Riikka
Pelo: ”Kaikki elävä”
Kustannusosakeyhtiö TEOS 2019
613 sivua + liite
#Ragnarrök-ryhmältä pidätyksen yhteydessä löydetyn käsikirjoituksen
lähteet 1 sivu
Rikka Pelon kirja
sisältää neljä tarinaa: Alanin, Auran ja Ellenin sekä yhden tarinan muinaisuudesta. Näillä
tarinoilla on kuitenkin yhteys, joka
meiltä usein jää
huomaamatta, mutta jonka
toivottavasti löydämme tämän
kirjan kautta. Kirja osoittaa, kuinka
hätä ja tunteet ovat samanlaisia,
niin maahanmuuttajan kuin
pakkohoitoa pakenevan tai
huoltajuuden menettäneen ja tytärtään surevan äidinkin osalta. Emme saa
luokitella hätää ihmisen, uskonnon, rodun tai
aseman perusteella. Siksi näiden
tarinoiden liittäminen yhteen
on tärkeää, ja sen takia
haluan aloittaa nämä kommenttini
seuraavalla lainauksella kirjasta:
”Maailmassa on aina vähintään kaksi puolta hyvä
ja paha. Ne täydentävät toisiaan.
Mutta suurin osa maailmasta jää näiden kahden väliin, sellaiseksi, josta
ei voi sanoa onko se hyvän vai pahan ilmentymä. Ja silti meidän pitäisi osata
tehdä oikeat valinnat. Siksi tarvitaan
petoja ja siksi tarvitaan jumalia: siksi annamme tilaa pedoille ja jumalille.”
Kuinka usein teemme
pahaa silloin kun luulemme
tekevämme hyvää tai
ainakin oikein on myös asia, josta
kirja puhuu. Pakolaiskysymyksessä asia
on selvä mutta niin on myös pakohoitoon
otettujen ihmisten kohdalla.
Kirja pääsee uskomattoman hyvin
näiden ihmisten ajatuksiin
ja tunteisiin ja
tuo ne esille. Erityisesti
alkuosassa kirja on
hyvin ahdistava ja
ahdistava juuri sen
takia, että se on niin todellinen. Kirja on myös intensiivinen ja erityisesti lopussa niin kaunis ja traaginen, ettei sitä
tiiliskivimäisyydestään
huolimatta malttaisi laskea kädestään.
Kirjan
loppuosassa on myös koskettava esimerkki
kuinka liian usein tulkitsemme
asioita omien
ennakkoluulojemme mukaan. Tämä tapahtuu Auran yrittäessä
toimittaa Alania sairaalaan,
kun hänen sydämentahdistimensa alkaa olla lopussa. Heidät
tulkitaan heti huumeidenkäyttäjiksi ja Alan lasten hyväksikäyttäjäksi. Samanlaisen kohtelun
saavat päivittäin monet
Auran ja Alanin kaltaiset. Vaikka haluaisimme
hyvää, voivat ennakkoluulot
viedä väärään suuntaan. Monesti ennakkoluuloja vielä
täydentää uskomus ”me tiedämme
parhaiten”. Alaniakin kohdellaan usein
kuin oppimatonta lasta ja pelkästään sen takia, ettei
hän osaa kieltä, eikä häntä ymmärretä. Kun Alanin ajatuksia
seuraa, huomaa miten erilaisia ajatuksia elämästä, uskonnosta ja maailmasta eri uskontoihin ja erilaisiin perinteisiin
kuuluvilla ihmisillä on. Ilman
suvaitsevaisuutta ja laajakatseisuutta ei
yhteisymmärrystä helposti synny. Kuitenkin, kun
mennään riittävän syvälle
perinteisiin ja uskomuksiin, niin yhteinen perusta
sieltä löytyy. Se löytyy Auran
ja Alaninkin maailmoista.
Alanin kautta kirja antaa
hienon kuvan jesidien
perinteistä ja sen tunteminen
rikastaa myös käsitystä
omasta perinteestämme.
Kielellä on kirjassa erittäin suuri
merkitys siinä, että ilman kieltä ihminen syrjäytyy. Kieli on kuitenkin
myös oman identiteetin
perusta, avain perinteisiin. On
kuitenkin olemassa myös
yhteinen rakkauden kieli, jonka
avulla voidaan ymmärtää toisia
ihmisiä rodusta, uskonnosta ja
asemasta riippumatta. Kirjassa
on hieno runollinen pätkä
kielestä ja se kannattaa
lukea ajatuksella. Lainaan
siitä tähän vain
pienen pätkän:
”…
Kieli syntyy meistä.
Tämä on kaiken elävän kieli.
Tässä kielessä ei ole lakia eikä järjestystä.
Tämä on hylätyistä sanoista
syntynyt kieli.
Tämä on hyljeksittyjen ja alistettujen
kieli.
Tämä on tulevan maailman kieli.
Tämä on valituksen kieli ja ilon kieli. Tämä
on kielen loppu, sen ääri.
Tämä kieli on särkynyt.
Tämä kieli on kiveä.
Tämä kieli hengittää.
Tämä on kieli, jolla ei ole nimeä.
…”
Muun ohella kieli
on kirjassa myös rooliasu, jota nuorten
tyttöjen puhetyyli edustaa. Tämä on sitä v...ttu-painotteista kieltä,
jota arjessa jatkuvasti
kuulee. Sen perusteella ei ihmisiä
saisi kuitenkaan aina luokitella, vaan ymmärtää se
osaksi omaa tai ryhmän roolia.
Kirjan
loppupuolella korostuu se, että apua
on myös tarjolla. On
ymmärtäväisiä ihmisiä,
vapaaehtoistyöntekijöitä, paperittomia auttavia
lääkäreitä, vapaaehtoisia
tulkkeja mutta se
ei riitä, kun
olemme rakentaneet tunteettoman, taloutta painottavan
hallinnon ja sitä
kritiikittömästi toteuttavan koneiston.
”Talouden kriisistä vain
oli tullut vallitseva asiantila: alijäämä, budjettivaje, välttämättömät
leikkaukset, kaikkien on osallistuttava, kaikkien on tehtävä uhrauksia. Elämä
ja kuolema. Kustannus ja tulos.”
Jopa tiedottoman Auran
elintoimintojen pysäytystä oltiin asettamassa talouden vaakakuppiin. Alan toteaa
tämän vielä selvemmin samalla kun toteaa, ettei hänellä
ja hänen sanomisillaan ole
mitään merkitystä päätöksiä tehtäessä:
”Silti he pitävät
huolen siitä, etten kuole. En
ainakaan omasta vapaasta tahdostani. Heille
on tärkeää, että en kuole vielä, en nyt kun olen vielä heidän
käsissään. Se kuolenko jossakin muualla,
ei ole heidän asiansa. Heidän vastuunsa loppuu, kunnes he ovat lähettäneet minut valtionsa ja löyhän
liittonsa rajojen sisältä pois. He ovat vastuussa vain siitä, että noudattavat lakia ja määräyksiä. Mistään
muusta he eivät välitä. Mutta jonain
päivänä he tietävät olleensa vastuussa. He ovat vastuussa elämästä ja
kuolemasta.”
Kirja nostaa esille
myös nuorison tuskan ja
huolen tulevaisuudesta. Niiden
seurauksena yhä useampi nuori
vaipuu kooman tapaiseen
tiedottomuuteen. Monet aikuiset
reagoi tähän oireiluun tavalla, johon nuoret usein törmäävät:
”mehän olemme antaneet
teille kaiken mitä te olette
pyytäneet. Tehneet maailman
valmiiksi. Mitä te vielä vaaditte ?” Kirjan tarinassa muinaisuudesta on osa ”Tytär
puhuu”, ja siellä on tavallaan
vastaus tähän:
”Emme ole rikoksentekijöitä.
Kannamme teidän puhumattomien rikostenne
jälkiä itsessämme. Emme ole syypäitä kohtaloomme, emme luonnon
tuhoutumiseen, taivaan romahdukseen, emme nälän ja vihan vuosiin.
Olemme pyhiä lapsia, väärään
vuoteen syntyneitä. Koskemattomia. Emme voi kohtalollemme mitään, vaikka
valitsisimme oikean ja hyvän. Te valitsitte puolestamme. Te veitte
meiltä tulevan maailman. Ajatte meidät pois, jotta te pystyisitte elämään kuten
olette aina eläneet. Meidän poissaolostamme tulee teidän olemassaolonne ehto.
Olemme aina läsnä, silloinkin kun
olemme poissa. Olemme salattu periaatteenne.”
Kirjan loppu on
järkyttävä ja kaunis
mutta siinä on myös
toivoa. Susipäät antavat meille
myös ohjeita eteenpäin. Annammeko niille mahdollisuuden.
Kirja sisältää
valtavasti ajatuksia ja tarinoita
tarinoiden sisällä. Olen
halunnut välttää juonipaljastuksia ja kirjannut
tähän vain ensimmäisen lukukerran
tuottamia ajatuksia ja riipaissut
vain kirjan pintaa. Tämä on tärkeä
kirja. Tämä kirja elää tässä hetkessä ja
tulevassa, mutta ei
ilman historiaa ja
perinteitä. Kirja korostaa myös kaiken
elävän yhteyttä, asiaa, joka ehkä onkin olemassaolon
jatkuvuuden edellytys. Kaikkien jotka pitävät
itseään ennakkoluulottomina
pitäisi lukea tämä
kirja ja varsinkin
niiden, jotka ehkä tietämättäänkin kantavat epäluuloja sisällään. Ja tietysti kaikkien,
jotka pitävät hyvästä kirjallisuudesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti