Pirkko
Saisio: ”Elämänmeno”
K. J. Gummerus Osakeyhtiö 1976 (Uusi suomalainen kirjakerho)
229 sivua
Olen säännöllisesti
ottanut uudelleen luettavaksi sellaisia suomalaisia
merkkiteoksisia, jotka ovat aikanaan
olleet minulle tärkeitä. Uudelleen lukeminen näyttää niin
oman kehityksen, kuin senkin miten
hyvin kirja on
kestänyt aikaa. ”Elämänmeno”
tuntui nyt yhtä tärkeältä kuin ennekin,
vaikkakin nyt hiukan
eri syistä. Saision kirjallinen
tuotanto on aina pysynyt ajassa,
mutta se sisältää myös
paljon sellaista pysyvää ainesta, joka tekee siitä ”ikuista”.
Ensimmäisellä
lukukerralla kirjasta etsi ehkä enemmän
poliittista sanomaa, jota siinä olikin,
mutta kuitenkin kuviteltua
vähemmän. Nyt silmiin pisti lähinnä vain
kertomus Talvipalatsin
valtauksesta. Toisaalta
sekin kuuluu tuohon aikaan.
Sotien jälkeen SKDL:n kannatus oli vahvaa. Tällä lukukerralla olennaisimmilta tuntuivat kuvaukset yhteiskunnallisesta ilmapiiristä, köyhyyden kokemisesta
ja asenteista ja enne kaikkea lapsen ja nuoren maailmasta. Vaikka esim.
köyhyys ja sen kokeminen
muuttaa ulkoisesti muotoaan, niin sen vaikutukset
ihmisten tajunnassa ovat
samanlaisia. Siinä mielessä kuvaukset
ovat ajattomia, kun ne
riisutaan ulkoisista
ilmenemismuodoistaan ja siirretään
ihmisten tajuntaan.
Asenteiden osalta todella herkullinen
oli luettelo niistä asioista
joita Marja oli oppinut
ensimmäisen kouluvuotensa aikana jouluun
mennessä. Minulle tämä sattui, koska olen aloittanut
kouluni suunnilleen samoihin aikoihin
Marjan kanssa ja kokenut
samat asiat. Lainaan
tähän pätkän tuosta listasta:
”Jouluun mennessä Marja oli
oppinut jo paljon.
…..
Hyvä ihminen tarttuu aseeseen, jos
vainolainen pilkkaa hänen kotiaan, uskontoaan tai isänmaataan.
Hyvä sotilas menee etulinjaan ja kuolee
tai haavoittuu.
Hyvä lapsi kuolee nuorena vaikeaan sairauteen
annettuaan sitä ennen opetuksen eloonjääville tovereilleen.
Hyvä
lapsi syö mieluummin kuivaa leipää kuin makeita piparkakkuja.
Hyvä lapsi syö kaiken, mitä hänen eteensä
asetetaan.
Tanssiminen on huono ja turmiollinen
harrastus, tanhuaminen hyvä ja
kehittävä.
…”
Lainasin tähän pätkän jossa puhutaan ruuasta, sillä siihen liittyen
minulla on aivan
omakohtainen kokemuskin. En lapsena
pystynyt syömään kaikkia ruokia, mutta eihän
minua niiden syömisestä
vapautettu. Ruokailu oli tuohon aikaan, ainakin minun kansakoulussani,
sotilaallisesti organisoitua. Koko
kansakoulu meni yhdessä, järjestetyissä riveissä ja samaan aikaan ruokalaan. Minullekin annettiin sama
annos kuin muille. En sitä kuitenkaan
pystynyt syömään ja kun muut
olivat jo syöneet, koko
koulu odotti, että saisin lautaseni
tyhjäksi. Niin ei kuitenkaan
käynyt ja muut oppilaat
hermostuivat, kun halusivat päästä
välitunnille. Samaa koulua käyvät
sisareni olivat häpeästä
punaisina, kun rehtori tietysti
kertoi kenen takia odotettiin. Minun lautaseltani ruoka
ei kuitenkaan vähentynyt ja
noin viidentoista minuutin
odottelun jälkeen rehtori lopulta
päästi muut pois ja minä
jäin istumaan ruokasaliin
lautanen edessäni. Jossain vaiheessa
sitten keittiöhenkilökunta minut
armahti. Sama toistui viikon
kahden välein. Se
loppui vasta kun siirryin
silloiseen oppikouluun neljännen
kuokan jälkeen.
Lista viittaa myös ”Lippulauluun” ja
kyllä se taisi olla ensimmäisiä ulkoa opetettuja lauluja
jota sitten laulettiin hartaudella, vähän liiankin
usein. Tämä on tietysti aivan subjektiivinen kokemus ja asiasta saa olla eri mieltä. Näyttää siltä, että Saisio on kokenut asian minun kanssani samalla tavalla.
En paljasta juonta
sen kummemmin, mutta kirja
kertoo aidosti elämänmenosta. Pääosin
kahden naisen Marjan
ja hänen äitinsä Eilan
kautta. Nämä kaksi
näkökulmaa tuovat hyvin esille arkielämän olennaiset
piirteet ja myös yhteiskunnallisen ilmapiirin. Tällä lukukerralla
samaistuin Marjan tarinaan, koska
se kertoo melko tarkasti myös
minun tarinaani, tosin tytön näkökulmasta. Minulle se avasi myös uuden
maailman, sillä pojan elämä lapsena on usein myös helpompaa
ja ainakin erilaista ja ainakin
50-luvun aikoihin.
Vankka ja värikäs on
Eilankin tarina. Itsenäiseksi ja vahvaksi lopulta kasvavan naisen tarina, jonka
kovalta näyttävän kuoren alla oleva
herkkyys näkyy arjen elän pitämisessä koossa ja paljastuu hetkellisten
pintaan osuvien raapaisujen alta.
Kirja tuo esille monen
jo unohtaman seikan, että
oppikouluun pääsy oli etuoikeus.
Monella köyhällä perheellä ei ollut
varaa lähettää maksulliseen
oppikouluun kuin yksi
lapsista. Oppikouluun pääsy ei myöskään
ollut itsestään selvää, vaan sinne
pyrittiin pääsykokeiden kautta. Oppikouluun liittyy minulla yksi
hieno muisto. Kansakoulussa
kirjat ja muut opiskeluvälineet kuljetettiin repussa, mutta oppikoulussa reppuja ei käytetty. Kaikilla pojilla oli nahkainen
salkku. Sellaista minäkin raahasin mukanani, kun talvella hiihdin kouluun.
Monet asiat tuodaan esille
kontrastien kautta. Arjen todellisuuden
ja kirjojen unelmien. Arjen puutteiden
ja rikkaiden elämän, johon Marja
pääsee tutustumaan ystävänsä Ritvan
kautta. Todellisuuden ja omasta
elämästä keksittyjen tarinoiden. Maalla elämisen ja kaupunkilaisen elämämuodon.
Jotenkin maailman todellisuuden
tajuaminen tällä tavalla vertailemalla on lukijalle helpompaa ja rikkaampaa.
Aika on tehnyt
hyvää tälle kirjalle. Ilmestymisensä aikoihin se
aikaansai enemmänkin tunneryöppyjä ja poliittisia arvioita. Nyt aika on
tasoittanut asioita ja kirjan todellisuus osataan nähdä aidosti sellaisena kuin se on, peittelemättä ja korostamatta. Vai pitäisikö sanoa, että aika
on tehnyt hyvää lukijalle.
Minulle tämä kirja
oli paluu lapsuuteen ja
nuoruuteen. Pääsin sinne aidosti ja
elin monet hetket uudelleen, niin kitkerät kuin onnellisetkin.
Hieno, katkeransuloinen kirja.