Annika
Idström: ”Veljeni Sebastian”
WSOY 1985, toinen painos
169 sivua
Annika Idström (1947 – 2011) on kirjailijana jäänyt,
ainakin  suomalaisella  puolella, 
turhan tuntemattomaksi , vaikka 
hän oli kahdella  teoksellaan  (Veljeni Sebastian  ja Kirjeitä Trinidadiin)  ehdokkaana Finlandia-palkinnon saajaksi.
Vaikka  taustaltaan Idström oli
suomenruotsalainen, hän  kirjoitti  suomeksi. Kaikkiaan Idströmiltä  ilmestyi 
viisi  teosta.  Kirjat 
ovat kaikki omanlaisiaan mutta kaikki myös hyviä  ja  kiinnostavia.
Olen itse syntynyt 
samana  vuonna  kuin Idströn 
ja jotenkin hänen  kirjojensa  miljöö 
ja ”ajan henki” on aina tuntunut 
kotoisalta. Nyt koronan aikaan 
otin  uudelleen luettavaksi
omasta  mielestäni  hänen kiinnostavimman  kirjansa ”Veljeni Sebastian”.
Kirjan  ”sankari” on
11-vuotias  Antti, vaikka  tarina 
kertoo toki  hänen elämästään  hiukan 
pidemmältäkin ajanjaksolta. Antti 
tuo mieleen sarjakuvan ”Lasse ja Leevi” (Calvin and Hobbes). Vaikka sarjakuvan
Lasse  on vasta kuusivuotias,  on  hän
samalla  tavalla  kaikkitietävä ja pikkuvanha  ja 
usein epäonnistumisetkin 
voitoksi  kääntävä.  Antti 
on teräväpäinen, koulukiusattu poika, jolla on kompleksinen ja jopa
insestinen  suhde äitiin  ja osin 
myös  muihin vanhempiin naisiin
(opettaja). Antin omistushalu  äitiin
aiheuttaa  ongelmia  äidin miesystävien  kanssa.
Antti  kertoo  tarinansa ikkunalaudalla  istuen 
ja  täydentää  kertomustaan muistiin kirjoittamillaan  havainnoilla. Antti  pitää 
kortistoa  ihmisistä ja  kirjaa havaintojaan  muistiin. Kaikkea  tätä 
voisi  pitää Antin elämäntarinana.
Sitä se ei  kuitenkaan  ole. Minusta 
kyseessä  on mahdollinen  elämäntarina. Tarina jollaiseksi Antti  sen mielikuvissaan  muodostaa, kuvittelee ja  toivoo. Toisaalta  tällainen 
kuviteltu  tarina  voi 
kertoa elämästä ja ihmisestä 
enemmän  kuin varsinainen elämä.
Siinä  nimittäin  korostuvat asiat,  jotka kertojalle  ovat 
tärkeitä  ja se  miten 
hän  olisi ne hoitanut, jos  olisi 
voinut. Tämä on minusta 
kirjassa  upeinta ja myös
omaperäisintä. Lukija ei  välttämättä
tiedä  mikä on aitoa todellisuutta  ja mikä toivottua  todellisuutta. 
Kirjan pidempi 
yhtenäinen  jakso, Mikan  ilmestyminen 
Antin ja Kaarinan elämää, sisältää elämän koko kirjon rakkaudesta
perheväkivaltaan ja myös tietyllä tavalla antautumiseen Mikan palatessa
takaisin  Kaarinan luokse. Kaikkea ei voi
muuttaa. Ehkäpä se kuvaa  myös Antin
kasvamista ja irtautumista entisestä. Anttimaiseen tapaan hän yrittää  tulkita pakollisen muutoksen  voitokseen.
” -  Lastenkutsut ovat aina kyllästyttäneet minua.
Itse asiassa ne ikävystyttävät minut kuoliaaksi. Puhalsin pilliin jonka olin
voittanut onginnassa ja käskin vieraiden välittömästi poistua. Kymmenessä
minuutissa se tapahtui. Istuin nojatuolissani tyhjässä huoneessa, Serpentiinejä,
mehupillejä, karamellipapereita, laseja, likaisia kakkulautasia ja ilmapallo
joka vaelsi ovea kohti, kynnyksellä se pysähtyi, hypähti kevyesti ylös ja
jatkoi matkaa eteiseen.”
Kirjan kolmannessa osassa ja sen lopussa Sebastian palaa
Antin elämään. Hyvässä  ja pahassa. Sebastian
on eräänlainen ideaalihahmo ja esikuva, jonka ystävyyteen Antti on aina
pyrkinyt. Sebastian antaa toivoa mutta tuo myös pettymyksiä.  Sebastianin lumo kuitenkin säilyy. Osa kokoaa
kirjan  tarinoita  yhteen mielenkiintoisella ja myös  tuskallisella 
tavalla.  Tuo tuskallisuus ja
herääminen saa Antin sitten istumaan 
ikkunalaudalle,  mutta hän antaa
kuitenkin tulevaisuudelle vielä 
mahdollisuuden, ja sitä 
kuvaa  Sebastianin  kirje, johon 
kirja loppuu. Ilmeisesti Antille 
uskon tulevaisuuteen  pitää  henkilöityä ja konkretisoitua Sebastianiin.
En paljasta  juonta,  mutta 
kannattaa  muistaa  mitä 
Antti sanoi Tarulle:
”Sanoin mitä ajattelen, etten
usko että Sebastian tulee enää koskaan, että Sebastian ei ole sitä mitä me luulimme,
että häntä ei oikeastaan ole olemassakaan. 
Taru ei ymmärtänyt. Jostain syystä hän antoi itsestään väärän kuvan tai
me käsitimme väärin. Kun tarvitsimme häntä eniten, hän oli poissa, hän katosi.
Hän jätti minut monta vuotta sitten, nyt hän on jättänyt sinutkin.”
Tämän kirjan voi lukea ja kokea toisellakin  tavalla. Minusta kuitenkin todelta tuntuvan  ja mielikuvituksen  rajalla 
liikkuminen  ja sen kummallakin  puolella 
poukkoilu  on tämän  kirjan 
voima.  Tämä on
mielenkiintoinen  ja hyvä kirja. Ansaitsee
paljon suuremman lukijakunnan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti