Lauri
Viita: ”Moreeni”
WSOY 1981, kahdeksas painos
347 sivua
Ensimmäinen painos 1950
Olen ollut
keskusteluista huomaavinani, että
”Mooreni” on ainakin nuoremmalle
polvelle vieras teos. Otin sen siksi uudelleenlukulistalle ja
varsin pian huomasin, että syystä. Edellisestä lukukerrasta
oli nelisenkymmentä vuotta
ja monet kirjan hienoudet
olivat unohtuneet, vaikka
muistinkin, että merkittävästä teoksesta
on kyse. Tämä on
yksi tärkeimpiä ja
hienoimpia teoksi, joita itsenäisyytemme alkuajoista ja ihmisten elämästä tuolloin on
kirjoitettu. Sen lisäksi
kirja on Iisakki Niemisen perheen
sukutarina ja kunnianosoitus Pispalalle.
Jo ensimmäisen
kappaleen alku on
pelkkää runoutta. Runoutta, joka samalla
punoo yhteen Suomen ja Tampereen
teknisen kehityksen päälinjat ja työntekijöiden aseman,
olosuhteet ja haaveet:
”Maaseudulta, ei ainoastaan
pohjoisesta, vaan myös lännestä, idästä,
etelästä, kaikkialta virtasi jatkuvasti uutta ihmisainesta, maan sitkeätä
irtaimistoa, joka unia nähden oli viimeinkin päättänyt tarttua onnensa ohjaksiin.
Kiven ja teräksen, noen ja rasvan, rahan ja lemmen kirjavassa, kirkuvassa
kulttuurikarusellissa nuo raivaajasukujen liiat siemenet aikoivat luoda oman
ihmeellisen elämänuransa, riippumattoman, väljän ja korkean kuin kotoisten
korpien taivas. Heistä tuntui kuin enkelit olisivat liihoitelleet alas
korkeudestaan ja ryhtyneet veisaamaan koneitten laakereissa.”
Kieli on
”Moreenin” voima ja
heikkous. Heikkous samalla tavalla
kuin ”Alastalon salissa”. Kielellisesti
upea ja monimuotoinen asioiden käsittely
saattaa lukijasta tuntua
jahkailulta.
”…Sanasta tulee sanasto,
kirjasta kirjasto, järjestä järjestö, väestä väestö; täsmällinen toimi saa
epämääräisen toimistonsa ja virka virastonsa; kerrasto onkin vain housut ja
paita, huoneisto selviääkin keittiöksi, palokalusto sementtisäkiksi, rahasto
vararikkopesäksi; puistosta ei löydy ainoatakaan kunnon puuta, kasvisto osoittautuukin
paperipinkaksi, jossa todellista kasvia edustaa korkeintaan homesieni ja
katkera maksaruoho….”
Onhan tämä upeaa ja
toivottavasti lukija jaksaa
tästä nauttia, sillä se
kyllä kannattaa.
Niemisen kymmenhenkinen
perhe mummoineen asuu ahtaassa
tehtaan asunnossa ja unelmoi
omasta kodista. Lopulta lainalle
löytyy takaaja ja
saadaan ostettua tontti Pispalasta. Iisakki on
kätevä kirvesmies ja
talo rakentuu pitkälle perheen
omilla voimilla. Pispalan
rakentamista koskeva kohta
on hienoimpia suomalaisessa
kirjallisuudessa. Siinä näkyy runoilijan kädenjälki.
On ihan pakko
lainata pätkä tuosta
kirjan kohdasta tännekin:
”Mökin sai tehdä ihan mielensä
mukaisen: pitkittäin, poikittain, vinottain, hirrestä, laudasta, paperista,
sahanpurusta, tiilestä, betonista; maalata vaikka raitaiseksi; jatkaa,
korottaa, tehdä jiirejä, pykäliä, portaita, siltoja, kaaveleita… Ja eikö muka
tehty? Kyllä! Ei kysytty rakennuspiirustusta, ei työsuunnitelmaa,
kustannusarviota, arkkitehtiä, mestaria, teettäjää – ei muuta kuin siitä poikki
ja seinään. Niin kuin linnut tietävät miten pesänsä tekevät, niin tiesivät
Pispalan miehet, miten syntyi Luojan palikkaleikki korkealle
moreenipenkereelle.”
Kirjan olennainen
osa käsittelee sisällissotaa ja
siitä selviytymistä. Ensimmäisen maailmansodan
varjot ulottuivat
Pispalanmäellekin. Kansan jakautuminen voimistui ja Pispalaankin perustettiin punakaarteja. Sisällissotaa käsitellään
kirjassa hyvin pitkälle
perheiden näkökulmasta. Kuvataan
miten sota vaikutti pispalalaisiin.
Kirjan kuvausten perusteella näkee
selvästi, kuinka järjestäytymätöntä punakaartien
toiminta oli. Vaikka Tampereella käytiin sisällissodan kovimmat
taistelut, oli selvää, ettei
järjestäytymättömällä
joukolla ollut mitään
mahdollisuuksia sotilaallisesti
toimivia joukkoja vastaan. Tuossa tilanteessa
urhoollisuuskin on
enemmänkin uhrautumista. Kirja antaa
sotaa enemmän tilaa
jälkiselvittelyille. Tuntuu siltä, että sodankäynti oli summittaista mutta jälkiselvittelyt järjestelmällisen julmia. Kirjan lopussa
valkoisten puolella ollut
lääkäri toteaakin: ”Se rauha oli paljon verisempi kuin sota.” Erityisen riipaiseva on herkän Elinan
kohtalo. Hänen mielensä järkkyy,
kun hän joutuu näkemään teloitetun
ystävänsä. Elinan kohtalo vaikutti ainakin minuun
niin kovasti, että se on
tullut uniini useita kertoja. Sama
vaikutus oli Minna Canth:n ”Köyhää kansaa” teoksen lopulla.
”Elina haki ja meni. Hän ei
vieläkään tietänyt, mitä hän ymmärsi, mutta jotakin hirmuista se oli. Nyt hän
tuli ulos. Mihin päin? Joku viittasi: tuonne! Elina lähti sinne päin, katsoi
seinustalle, katsoi ja näki. Silloin hän tiesi mitä ymmärsi – ja lakkasi ymmärtämästä.”
Myös
jälkiselvittelyjen kuvauksessa korostuu perheiden
tilanne: menetykset sodassa ja
nälkä sekä siitä selviytyminen. Tämä osuus
kirjasta on tärkeää ja
koskettavaa luettavaa. Sen jälkeen
ymmärtää miksi kansallisen yhtenäisyyden
rakentaminen vei aikansa.
Iisakin vaimo Josefiina on tärkein tekijä Niemisten perheen
selviytymisessä. Hän ei jätä kiveäkään
kääntämättä pelastaakseen miehensä
ja lapsensa, niin
vankileiriltä kuin nälänkin
kourista. Koko kirjassa Josefiinan
tarina on ylistyslaulu suomalaiselle
naiselle. Kun Lauri Viidalle hänen
äitinsä oli hyvin tärkeä, niin varmaan Josefiinan
kuvaus on myös kiitos hänen
omalle äidilleenkin.
Kirjassa on kolme osaa.
Ensimmäisessä osassa
Pispalaa rakennetaan ja se
päättyy sisällissodan jälkiselvittelyihin. Toinen
osa jatkuu siitä
muutamia vuosia myöhemmin. Elämä on rauhoittunut ja
eletään kasvun aikaa.
Niemisen lapset itsenäistyvät
ja Iisakin ja Josefiinan
mökki kasvaa taloksi. Iisakki toimii
itsenäisenä kirvesmiehenä ja
menestyy mutta taantuma
tai kuten kirjassa
sanotaan, pula-aika on jo
näköpiirissä.
Kolmas osa alkaa sitten
pula-ajan kuvauksella.
Lukiessakin kuulee korvissaan
Veikko Sinisalon jylisevän
äänen, sillä tämän
osan alku on
usein esitetty Sinisalon runotilaisuuksissa. Vaikuttava
se onkin. Pakko siitä
on lainata tähänkin
muutamia kohtia:
”Kuka aiheutti pula-ajan?
Ketkä olivat pulasyylliset?
Ei ainoatakaan tavallista tai
erikoista tuomioistuinta pantu tutkimaan ja tuomitsemaan näin valtavaa rikosta.
Mikä oli tuo pula-aika? Eikö silloin ollut maassa ravintoa
ja lämpöä? Eikö ihmisillä ollut
lepäämismahdollisuutta? Olivatko he seuran puutteessa?
Sukupuoliviettikö jäi tyydyttämättä?
Ei, maasta ei puuttunut ravintoa eikä
lämpöä. Kaikki maailman tarvikevarastot olivat silloin
täysimmillään. Viljaa, lihaa, voita, kahvia, sokeria, tupakkaa,
kangasta, kenkää, kivihiiltä, öljyä, puuta – kaikkea oli yllin kyllin.
Erinomaisia kuljetusneuvoja, laivoja ja
junia, autoja, lentokoneita satamissa ja
asemilla odottamassa kuljetuksia; sopi viedä ja tuoda, lastata ja purkaa
mielin määrin.
….
Mitä, työtäkö, työtäkö
heiltä puuttui? Sepä omituista!
Kerrassaan mieletöntä jo työstä puhuminenkin, kun kerran oli varastot täynnä
kaikkea mitä ihminen tarvitsi. On tosin kirjoitettu, että otsan hiessä on leipä
syötävä, mutta tuleehan otsa märäksi
tanssimallakin. Ei olisi pitänyt
tekeytyä näsäviisaaksi. Eihän ihminen
milloinkaan ole työtä syönyt, työssä
asunut, työhön pukeutunut. Jopas olikin pula, kun oli työpula! Senköhän tähden Aatami ja
Eevakin joutuivat muuttamaan
Paratiisista, että siellä oli jo kaikki valmista, ei muuta tekemistä kuin hedelmien syömistä.
Kenties, mutta pula-aikana
oli puute nimenomaan työn hedelmien
jakamisesta. Talousjärjestelmä oli nimeltään maallinen hyvän- ja pahantiedonpuu, johon ei ollut
lupa kajota. Talousjärjestelmä
oli sen pelin nimi, joka oli tärkeämpi
kuin elämä….”
Kirjan kolmas kappale
esittele jo pitkälle
Niemisen nuorison tai nuorten
aikuisten elämää. Uusi
polvi ottaa vähitellen
ohjat käsiinsä. On mukava vertailla
miten erilaisessa maailmassa
he jo pääsevät
kasvamaan. Heillä on
jo lapsuus ja
nuoruus ja maailmassa
enemmän mahdollisuuksia.
Josefiina sen sijaan pääsi
kokemaan lapsuuden vasta
omien lapsiensa kautta. Ei maailma
vielä tasa-arvoinen ole ja
sisällissodan
jälkimaininkeihin ja punaisten
puolella olevien syrjintään
vielä törmätään. Nuorilla on kuitenkin mahdollisuus pohtia
elämäänsä ja tulevaisuuttaan. Kesäisellä
retkellä saareen pohditaan asioita, jotka ovat ajankohtaisia tänäkin päivänä:
”…Ei ole mitään armeijaa,
joka taistelisi totuuden ja oikeuden
puolesta. Vain ruumis on muka koskematon, mutta ajatusta, ihmisen varsinaista
asiaa, sitä saa loukata vaikka kuinka
verisesti.
-
Saahan sitä loukata; ei asiasta verta tule!
huomautti Allan.
-
- Mutta annapas olla, kun asiasta tehdään
uskonkappale, niin jopa alkaa veri
virrata, ei kuitenkaan uskonkappaleesta, vaan niistä ihmisruumiista,
joita käytetään esittävinä merkkeinä.”
Kirja pitää sisällään paljon filosofista pohdintaa ja välillä teräviäkin huomiota
maailman menosta. Useimmiten ne
ovat yllättävän ajankohtaisia, joka osoittaa
miten ne kohdistuvan ihmiselämän perusasioihin
joissa muutos parempaan on
ollut hidasta. Iisakki ei puhu
paljon mutta ajattelee sitäkin enemmän ja
näitä ajatuksia kannattaa pohtia
tarkkaan.
Kirjan
lopussa Iisakki kuolee yksinäisenä
putkassa loukkaannuttuaan
työmaalla. Iisakin viimeinen näky on kuitenkin lohdullinen:
”…Ei eihän toki; Iisakilla on pihlaja, yli kuusikymmentä vuotta hän on
pohtinut, miten pojankerso voisi kiikkua kuin tilhi pihlajassa – ja nyt se
vihdoin onnistuu! Hän on selällään, ei jalkoja, ei käsiä, oikein mukavasti,
jotenkin hullunkurisesti. Hyvin pysyy.
Iisakki hymyilee.”
Kirjassa on koskettavien kohtauksien
lisäksi myös paljon
huumoria. Ei liian näkyvää,
vaan lämpimästi pulpahtelevaa, niin kuin elämässäkin. Tämä on
ihmistä arvostava ja
kunnioittava kirja.