Hanna Hauru: ”Viimeinen vuosi”
Like 2021
175 sivua
Kirja kertoo erakoituneesta taiteilijasta, joka tiukimpina aikoina joutuu hankkimaan elantonsa kerjäämällä ruokaa lähitaloista, joka kaipaa 30 vuotta sitten kaupunkiin muuttanutta Liisaa, josta ei osannut pitää kiinni, mutta ennen kaikkea kirja kertoo taiteen tekemisestä, luomisen tuskasta, vaikeuksista ja nautinnosta.
Tämän kirjan on uskomattoman haikean kaunis. Se on kielellisesti tekstiä, joka lempeästi ja ymmärtävästi tuo lähelle vaikeatkin asiat. Vaikka elämä ei ole ulkoisesti kaunista, kuvaus sisältää ymmärtämystä ja inhimillistä lämpöä niin paljon, että kokemus usein muuttuu kauniiksi.
Kirja tuo mieleen Paavo Rintalan kirjan ”Jumala on kauneus”, joka on taiteilijaromaani Vilho Lammesta. Vaikka toisen kirjan osalta on kyse kuvataiteilijasta ja toisen osalta kirjailijasta, löytyy molemmista yhtäläisyyksiä taiteen tekemisen ongelmista ja suhteesta ympäristöön. Rintala käsittelee tilannetta enemmän Lammen teosten kautta ja Hanna Hauru kirjailijan elämän ja arjen kautta. Molemmat lähtökohdat tuovat esille samoja ongelmia, mutta Haurun lähestymistapa tuo taiteilijan lähemmäs lukijaa.
Kirjan alkuosassa, saatuaan rahaa novellistaan paikallislehteen, kirjailija käy kaupassa ostamassa ruokatarvikkeita, hankkimassa pullon ja kotimatkalla lunastaa kirjoituskoneensa rikkaan miehen kanista. Tähän tarinan kohtaan samaistuin välittömästi. Minullekin, kuten tarinan kirjailijalle, kirjoituskone on ollut väline, jonka näppäimistölle asetetut sormet vievät maailmoihin, joita ei etukäteen aina arvaakaan. Vaikka olenkin kirjoittanut pääasiassa vain asiatekstejä, kokemus on ollut sama kuin kirjailijalla. Myös toinen kokemus on sama. Opiskeluaikana, 70-luvulla, viimeistään helmi-maaliskuussa olivat rahat lopussa ja silloin kirjoituskoneeni siirtyi vanhain tavarain kauppaan. Ensimmäisillä kesäansioilla lunastin sen sitten takaisin. Viimeisellä kerralla kone jäi sille tielle, sillä työpaikan sähkökirjoituskoneet veivät sen paikan. Jos kuitenkin joku tapaa Triuph matkakirjoituskoneen, jonka etureunaan on tökerösti, kuumalla ruuvimeisselin kärjellä sulatettu nimi ”Jorma”, niin sille koneelle olisi kyllä vielä paikka työpöydälläni ja sydämessäni.
Kirja on myös kuvaus kirjailijaksi kasvamisen vaikeudesta. Erityisesti maaseudulla kirjoittamista ei pidetty työnä. Se on naismaisuutta ja työn vieroksuntaa. Myöskään isä ei ymmärrä kirjailijan haaveita ja vain kirjoituskoneen näppäimien vimmainen ääni vaientaa isän moitteet. Kirjailija toteaakin:
”Isäni oli pilata kaiken ilon omasta taidostani, mutta onneksi itsepäisyyteni piti nyrkit pystyssä hänen sanojaan vastaan.”
Vaikka kyläyhteisö on aina kirjan julkaisun aikaan ylpeä on oman kylän tekijästä, asia unohtuu nopeasti ja juorut hullusta erakosta leviävät suusta suuhun. Juorut ja vihjailut muodostuvat myös luovuuden esteiksi. Ihmetellään, että kirjottamisella saadaan rahaa, eihän se ole työtä. On hienoa, että nämäkin asiat nousevat esille, sillä luulemme, että olemme kasvaneet jo näiden käsitysten ohi. Mutta ei taitelijan työtä vieläkään työnä arvosteta. Hyvin usein kuulee vieläkin sanottavan esim. tauluista: ”Miten taulu voi noin paljoa maksaa, eihän sen maalaaminen vie kuin hetken”.
Kirja kuvaa myös sitä, miten taiteilija löytää ajatuksia ja sisältöjä kirjaansa. Hän toteaa itse, että jokainen kyläläinen on kuvattu hänen kirjoissaan mutta niin, etteivät he itse sitä huomaa. Myös ympäristö ja luonto ovat aiheiden lähtökohtia. Tässä yksi erittäin hieno kohta kirjasta:
”Mieli myllertää kuin madot möyhentäisivät maata henkensä hädässä. Kampean itseni ylös ja lähden kuitenkin hakemaan koivuilta lauseita, vaikka minulla on nälkä kuin tissiä vaille jääneellä lapsella.
Pihamaan kainalossa tuuli ei tuntunut kuin sylkipisaralta, mutta maantien varrella se räkii enteillen ukkosta, jota kiroamani helle on valmistellut päiväkausia.
Räiskettä odotellessa istun vanhan koivunalle kuin jättiläisen jalkojen juureen. Painan takaraivoani sen raitaiseen runkoon. Mahlan tuntee, kun se hetken pohdiskeltuaan valuttaa selkäytimeen voimaa. Kun se rentoutuu, minulla on kiire laukkoa vihkon luo.
Kynä kestää sen hetken, kunnes ensimmäisen tarinan päätteeksi äkistetty otsikkokin sattuu paperille.”
Haikean surumielinen ja kaunis. Sellainen on tämä kirja. Se on tavallaan taiteilijaromaani, mutta myös paljon muuta. Täynnä ajatuksia elämästä, ihmisten välisistä suhteista, toisten arvostamisesta, ihmisyydestä ja siitä, mistä kirjan kirjailijakin kirjoittaa, köyhien ja rikkaiden suhteista ja eroista ja tekisi mieli sanoa myös, että kaupunkilaisherrojen ja tavallisen kansan välisistä eroista arvomaailmassa.