Mikko
Kamula: ”Tuonela”
Gummerus 2019
702 sivua
Kannen suunnittelu Jenni Noponen
Kirja  kolmas  osa Metsän kansa-sarjaa.  Aiemmat 
osat ”Ikimetsien sydänmailla” ja ”Iso härkä”
Mikko Kamulan ”Metsän kansa”-sarja,  joka 
nyt  etenee  kolmanteen 
osaansa ”Tuonela”,  on
erinomainen  kirja  kaikille 
suomalaisuuden  historiasta  ja 
suomalaisten perinteisistä 
uskomuksista  kiinnostuneille.
Kaikella  sillä  on 
jälkensä  vielä  meidän 
tämänhetkisessäkin elämässämme, tavoissamme  ja 
kielessämme.  Tärkeää  on, että 
Mikko Kamula  kuvaa  nämä 
uskomuksemme  ja  tapamme 
tarkasti  ja  hyvin. Nämä asiat  on saatu 
uskottavasti  liittymään  Juko Rautaparran  perheen tarinaan.
Sen  lisäksi,
että  kirja esittelee tarkasti
perinteisiä  uskomuksiamme, jumaliamme ja
tapojamme,  ovat  kuvaukset 
vanhoista  työtavoista ja  menetelmistä tarkkoja. Esimerkiksi
Heiskan  miekan  valmistusta 
kuvataan  yli  kahdellakymmenellä  sivulla, 
eikä  siinä  ole yhtään 
sivua  liikaa, niin  kiinnostavasti  se on 
esitetty. Myös  perinteiseen   lääkintään 
ja  parantajiin  liittyvät 
osat  ovat  kiinnostavia. Vaikka  kuvaukset 
ovat  tarkkoja, pitää  muistaa, 
ettei  kyse  ole 
kuitenkaan  oppikirjamaisesta  tiedosta.  On kyllä 
toivottavaa että  tekstit  innostavat 
ihmisiä  tutkimaan  lisää. Esimerkiksi  lääkekasvien 
käytön  tuntemuksen  merkitys 
varmasti  kasvaa  vielä 
tulevaisuudessa.
Kirjassa ”Tuonela” on 
oikeastaan  neljä  olennaista 
tarinaa.  Tärkein  on 
tietysti   Tenhon ja Yörnin äijän  vaellus Tuonelassa. Toinen  tarina 
on  karjalaisten ryöstöretki
Savoon  ja  siihen 
liittyvä  pelastus- ja
kostoretki.  Kolmas  on Heiskan avioitumiseen  liittyvä 
tarina  ja   neljäs on 
tarina Varpun aikuistumisesta. Kaikki tarinan  ovat 
upean  koskettavia ja hienosti
aikaan  ja perinteisiin  liittyviä. Ne tekevät  kirjasta 
kerrassaan  nautittavan  kokonaisuuden,  eikä 
ainoastaan  sitä,  vaan 
retken suomalaisuuden  historiaan,
perinteisiin  ja  meihin 
itseemme.
Kirjan  nimikkotarina ”Tuonela”
on kerrassaan  huima. Lähtökohtana on,
että tietäjä Yörnin äijä  lähtee
pelastamaan  Tenhoa  ja 
taistelussa Ison härän 
kanssa  on  joutunut ”Tuonelaan”,  eräänlaiseen 
elämän  ja  kuoleman 
välitilaan. Pelastusretki  on
kuvattu  hyvin ja  jännittävästi 
ja se seuraa  kalevalaista perinnettä,
ei tarkkaan  virallista Kalevalaa,  vaan 
enemmänkin  kalevalaisen  runouden 
perinnettä  ja  henkeä. Virallisenkin  Kalevalan 
hahmot tarinassa  liikkuvat.
Jos  tämä 
tarina  ei  saa 
lukijoita  tarttumaan  Kalevalaan 
niin ei  sitten  mikään. Tarina  on 
syvällisempi  ja  vauhdikkaampi 
kuin  juuri  mikään 
uudemman fantassiakirjallisuuden 
tuotteista  ja  se on 
kuitenkin  meidän  historiaamme 
ja  meidän  tarinaperinnettämme. Seikkailun  loppu 
on  upea  ja 
jätän  sen  lukijoiden 
nautittavaksi.
Itärajan  yli  tapahtuneet 
ryöstä- ja  kostoretket  ovat 
myös  meidän  historiaamme. Niitä  tehtiin 
puolin  ja  toisin 
ja  valitettavasti  näitä Suomen 
puolen  tunnetuimpia
ryöstöretkeijöitä  pidettiin  vielä 
minun  nuoruudessani  sankareina. Kirjassa  kuvataan tämän  ryöstöretkeilyn  nurjempi 
puoli erinomaisesti. Karjalaiset 
tekevät  ryöstöretken Juko
Rautaparran  asuinalueelle. Polttavat
pirttejä  ja  ottava 
ihmisiä, erityisesti  nuoria  naisia. 
vangeiksi  myydäkseen  heitä 
orjiksi. Heiska   joutuu  mukaan pelastus- ja kostoretkelle  tulevan 
morsiamensa  vaatimuksesta.
Retki  onnistuu  mutta ei 
ilman  ihmisuhreja. Kirja  kuvaa 
hienosti  kuinka uskomukset  vastapuolesta 
lisäävät  raakuutta. Huhut  ovat 
selvästi  sen aikaista  vihapuhetta. Kun  Heiskan 
retkikunta hankkii tietoja 
vangiksi  otetuista  kiduttamalla, joutuu  Heiska 
pohtimaan  asiaa:
”Kaikki aina  sanoivat, että  he olivat 
hyviä ja rajan takana asuvat karjalaiset pahoja, mutta eihän sitä kukaan
oikeasti tiennyt, kumpi osapuoli oli alun perin aloittanut ikiaikaiset
vihamielisyydet.
Heiska vajosi polvilleen,
kouraisi kätensä täyteen lunta ja puristi niin, että se  jähmettyi jäiseksi pahkuraksi hänen nyrkkinsä
sisälle. Hän ei enää tiennyt, mikä oli oikein ja mikä väärin. Hän halusi vain
pois täältä, jonnekin muualle.”
Pelastusretken kuvauksessa tärkeä  osa 
on  myös  ihmisten 
ja luonnon  välisellä  yhteydellä. Luonto antaa suojaa  mutta 
myös  edellyttää, että  sitä 
kohdellaan  kunnioittavasti.
Tämäkin on  asia  jonka olemme 
melkein  unohtaneet. Vaikka  kirja 
kertoo  menneisyydestä, on se tärkeä
opas  ja muistutus nykyihmiselle.
Heiskan  ja
Varpun  kasvutarinan  etenevät 
kirjan  mukana. Heiskan  tarina 
päättyy  hääjuhliin, jotka  ovat 
perinteiden  mukaiset. Juhlat ja  niihin 
liittyvät  perinteiset  tavat ja ohjelmanumerot lauluineen  ja runoineen on  kuvattu hienosti  ja tämä 
jakso  on  kirjan 
upeimpia. Kasvutarinoista 
kiinnostavampi on  kuitenkin
Varpun  tarina. Kun Heiskan  elämä 
hakeutuu enemmän  kohti  perinteisiä uomia, etsii Varpu  uutta. Hän ei halua olla  vain morsiameksi  kaupattava 
tyttö, vaan  oma  itsensä. Hän ei  suostu 
suoralta kädeltä ehdotetun 
sulhasen  vaimoksi, vaan  haluaa 
tutusta  häneen  paremmin 
ja  onneksi  hänen 
vanhempansa  antavat  siihen 
mahdollisuuden. Omalla 
taipaleellaan Varpusta kehittyy 
taitava  parantaja  mutta 
sekään  ei  auta. Mies 
jota  hänelle  on ajateltu 
ja johon Varpu  rakastuu  kuolee 
paisetautiin. Varpun tarina  jää
kirjassa vielä  kesken,  mutta Varpun 
äidin sanat  kirjan  lopussa 
ovat  tärkeät:
””Katajakin taipuu muttei
taivu”, äiti sanoi Varpulle. ”Älä anna periksi maailman julmuudelle. Muista,
että sinulla on kultainen sydän. Sen avulla selviät mistä tahansa””.
Tälle 
kirjasarjalle  tulee  onneksi 
jatkoa  ja sitä  kannattaa kyllä odottaa. Aiemmista  kirjoista 
olen  kirjoittanut  blogissani 
marraskuussa 2018.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti