Marjo Niemi: ”Pienen budjetin sotaelokuva”
TEOS 2025
245 sivua
Marjo Niemi kirjoittaa omanlaisellaan tyylillään, joka on omaleimaista ja väkevää ja jossa rankat asiat tuodaan huumorin kautta helpommin lukijan omaksuttavaksi. Oikeastaan hänen tyylinsä näkyy jo kirjan nimessä. ”Pienen budjetin sotaelokuva” ei ole sotaelokuva, vaikka se sisältää raunioita, poltettuja siltoja, tuskallisia kokemuksia ja muistoja, vaan kertomus kotiinpaluusta, jossa kaikki tuo vyöryy palajan mieleen. Marjo Niemen kirjoitustyyli tiivistä. Jokainen kappale voi sisältää tiivistettynä kokonaisen tarinan. Minä ainakin pidin tuosta tavasta kirjoittaa. Tiivistetyt pätkät herättävät ajattelemaan.
Kirjan ymmärtämiseksi on huomattava, että kirjassa on kaksi kertojaa. Kotiinpalaaja ja hänen mielensä se osa, joka on jätetty kotipaikkakunnalle. Vaikka kotiinpalaaja onkin aikanaan käytännössä paennut kotipaikkakunnaltaan vähättelyn ja arvottomuuden tunteen takia, ei ihminen koskaan voi täysin irrota synnyinseudustaan ja syntymäkodistaan. Sillat voidaan polttaa, niin kuin sodissa tehdään, mutta mielen sillat eivät katoa niin helposti.
Valtaosassa kirjoja kotiinpaluusta kerrotaan onnellisena kokemuksena, jolloin kauniit muistot palaavat mieleen. Marjo Nimen kirjassa taas muistot ovat ahdistavia ja kotiin palatessa se mielen osa, joka jäi sidoksiin kotipaikkakuntaan, pyrkii ottamaan vallan. Kirjan alkuosassa kotipaikkakunnalle jäänyt mielen osa kommentoi kotiinpalaajan matkaa linja-autoasemalta vanhaan kotiin kerrassaan herkullisella tavalla. Myöhemmin muistikuvien vaikutus alkaa kuitenkin tuntua ahdistavalta.
Kirjan olennainen sisältö onkin, kotoaan aikanaan paennen, kotiinpalaajan, mielessä käytävä taistelu, jossa vastakkain ovat kotiin jäämiseen liittyvät ja toisaalta itsenäistymiseen ja tarpeeseen vapautua ahdistuksesta ja vähättelystä, jotka johtivat pakenemiseen, liittyvät tunteet. Tämä taistelu on kirjassa kuvattu hienolla, usein vertauskuvallisella tavalla. Mielen toinen osa haluaa paluuta entiseen ”yhdessä jälleen, yhtä” ja toinen osa vapautua lopullisesti entisen taakasta.
Tämän taistelun ohessa kirja kuvaa hienosti suvun perinteiden jatkumista siten, että usein seuraava sukupolvi on aiempien perinteiden vankina. Tästä syystä kotiinpalaajan isäkin oli osin niitä tunnistamatta suvussa vallinneiden käytäntöjen vanki, joista merkittävimpiä oli tyttöjen vähättely ja pitäminen heitä arvottomina. Kotiinpalaaja on aikanaan kokenut, että on samaistumassa tuohon perinteeseen ja nähnyt pakenemisen vaihtoehtona.
Kotiinpalaajan ongelmin ohella kirja kuvaa hienosti entisen teollisuuspaikkakunnan kuihtumista ja sen vaikutusta paikallisten asukkaiden elämään. Kirjan mukainen tilanne on kasvavassa määrin eri puolilla Suomea ja sen esille tuominen on ihmisten elinmahdollisuuksien säilyttämisen kannalta tärkeää. Se miten vähän syrjäseutujen ihmisten eduista välitetään, nähdään mm. Sote-uudistuksen yhteydessä.
Kirja päättyy mielestäni ilman ratkaisua. Seurauksena on uusi pako, mutta vaikka kaikki sillat takana palaisivatkin, voivatko mielen sillat kuitenkaan tuhoutua. Vai tarkoittaako kirkkomaalta kirjan sisään kätketty sikiön ruumis kuitenkin alkua uudelle.

