Päivi
Hintsanen: ”Kyynelpuutarhurin päiväkirja”
Sanat, kuvat, taitto, julkaisija, kustantaja, rapina ja
ihmetys: Päivi Hintsanen 2018
189 sivua + Post scriptum 5 sivua + teosluettelo 2 sivua
www.paivihintsanen.fi/kirjatilaus
Päivi Hintsasen
taiteen näyttely oli Inkoossa HUONEettRUM:n
tilassa Galleria Karaijassa, vanhassa
pappilan kauniissa ja muistoja henkivässä
kivinavetassa. Seinällä olevien teosten ympärille oli Eeva Tarkion ja Johanna Vireahon toimesta
rakennettu kerrassaan hieno, teosten hengen mukainen
”Kyynelpuutarha”. Tila viherkasveineen oli sykähdyttävän kaunis ja
muodosti yhtenäisen kokonaisuuden
teosten kanssa. Teokset ikään kuin
kuuluivat tuohon tilaan ja keskustelivat ympäristönsä
kanssa. Ja siihen kokonaisuuteen kuuluu oikeastaan tämä kirjakin. Kun kirjan lukemisen jälkeen näkee mielessään kuvan
näyttelystä, tuntee itsekin
kuuluvansa osaksi kyynelpuutarhaa. Tämä oli todellinen kokonaistaiteellinen
kokemus.
Kirja toki toimii ilman näyttelyäkin ja myös kirjassa
olevat Päivi Hintsasen teokset luovat
samanlaista tunnelmaa. Minulle näyttely oli kuitenkin unohtumaton kokemus. Kokemus päästä sisälle
taideteokseen.
Kirja on kaunis. Yksi
kauneimpia kirjoja mitä olen nähnyt. Päiväkirjatekstejä täydentävät Päivi Hintsasen työt, jotka syventävät tunnelmaa. Kuvat vaikuttavat suoraan tajuntaan ja
myös kirjan teksti liikkuu enemmänkin mielen, kuin arjen kokemuksen tasolla. Tai
ehkä voisi sanoa niin, että teksti kertoo sen miten mieli
kokee arjen tapahtumat. Kun kirja kertoo
niin taiteen tekemisestä kuin elämästäkin, avautuu tällä tavalla tajunta
maailmalle, rajattomuudelle, tunteille.
Kirja alkaa
taustoittamalla puutarhaa, tilannetta ja
puutarhuria. Kuvaus puutarhasta on selvästi kuvaus elämästä, mielen puutarhan tasolla:
”Ei ole mitenkään tavatonta,
että Kyyneltarha muuttaa muotoaan päivittäin.
Polut liikkuvat ja niiden alkukohdat siirtyvät, puutarhan läpi juoksevan
joen virtaussuunta vaihtuu ja veden väri, ja kirkkaus, ja se kohta jossa puinen
silta kulkee joen ylitse. Silta on erilainen päivästä riippuen: leveä kaiken
nähnyt, jonka kaiteen valkoinen maali lohkeilee kevyinä hiutaleina, tai
sitten yksinkertainen maalaamaton, kapea
ja kaiteeton.
….
Portilta puutarhan lähteelle
astelee joinakin päivinä muutamassa lyhyessä hetkessä, toisina reitti on
useiden ajatusten mittainen. Matka lammelle on usein väsyttävä vaellus umpeen
kasvaneiden polkujen halki, mutta toisinaan kevyt, kun jalat tuskin koskevat leveitä,
hyvin hoidettuja hiekkakäytäviä.”
Voiko elämää ja arkea
tämän kauniimmin ja ymmärtävämmin kuvata. Sillä eivät päivät ole, eivätkä saakaan olla samanlaisia. Elämä on osattava elää elämänmakuisesti, ei kaavamaisesti.
Kirjan alkuosan tarinat ovat tarpeellisia kokonaisuuden ymmärtämisen kannalta ja erityisesti kyynelhedelmien kuvat ja tekstit
ovat kauniita. Kirja
lähtee kuitenkin komeaan lentoon ja nousee uudelle tasolle kyyneltäjien kohdalla. Jo kyyneltäjien kuvat ovat
sykähdyttäviä. Pelkästään kuvina ne tuovat silmien eteen elämän koko kirjon. Ja miten kauniita,
hienoja ja myös elämänmakuisia niiden taustaksi kirjoitetut tarinat ovatkaan. Ja juuri tarinoiden kautta
kyyneltäjien kasvot ovatkin löytyneet ja muotoutuneet.
Kyyneltäjien alkutarinassa kirjoittaja ei aluksi osaa määritellä kyyneltäjiä ja
ihmetteleekin: ”En ymmärrä. Miten voisin piirtää näkemäni, kun en käsitä, mitä näen?”. Kyyneltäjä kyyneltäjältä tarinat kuitenkin
löytyvät, kauniit, surulliset ja arvoitukselliset ja kyyneltäjät saavat kasvonsa. Minulle
tarina Kaiken unohtuneen kyyneltäjästä
oli koskettavin. Se liittyi
toisaalta kirjoittajan äidin dementiaan
ja toisaalta Prahan raitiovaunun ikkunassa
nähtyihin kasvoihin. Lainaan
tähän pienen pätkän kyseisen kohdan
lopusta, jossa kerrotaan
säikeistä, jolla Kaiken unohtuneen
kyyneltäjä on sidoksissa myös
meihin kaikkiin:''
”…Jotkut säikeet pitelevät
uohdusta, joka on purevaa ja kipeää ja repii haavat auki yhä uudelleen,
antamatta parantua tai parantaa, ja jotkut säikeet pitelevät hellää helpottavaa
unohdusta, pumpulinpehmeydellä vuorattua rakastavaa syliä.
Unohdusta,
joka kätkee hyvän riipivällä
rumuudellaan,
ja unohdusta,
joka lohduttaa
sanoinkuvaamattomalla kauneudellaan.
Kun itse katson Kaiken
unohtuneen kyyneltäjää, näen suunnattoman lumoavan hahmon, jonka kauneus syntyy
juuri siitä, että se kantaa sisällään kaiken.”
Vääjäämättömyyden
kyyneltäjän taustalla on tarina
”Hetkien katoavuus”. Tämäkin tarina on kaunis
ja kertoo myös siitä, kuinka
me nykyihmiset pyrimme
tallentamaan asioita ja kokemuksia
kokemisen sijasta.
Kirjoittaja kuvaa luodolla ympäristöään,
kun laitteen akku loppuu:
”Yhtäkkiä olen iloinen siitä,
ettei ole mitään millä tallentaa, koska
nyt vasta oikeasti koen. Kaikki näyt, kaikki hajut ja tuoksut, kaikki
maut, jotka tunkevat suuhuni yhtä aikaa.
Ja sen valtavan kauniin surumielisyyden
näiden ainutlaatuisten minuuttien väliaikaisuudesta. Sen vääjäämättömyyden
tunteen, joka rakentaa hetkestä entistä arvokkaamman ja kaivaa jälkensä syvälle
ihoni alle, josta löydän sen vielä vuosikausien
jälkeen.”
Kirjan puolivälissä
on useita kuvia iloa, surua,
vihaa, onnea, tyhjyyttä, hyvyyttä ja välipitämättömyyttä kuvaavista kyynelhedelmistä. Niihin
liittyy kauniita tarinoita aiheista ja
kuvien tekemisestä ja
pohdintaa siitä, miksi
jotkut ihmiset haluavat
nähdä elämästä vain yhden, onnellisen puolen.
Kirjassa todetaan hienosti:
”Ei kukaan pidä surusta tai
murheesta tai synkistä asioista, mutta eikö ole jotenkin täydentävää, kun ne
ovat olemassa? Eikö elämän pidä olla moniulotteista kaikkine nousuineen,
laskuineen ja tasankoineen?”
Itse pidin erityisesti
kuvista ”Surunkyyneleet” ja
”Ilonkyyneleet”. Molemmat kuvat ikään
kuin vapauttivat nuo tunteet
ilmaviksi pilviksi, joiden sisällä voi
liikutella käsiä ja tuntea ne ympärillään.
Kirjan loppupuolella
on upea kuva nimeltään
”Sinnikäs”. Se kuvaa hetkeä kun sitkeät kyynelhedelmät ovat tehneet
liiton hyytävien rakeiden kanssa:
”Puiden hedelmät roikkuvat
oksilta raskaina ja jäisinä, niiden
pinnat kiiltävät kuin kromattuina: kovina ja sisäänpäin kääntyneinä, heijastaen
ulkopuolisen peilinä takaisin. Ensin
ajattelen, että sato on mennyt pilalle, mutta sitten, että ehkä tämä on
jotain muuta.
Mahdollisen ja mahdottoman
liitto.
Toden ja unen hybridi.”
Tämän upean ja uutta luovan kirjan arvioinnin voisi lopettaa
noihin sanoihin. Vaikea kirjaa on
paremmin kuvata.
Mutta enhän minä
malta, sillä sivuja on vielä
jäljellä. Hiukan aikaisemmin kirjassa kerrotaan perinteisestä,
kielteisestä suhtautumisesta kyynelehtimiseen
julkisesti. Sitä on pidetty häpeänä ja
sopimattomana. Onneksi tilanne
on muuttumassa. Siinäkin muutoksessa
naiset ovat eturintamassa. Naisten jalkapallon MM-kisoissa urheilijat kyynelehtivät aidosti, pettymyksestä tai
ilosta. Uskoisin sen opettavan
meille, että kyynelehtiminen on
merkki aidoista tunteista ja arvokasta.
Kirjan kohdassa ”Kaikkivoipaisuus” todetaan:
”Ajan myötä ymmärrän yhä vain
paremmin murheen ja surun kyyneleet. Mitä mustempi ja raskaampi, sitä enemmän
myös onnea ja rakkautta se kätkee sisäänsä.
Koska ei niistä asioista
murruta murheeseen, joista ei välitetä lainkaan.
Murheen kyyneleet kasvavat
menetyksestä,
eikä menetystä ole ilman onnea ja
rakkautta.”
Kohdassa ”Uusi lajike” on herkkä kertomus miehestä joka on
elänyt elämänsä itkemättä. Nyt kun hänen omaisuutensa on kahdessa
muovikassissa, vaimo on jättänyt eikä
hänellä ole enää kotia, ei itku
ota tullakseen. Lopulta hän saa
puristettua yhden kyyneleen ja sekin riittää helpottamaan hänen
oloaan. Puutarhuri ottaa kyyneleen talteen ja istuttaa sen hellästi. Toivon,
että tuosta kasvaisi miesten kyynelhedelmä
kuvan ”Kyynelpuun taimi” mukaisesti. Sillä mm. Amos Oz
kirjoittaa kirjassaan ”Juudas”: ”Tuohon
aikaan itku oli naisten asia. Kyynelehtivä mies oli vastenmielinen, lähes
inhottava…”. Mutta kyllä me tarvitsisimme
myös miesten kyynelhedelmiä ja jätänkin kaiken toivoni puutarhurin
ammattitaidon varaan.
Kirja loppuu osaan ”Post scriptum”, josta kirjoittaja toteaa ”jonka pitäisi oikeastaan
olla esipuhe”. Ei pitäisi. Sen paikka on
lopussa, sillä kun sitä ei lue alussa, tarjoutuu lukijalle maaginen
matka omaan mieleensä. Lopussa se täydentää sitten omaa kokemusta.
Minä en ole
kiinnostunut kirjan
luokittelusta. Ei ole väliä onko kyseessä romaani, tietokirja, proosarunoteos
tai taidekirja. Olennaista on kirjan
antama kokemus ja tunne. Minusta kirja
onkin todellisuuden, mielen maailmojen
ja visuaalisuuden kokonaisuus. Sinällään uutta luova ja vaikuttava.
Lopussa kirjoittaja toteaa:
En usko, että matkani on vielä
päättynyt,
mutta silti juuri nyt tuntuu
siltä kuin olisin vihdoin perillä
Lukijana ja kokijana
toteaisin puolestani:
Uskon, että matkani
on vasta alussa,
sillä olen löytänyt uuden maailman.