosta vielä hienompi. En pilaa lukunautintoa kertomalla asiasta enempää.
Kirjan kaunein osa on mielestäni arkkitehdin ja Saran rakkaustarina. Sen tärkein piirre on pakottomuus. Tarina saa edetä henkilöiden omilla ehdoilla, kiireettömästi ja toinen toistaan tunnustellen. Jo Saraan tutustuminen johtaa arkkitehdin väkivaltaisen rasismin kokemukseen ja myöhemmin kirjassa on hieno kuvaus ns. selän takana puhumisen vaikutuksista, kun arkkitehti kuulee sattumalta kahvilapöydässä käydyn keskustelun. Tämä selän takana puhuminen voi olla haavoittavampaa kuin avoin huutelu. En kerro rakkaustarinastakaan enempää sillä se on koskettavaa ja lämmittävää lukea.
Pakko kuitenkin nostaa esille punaiset onnensukat. Saran punaiset onnensukat vilahtavat kirjassa muutaman kerran. Kirjan loppupuolella on seuraava kohta:
”Sara kietoo jalkansa lujasti ympärilleni, nauraa ja rutistaa sormilla korvalehtiäni ja painaa huulensa otsalleni, hänen yllään on keltainen kotiasu, jalassa punaiset villasukat, hänen onnensukkansa. Tuskin voisin edes muistaa näin hentomieliseksi haaltunutta yksityiskohtaa, ellei sillä olisi meidän tarinamme lopussa – tai alussa – kuoleman ja elämän kokoinen merkitys.”
Toivottavasti kyse on alusta sillä kirjan lopussa todetaan:
”Rakkautta tehokkaampaa vastamyrkkyä ei kuolemalle löydy.”
”Valovuosi” on hienosti kirjoitettu, koskettava kirja joka kauniin rakkaustarinan ja Ison Karhun krouvin pohdintojen kautta avaa eteemme ihmiskunnan suuria kysymyksiä, elämästä, kuolemasta, Jumalasta ja maailmankaikkeudesta. Tärkeintä on, että kirja pakottaa ajattelemaan ja toivottavasta auttaa myös kyseenalaistamaan omia näkemyksiä ja avaamaan ajattelua uudelle. Kiitos kirjasta.
Vau, mitenkäs tämä teos onkin mennyt kokonaan ohi! Kuulostaa palkitsevalta luettavalta.
VastaaPoista