Yuval
Noah Harari: ”Sapiens,  Ihmisen lyhyt
historia”
Bazar 2018, 8. painos
491 sivua
Suomentaja Jaana Iso-Markku
Englanninkielinen alkuteos: ”Sapiens. A Brief History of
Humankind”, 2011
Kirjansa alussa Harari 
antaa erityiskiitokset Jared Diamond:lle ”joka opetti minut näkemään
kokonaiskuvan”, eikä  syyttä.
Ainakin  minulle  Jared Diamond:n  kirja ”Tykit, taudit ja teräs, Ihmisen ja
yhteiskuntien kohtalot” (Terra Cognita 2004, toinen painos, suomentanut Kimmo
Pietiläinen)  oli  kirja, joka 
avasi aivan uusia näköaloja 
ihmisen ja ihmisyydenkin 
kehittymisen  historiassa. Nyt
Hararin  kirja täydentää tätä  kuvaa mukavasti, vaikka koko totuutta
emme  ehkä  ole 
vieläkään tavoittaneet. Hararin kirjan ansio on lisäksi se, että hän tuo
esille  myös  vaihtoehtoisia teorioita ja toisaalta tekee
selvää jälkeä ihmiskunnan historian pahimmista, erityisesti rotuoppiin,
perustuvista teorioista.
Ihmisen  historia  ei  ole
irrallaan  ympäristöstään  ja muusta olevaisen  kokonaisuudesta. Sekin  muuttuu, 
eikä  pelkästään  ihmisen 
toiminnan  seurauksena.  Olisi 
tärkeää  käsitellä  tätä 
kokonaisuuden  muuttumista
muutenkin,  kuin  ihmisen 
toiminnan  seurauksena. Tätä  pidän kirjan pahimpana puutteena.
Tässä pätkä Olga Tokarczukin Nobel-puheesta, jossa  tuo 
kokonaisuuden  käsite  on tuotu 
hienosti  esille:
"Me kaikki - ihmiset,
kasvit, eläimet ja esineet - olemme osa yhtä ja samaa, fysiikan lakien
hallitsemaa tilaa. Tällä tilalla on oma muotonsa, ja fysiikan lait muovaavat
siitä lakkaamatta ja loputtomasti uusia, toinen toistaan muistuttavia muotoja.
Verisuonistomme muistuttaa jokia ja niiden haaroja, lehvästön rakenne
muistuttaa ihmisten välisiä kommunikaatiojärjestelmiä. Galaksien liike on kuin
veden pyörre lavuaareissamme, yhteiskuntien kehitys kuin bakteeriyhdyskuntien
elämä. Mikro- ja makrotasoissa on loputon määrä yhtäläisyyksiä. Puheemme,
ajattelumme ja luova työmme ei ole mitään abstraktia tai muusta maailmasta
irrallaan tapahtuvaa, vaan jatkaa toisella tasolla sen loputtomia
muutosprosesseja." (Suomennos: © Tapani Kärkkäinen)
Ihmisen  vaikutusta  on 
kyllä  käsitelty  kiinnostavasti, erityisesti ihmisten  vaikutusta 
eläinkuntaan. Ehkäpä  vielä  suurempi 
vaikutus  on  ollut 
maataloudella  ja  tietysti 
teollisuudella  ja  myös 
ylikansoittumisella. Kaikki 
tämä  vaikuttaa  myös 
ihmisiin  ja  ihmisten 
toimintatapoihin  tavalla,
jota  olisi  syytä 
enemmänkin tarkastella. 
Kirjassa  tuodaan  kyllä 
hyvin  esille  muutos, 
minkä  siirtyminen  metsästäjä-keräilijä  vaiheesta maanviljelykseen aiheutti. Mutta  kaikki nämä 
muutokset  ovat  kuitenkin 
jatkuvasti  käynnissä  ja 
tuskin  ilman  vaikutuksia.
Kirja on kyllä todellinen runsaudensarvi. Itselle  kertyi  
kirjan  väliin  muistilappuja 
melkein  viiden  sivun 
välein. Arviostakin  tulisi  helposti 
sadan  sivun  mittainen. Nostan  tässä 
esille  kuitenkin  vain 
muutamia  seikkoja.
Ensimmäinen  on
kognitiivinen  vallankumous. Minusta  sen 
korostaminen  ja käsittely  on 
kirjan  parasta  antia. Sen alkusyy on arvailujen  varassa,  
mutta  se on  tekijä 
joka  kirjan  mukaan 
lopullisesti  nosti ihmis-eläimen  nykyisin 
käsitetyksi  ihmiseksi.
Lähtökohtana  oli  puheen 
kehittyminen,  mutta  kognitiivinen 
vallankumous  toteutui  vasta 
sitten,  kun ihmisille  kehittyi 
kyky puhua  asioista,  jotka 
eivät  ole  konkreettisia. Sen  kautta 
ihmisten elämään  muodostui  myyttejä, jotka  tavallaan 
olivat  monen  muun 
kehityksen, jopa  laajempien  ihmisyhteiskuntien kehittymisen  edellytys.
”Maailmankaikkeudessa ei ole
jumalia, ei kansakuntia, ei rahaa, ei ihmisoikeuksia, ei lakeja eikä oikeutta –
missään muualla kuin ihmisten yhteisessä mielikuvituksessa.”
Myyttien  ja  tarinoiden keksimisen  ohella 
on  olennaista saada niistä  yhteisiä, saada  muut 
uskomaan niihin.
”Mutta kun se sitten onnistuu,
se antaa Homo sapiensille määrättömästi valtaa, koska sen ansiosta
miljoonat toisilleen vieraat ihmiset pystyvät tekemään yhteistyötä yhteisten
päämäärien saavuttamiseksi.”
Kognitiivinen 
vallankumous  antoi  ihmisille 
myös kyvyn  muutoksiin,  ilman 
muutoksia  geeneissä tai  ruumiinrakenteessa:
”Sapiensit ovat sitä vastoin
aina kognitiivisesta vallankumouksesta lähtien kyenneet muuttamaan
käyttäytymistään nopeasta ja siirtäneet uusia käyttäytymismalleja tuleville
sukupolville ilman muutosta geeneissä tai ympäristössä.”
En tässä edes 
puhu  siitä,  mitä 
kognitiivinen  vallankumous  merkitsi 
kulttuurin  kehittymiselle.
Siitäkin  kirjassa kerrotaan  mutta aihetta 
olisi  enempäänkin.
Kirjassa  on  varsin 
pitkä  jakso siitä, kuinka  ihmiset 
siirtyivät metsästäjä-keräilijä 
vaiheesta  maanviljelykseen.  Ehkä 
kirja korostaa liikaa  muuttumista,  kun se 
käytännössä  oli  kuitenkin 
hidasta. Kyllähän Suomessa 
erityisesti  syrjemmällä  asuvat 
perheet  vielä  pitkälle 
1800-luvulle  elivät  eräänlaisessa 
sekataloudessa. Maanviljelyä 
täydennettiin  metsästyksellä  ja 
keräilyllä. Maanviljelyn 
vaikutuksista  kertova  osuus 
on ehkä  kirjan  huonoin. Kirjan  ajatuksena 
on se, että  vehnä  orjuutti 
ihmisen  eikä  päinvastoin.(Vehnä sana kannattaa  tulkita 
yleisemmin  viljaksi, koska  esim. Suomessa pohjoisempana selviävät  vehnälajikkeet  kehitettiin 
vasta  toisen maailmansodan
jälkeen). Kirja antaa  jotenkin  ihanteellisen 
kuvan  metsästäjä-keräilijä  ihmisen 
elämästä.  Vaikka  on totta, että  maatalouden 
kautta  syntyvä  ylijäämä 
johti  myös  maaorjuuden 
kehittymiseen  ja  rikkauden 
kasaantumiseen, ei metsästäjä-keräilijän elämä, ainakaan  perheiden 
osaltakaan  ollut  kadehdittavaa. Tärkeää  tietoa 
nämäkin  kirjan  jaksot 
tarjoavat.
Kirjan 
nautinnollisimpia  jaksoja  ovat 
ne  joissa  lytätään perusteellisesti  ja perustellen  teoriat ihmisten eroista  rodun 
tai  sukupuolen  perusteella. 
Samoin  käsitykset siitä,
että  heteroseksuaalisuudella  olisi 
biologinen  perusta. Nämä  jaksot 
ovat  tärkeitä,  niihin 
liittyvät virheelliset 
teoriat  putkahtavat  säännöllisesti  esille 
ja ne  ovat  sekä 
rasismin että  ihmisryhmien  sorron 
perustana.
Ihmiskunnan 
kehityksen  kannalta  mielenkiintoinen  on 
luku  jälkiviisaudesta.
Ihmiskunnan  kehitys  olisi 
jälkikäteen  ajateltuna  voinut 
edetä myös eri  suuntaan  kuin se 
lähti. Varsinkin,  jos  uskoisi 
jälkiviisaisiin. Minusta 
tätä  asiaa olisi  voinut 
käsitellä  enemmänkin  mutta 
on  oikeastaan  mukava 
ajatella  myös, että  me 
nykyisessä   kehitysvaiheessa  olemme 
sattuman  tai  elämän 
leikkisän  pilan  tulosta.
Minusta  kirjan  järkyttävimpiä  jaksoja 
ovat ne, joissa  kerrotaan  kuinka 
ihmiset  levitessään  ympäri 
maapalloa tappoivat  suuren  osan syötäväksi tai  muuten 
hyödynnettäviksi sopivista  tai  turvallisuutta uhkaavista eläimistä sukupuuttoon.
Näin kävi erityisesti  suurille  eläimille. 
Tähän  on  pakko 
lainata  pätkä  Veera Antsalon  runokirjasta ”Pölyn historia”. Siinä
todetaan:
”…Heidän täytyi odottaa sopivan
uuden jumalan ilmestymistä. Sellaisen, joka maltillisesti muovaisi heille juuri
ne eläimet, jotka heille sopisivat. Ei liian isoja ja voimakkaita, ei liian
pieniä ja heiveröisiä, ei vihaisia, ei sapelihampaisia, ei liian ovelia, ei
vallanhimoisia, ei liian säikkyjä ja huomaamattomia vaan toivoa herättäviä,
säyseitä sävyisiä eläimiä…”
Näinhän sitten 
kävikin eläimille, eikä  vain  niille. Myös useat  pienet 
kansat  hävitettiin  sukupuuttoon.
Kognitiivisen  vallankumouksen  lisäksi tieteellinen  vallankumous 
on olennainen  ihmisten  ja ihmisyhteisöjen  kehitykseen 
vaikuttanut  voima. Tieteen  vallankumouksen syntymisen  edellytyksenä 
oli tietämättömyyden  tajuaminen.
Ymmärrettiin  lopulta, ettei  kaikki tieto 
ollut  pyhissä  kirjoissa, joita  tutkimalla 
kaikki ihmisten  tajuttaviksi  tarkoitetut 
salaisuudet  selviäisivät.
Tieteen  vallankumous  on 
vaikuttanut  kaikilla  aloilla, löytörekistä  nanofysiikkaan. Kirjassa käsitellään
kiinnostavasti  tieteen  kytkentöjä imperiumeihin,
sotilaallis-teolliseen 
järjestelmään  ja  rahoituksen 
kautta  kapitalismiin. Harari  korostaa erityisesti  matematiikan 
merkitystä ja  tämä  korostaminen 
näyttää  nykyisin yleistyneen
muuallakin,  sillä  matematiikan 
osuus  on korostumassa  myös Suomen 
koulutusjärjestelmässä. Tämä  on
sekä  aiheellista,  että mahdollisesti  myös 
liioiteltua,  sillä  kaikki 
muutokset  eivät  ole 
suoraviivaisia  tai  helposti 
johdettavissa. Merkittävimmät 
muutokset  ovat  hyppäyksellisiä  ja 
niiden  löytämisessä   luovuudella 
ja siten  myös  taiteella 
saattaisi  olla  merkittävä vaikutus.
Kirjan  lopussa  on pitkä 
jakso imperialismin  ja
kapitalismin  vaikutuksista  ja 
esimerkkejä  kuinka  kapitalismi 
sitoutui  taloudellisten
etujen  takia mm.  sotiin 
Kiinassa  ja Kreikassa.
Pääoman  ja politiikan  liitto 
onkin  mitä selvemmin  todellisuutta 
ja  vaikuttanut  yhteiskuntien 
kehitykseen  niin ennen, nyt  ja 
tulevaisuudessakin. Hararin 
kirja  antaa  eväitä 
tämänkin  ymmärtämiseen.
Kirjassa  puututaan  myös 
jatkuvan  kasvun ideologiaan  mutta 
sen  kritiikkiä  olisi 
saanut  olla  enemmänkin. Kirjassa kuitenkin  todetaan:
”Paljolti samalla tavoin kuin
maanviljelyn vallankumous, modernin talouden kasvu saattaa osoittautua suureksi
huijaukseksi. Ihmiskunta ja globaali talous jatkavat ehkä kasvuaan, mutta yhä
useammat joutuvat elämään nälässä ja puutteessa.”
Kirjan 
loppuosassa  on jakso  teollisesta 
vallankumouksesta. Siinä 
kerrotaan uusien 
energialähteiden  ja  raaka-aineiden  käyttöönotosta  mutta 
myös  teollistumisen  haittapuolista. Lainaan  tähän vain 
yhtä  kohtaa, jota  harvoin 
yhdistetään  teollistumiseen:
”Jopa kasvit ja eläimet  mekanisoitiin. Suurin piirtein samoihin
aikoihin, kun humanistiset uskonnot korottivat Homo sapiensin
jumalalliseen asemaan, kotieläimiä lakattiin pitämästä elävinä olentoina, jotka
kykenivät tuntemaan kipua ja surua, ja niitä alettiin sen sijaan kohdella
koneina. Nykyisin näitä eläimiä massatuotetaan tehdasmaisissa laitoksissa
joissa niiden kehot muotoillaan teollisuuden 
tarpeiden  mukaisiksi. Ne
viettävät koko elämänsä jättiläismäisen tuotantolinjan osasina, ja niiden
elämän pituus ja laatu määräytyy suuryritysten tuottolaskelmien perusteella.
Silloinkin, kun teollisuus näkee vaivaa pitääkseen eläimet elossa ja suhteellisen
terveinä ja hyvin ruokittuina, eläinten sosiaalisista ja psykologisista
tarpeista ei olla kiinnostuneita (paitsi silloin, kun niillä on suora vaikutus
tuotantoon).”
Onneksi  ihmiset  ovat 
heräämässä  tähänkin
vääryyteen  mutta  hitaasti, 
kuten kommentit presidentin rouvan Jenni Haukion  puheeseen osoittavat
Teollisen vallankumouksen ehkä tärkein seuraus  oli perheiden ja paikallisyhteisöjen  romahtaminen. Yhteisöt olivat aiemmin
huolehtineet  jäsentensä sosiaalisista ja
fyysisistä tarpeista. Teollistumisen 
myötä korostettiin yksilöitä ja    yhteisöistä irtauduttiin.  Niiden 
sijalle  tulivat yhteiskunnan
tarjoamat  palvelut: koulutus,
terveydenhuolto ja viihde. Kuten 
olemme  huomanneet,  ne eivät 
välttämättä  ole  riittäviä. Yksinäisyys  ja sosiaalisen  tuen 
puute  vaivaa  monia. Kirjan 
mukaan  tilalle  on tullut kuluttajaheimoja, yhteisen  asian 
yhdistäviä  ryhmiä. Meillähän  tällaisia 
ovat  mm. leijona-fanit  ja huuhkaja-fanit. Muutos on kuitenkin ollut  nopea ja moni on syrjäytyneenä jäänyt yksin.
Harari  pohtii  myös 
onnellisuutta. Onko  kehitys
vuosituhansien  aikana  tehnyt 
meidät onnellisemmiksi. Vaikka 
näissä  pohdiskeluissa  ei 
päästäkään  puusta pitkään,  on tutkimuksissa  havaittu 
myös kiinnostava  seikka. Pienehkökin
rahasumma köyhälle antaa 
pitkäaikaisemman 
onnellisuuden  tunteen,  kuin 
suurikaan  summa
hyvätuloiselle.  Tämä  antaisi 
ajattelemisen  aihetta  tulospalkkioiden  jakoon, 
niin Postissa kuin  muuallakin.
Aivan  kirjan  lopussa hahmotellaan  suuntaviivoja 
sille, mihin  tieteellistekninen  vallankumous 
voi  ihmisen  kehitystä 
viedä. Kybermuunnokset  ja  geenimuuntelu 
avaavat pelottaviakin  näköaloja.
Ja kun tietää  ihmisen tiedonhalun  ja  sen
mahdollisen  yhdistymisen
taloudellisen  edun  hankkimiseen, 
tulokset  voivat  olla 
arvaamattomia. Toivottavasti 
osaamme  kuitenkin  mennä eteenpäin niin, että Homo sapiens  säilyy 
ja sen  mukana  myös 
tämä elollinen  ympäristömme.
Yhteiskuntien, ihmisten 
ja tieteen  kehityksestä on
paljon  kirjallisuutta. Kirjassakin on
varsin  kattava  viiteluettelo. Olisin  toivonut 
niistä  vielä erillistä  listausta 
esim. tekijänimien  mukaisessa
järjestyksessä. Haluaisin tuoda  tässä
esille  vielä  kolme kirjaa, 
jotka sopivasti  voisivat  täydentää 
teemaa. Ensimmäiseksi  jo
alussa  mainittu  kirja:
Jared Diamond: ”Tykit, taudit ja teräs, Ihmisen
yhteiskuntien kohtalot” (Terra Cognita)
Toiseksi:
Arnold J. Toynbee: ”Historia uudessa valossa” (Wsoy).  Tämä 
kirja tiivistelmä  kuusiosaisesta
teoksesta ”A Study of History”
ja kolmanneksi :
J. D. Bernal ”Science in History” (a Pelican Book) kirjassa
on  neljä osaa.
Harari:n kirja herättää 
ajatuksia  ja  tarjoaa tietoa  kaikille, 
jotka  ovat  kiinnostuneita ihmiskunnan  historiasta 
ja ennen kaikkea tulevaisuudesta. Menneen pohjalle  tulevaisuuskin  rakentuu. Kovin syvällinen kirja ei
kuitenkaan ole. Kaikesta ei tarvitse, tai 
ei oikeastaan  saakaan,  olla 
samaa mieltä  kirjoittajan  kanssa 
mutta kirjan  herättämät  ajatukset 
varmasti synnyttävät jokaisessa jotain 
uutta. Itse  olen  menossa nyt lauantaina (14.12.)  katsomaan Kansallisteatterin
”Sapiens”-esitystä. Odotan  sitä  ja 
tekijöiden  kiteytystä  mielenkiinnolla. Jo esitystä  näkemättä 
suosittelen  sitä  ja 
kirjaa kaikille tiedonhaluisille 
ja uusia  ajatuksia  etsiville.
Tämä oli mielenkiintoinen, syväluottaava ja hyvin tiivistetty arvio kirjasta. Olen samaa mieltä yhdestä kirjan kohokohdasta eli tuosta, missä lytättiin vanhat rotu-ja sukupuoliteoriat. Eläinten oikeuksien näkökulma (ja muistutus niiden sukupuuttoon kuolemisesta ihmisen toiminnan takia) on samoin yksi kirjan suurista ansioista.
VastaaPoistaKirjoitin itsekin arvion kirjasta luettuani sen. Olisikohan siitä tullut yksi pisimmistä postauksistani - tästä aiheesta voisi tosiaan kirjoittaa loputtomiin. Nyt minulla on jatko-osa Homo deus kesken - siinä on tähän asti ollut aika paljon viittauksia tähän Sapiensiin (tai toistoa), mutta taattua laatua sekin. Teatteriesitys kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta, toivottavasti sekin oli hyvä!
Kiitos kommentista. Tästä olisi tosiaan saanut satasivuisen arvion mutta jätin suosiolla pois pidempää debattia vaativat osat. Minusta teatteriesitys kiteytti kirjan hyvin ja oli onnistunut. Uskon, ettei monikaan katsojista olisi jaksanut lukea koko kirjaa mutta esityksen kautta kaikki oleellinen tuli selväksi. Pidän edelleenkin parhaana aihetta käsittelevänä kirjana Diamond:n "Tykit, taudit ja teräs"-kirjaa mutta se ei ole läheskään yhtä kattava. Lueskelen juuri Antti Salmisen kirjaa "Mir", joka tarjoaa hiukan erilaista tulevaisuutta. Saa nähdä päätykö se blogiini joulun jälkeen. Tuota teatteriesitystä kyllä suosittelen. Esitykset jatkuvat vielä kesään saakka.
VastaaPoista